printlogo


کد خبر: 171458تاریخ: 1395/11/16 00:00
دادزن تحریم!
دولت پرسروصدای ترامپ تحریم تجهیزات پزشکی را تشدید و به سیاق دولت اوباما در پسابرجام 25 شخص و نهاد ایرانی را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرد

گروه سیاسی: دونالد ترامپ در همین روزهای اول شروع به کارش به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا دارد یکی‌یکی وعده‌هایش علیه ایران را محقق می‌کند. پس از اجرای فرمان ممنوعیت ورود ایرانیان به خاک آمریکا، حالا وزارت خزانه‌داری آمریکا که مسؤول پروژه تحریم علیه ایران است، فهرست اقلام پزشکی که انتقال یا صادرات آنها به ایران ممنوع بوده را به‌روزرسانی کرده و موارد بیشتری به این فهرست اضافه کرده است.  وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه با انتشار اطلاعیه‌ای جدید در پایگاه اینترنتی خود، فهرست تجهیزات پزشکی که برای صادرات به ایران نیازمند کسب مجوز ویژه هستند را به‌روز کرده که موارد بیشتری به این فهرست اضافه شده است. در این اطلاعیه آمده است: اداره کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا فهرست تجهیزات پزشکی را که با توجه به مجوز کلی 31 سی‌اف‌آر 530/560 مجاز به صادرات یا صادرات مجدد به ایران نیستند مگر با دریافت مجوز ویژه، به‌روزرسانی کرده است تا شفاف‌سازی و مشخص شود که برای صدور این تجهیزات به ایران باید به صورت مجزا از دولت آمریکا درخواست صدور مجوز ویژه شود. از جمله 35 آیتم تجهیزات پزشکی که در این فهرست آمده است، می‌توان به این موارد اشاره کرد: دستگاه‌های تولید اکسیژن، پمپ‌های با قدرت پمپاژ بیش از یک لیتر در دقیقه، تجهیزات عکسبرداری پزشکی تشخیص بیماری شامل: تجهیزات عکسبرداری گاما، تجهیزات عکسبرداری لمسی و تجهیزات ترموگرافی. تشدید تحریم‌های پزشکی و درمانی از سوی دولت آمریکا در شرایطی است که دونالد ترامپ خود نیز سیاست تشدید تحریم‌های ایران این بار به بهانه مبارزه با تروریسم و موشکی را با افزودن افراد و نهادهای بیشتری به فهرست تحریم‌ها در دست اجرا دارد. یک منبع آگاه به رویترز گفت که «دونالد ترامپ» درصدد بوده است روز جمعه (دیروز) ۲۵ نهاد یا مقام ایرانی را به بهانه حمایت از تروریسم و برنامه موشکی تحت تحریم قرار دهد. براساس این گزارش، این منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت: این نهادها یا مقامات به دلیل انجام فعالیت‌های مرتبط با تروریسم و همچنین فعالیت‌های مرتبط با برنامه موشکی، مشمول تحریم خواهند شد.  طبق اعلام این منبع آگاه، 8 نهاد یا مقام به بهانه فعالیت‌های مرتبط با تروریسم و ۱۷ نهاد یا مقام دیگر به دلیل فعالیت‌های مرتبط با برنامه موشکی، تحریم می‌شوند.
طرح جدید کنگره برای تحریم ایران
درحالی که برخی تلاش می‌کنند اقدامات دونالد ترامپ برای تشدید تحریم‌های ایران را ناشی از سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه او القا کنند اما اقدامات اخیر در کنگره آمریکا نشان می‌دهد سیاست افزایش فشار به ایران در دستور کار هیات حاکمه آمریکا قرار دارد و کنگره نیز از این اقدامات ترامپ حمایت می‌کند. در همین راستا، چند نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا روز پنجشنبه طرحی را ارائه کرده‌اند که خواستار تحریم ایران به بهانه‌های غیرهسته‌ای است. «لی زلدین»، «پیتر روسکام»، «لئونارد لانس» و «دوگ لامبورن»، نمایندگان جمهوری‌خواه پیش‌نویس طرح موسوم به «تحریم‌های غیرهسته‌ای ایران، 2017» را روز پنجشنبه برای بررسی‌های بیشتر به کمیته‌های مقتضی ارائه کرده‌اند. این طرح خواستار اعمال تحریم‌هایی علیه ایران به بهانه‌های حمایت از تروریسم، نقض حقوق‌بشر و برنامه موشکی است. قانونگذاران آمریکایی همچنین با متهم کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اقدامات مخرب در منطقه، خواستار وضع تحریم‌ علیه این نهاد ایرانی شده‌اند. نمایندگان جمهوری‌خواه با بیان این ادعا که شرکت «ماهان» به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فعالیت‌های منطقه‌ای‌اش کمک کرده، خواستار تحریم این شرکت هواپیمایی شده‌اند. این طرح همچنین وزارت خزانه‌داری آمریکا را به تهیه یک فهرست نظارتی از سازمان‌هایی ملزم کرده که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آنها سهام کمتر از 25 درصد دارد. یکی از بندهای این پیش‌نویس نیز سازمان‌هایی را هدف می‌گیرد که بیش از 25 درصد سهام مالکیت آنها متعلق به سازمان‌های فعال در برنامه موشکی ایران مانند سازمان صنایع هوا- فضا، گروه صنعتی شهید همت یا گروه صنعتی شهید باکری است.
تحریم طفل 4 ماهه!
تشدید تحریم‌های پزشکی علیه ایران البته در شرایطی است که اجرای فرمان ممنوعیت ورود ایرانیان به خاک آمریکا نیز باعث شده مسافرت‌هایی که با قصد درمان به این کشور صورت می‌گرفت، مختل شود. اما یک نمونه تاسف‌آور مربوط به یک طفل 4 ماهه ایرانی است که برای درمان بیماری قلبی عازم آمریکا بود اما اکنون با این قانون نژادپرستانه دولت آمریکا، نتوانسته وارد خاک این کشور شود. به گزارش سی‌ان‌ان، یک نوزاد 4 ماهه ایرانی که از ابتلا به عارضه قلبی رنج می‌برد، پس از دستور ضدمهاجرتی دولت جدید آمریکا، از سفر به این کشور برای عمل جراحی بازماند. این کودک از 2 نارسایی نادر قلبی رنج می‌برد و دارای 2 حفره در قلب خود است. عموی این نوزاد دختر-که فاطمه نام دارد- به سی‌ان‌ان گفت والدین این کودک قرار بود روز پنجم فوریه در پورالند با پزشکان دیدار کنند، اما پس از اجرای قانون مهاجرتی جدید ترامپ، از این سفر بازماندند. سی‌ان‌ان نوشت ماه گذشته پزشکان ایرانی به والدین این نوزاد گفته بودند که در قلب وی 2 حفره وجود دارد. نبود امکانات لازم برای درمان این عارضه، مانع از معالجه این نوزاد در کشورش شد. روز شنبه فاطمه و والدینش برای سفر به آمریکا وارد دوبی شدند، اما در آنجا در پی اعمال محدودیت‌هایی که آمریکا برای صدور روادید صادر کرده است، از سفر به این کشور برای عمل جراحی کودک‌شان بازماندند و به ایران بازگشتند.

جزئیات تحریم جدید ترامپ علیه ایران
اداره کنترل دارایى‌هاى خارجى وزارت خزانه‌دارى آمریکا در واکنش به آزمایش موشکى اخیر ایران، ٢٥ شخصیت حقیقى و حقوقى را به لیست تحریم‌ها افزود. فهرست اسامى جدید به شرح زیر است:
حاج‌یحیی، عبدالله اصغرزاده، تنی شاخداریان، حسن ابراهیمی، محمد فرحت، محمد مقام، کامبیز رستمیان، علی شریفی، کین شین هوآ، ریچارد یوو، مصطفی زاهدی، قدرت زرگری و کارول ژائو.
از ١٢ شخصیت حقیقى اضافه شده به لیست SDN، ٥ شرکت واقع در ایران، ٤ شرکت واقع در لبنان، ٢ شرکت واقع در چین و یک شرکت در امارات عربی متحده است. شرکت‌های تحریم شده عبارتند از:
1- شرکت ستاره شرقی، 2- شرکت آرین‌دانش، 3- شرکت ساختمانی- تجاری ماهر، 4- شرکت تجاری- انرژی میراژ،5- شرکت بین‌المللی ام‌کی‌اس، 6- شرکت صادرات- واردات نینگبو، 7- شرکت داریا افق سبز، 8- شرکت داروسازی ریم، 9- شرکت رویال پرل مستقر در امارات، 10- شرکت زیست تجهیز پویش، 11- شر کت تجاری کاسالینگ و 12-Mirage For Waste Management & Environmental Services Sarl
 


Page Generated in 0/0066 sec