printlogo


کد خبر: 171446تاریخ: 1395/11/14 00:00
افزایش حمایت آمریکا از شورشیان سوری
احتمال ورود قاهره به مذاکرات سوریه

هرچه زمان می‌گذرد، ژنرال عبدالفتاح السیسی مواضع ‌هم‌سوتری با دولت و ارتش سوریه اتخاذ می‌کند و این برای مصر به‌معنای دوری از عربستان است، البته صرفا در یک پرونده منطقه‌ای. مصر به قطعنامه روسیه در سازمان ملل متحد نظر مثبت داد، از سیاست سقوط اسد حمایت نمی‌کند و حالا هم خبری منتشر شده مبنی بر پیشنهاد مسکو درباره ملحق شدن مصر به جمع 3 کشور میانجی در حل بحران سوریه (روسیه، ایران و ترکیه). پیشنهاد مسکو با مخالفت مقام‌های آنکارا مواجه شده ولی در دمشق و قاهره یادآور شده‌اند ابتکار عمل روسیه در صورت تحقق یافتن، می‌تواند به نقطه عطفی در حل بحران سوریه تبدیل شود. «ولادیمیر جباروف» عضو کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه معتقد است افزایش نقش مصر می‌تواند به نفع پیشرفت در مذاکرات صلح سوریه باشد. همزمان حونین نمر، نماینده پارلمان سوریه در گفت‌وگو با یک روزنامه روسی گفته است مقام‌های دمشق با ملحق شدن مصر به روند حل و فصل بحران در سوریه مخالفتی ندارند. در همین حال، وزارت خارجه مصر روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور آماده تسهیل برگزاری دور آتی مذاکرات ژنو است. قرار است دور بعدی مذاکرات ژنو 20 فوریه آینده (2 اسفند) برگزار شود.
پیشروی ارتش سوریه به سمت تدمر
ارتش سوریه پس از درگیری شدید با گروه تروریستی داعش و حمله‌های توپخانه‌ای و موشکی شدید به مواضع این گروه تروریستی و با همکاری نیروی هوایی روسیه، از چند محور در حال پیشروی در شمال شرق فرودگاه تیفور است. ارتش سوریه همچنان به پیشروی به سمت منطقه بئر ابو طواله و بیوت جربوع العزو در 10 کیلومتری جنوب شرق المحطه الرابعه ادامه می‌دهد، همچنین نیروهای ارتش منطقه الکتیبه المهجوره الثالثه را در شمال ارتفاعات التیاس در منطقه تدمر تصرف کرده و به حرکت خود به سمت دوراهی جحار ادامه می‌دهند.
افزایش حمایت آمریکا از شورشیان سوری
با وجود هشدارها مبنی بر احتمال دستیابی تروریست‌ها به سلاح‌های آمریکایی، دولت ترامپ برای یک گروه معارضان در سوریه ادوات زرهی فرستاده است. گروه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه»، از معارضان مسلح مخالف دولت سوریه سه‌شنبه تایید کرد نخستین محموله ادوات زرهی آمریکا و وعده حمایت تسلیحاتی بیشتر را دریافت کرده است. گزارش‌ها حاکی است سلاح و مهمات فرستاده‌شده برای مخالفان به ‌اصطلاح «میانه‌رو» در نهایت به دست گروه‌های تروریستی تکفیری مانند داعش و جبهه النصره (وابسته به القاعده) رسیده است.
 


Page Generated in 0/0073 sec