printlogo


کد خبر: 171463تاریخ: 1395/11/16 00:00
مردم در محورهای مختلف راه‌های کشور در برف و کولاک گیر افتادند
امدادرسانی یخ زد
تأیید مرگ 3 تن در جاده آبعلی و گیر افتادن خودروها بر اثر ریزش بهمن

گروه اجتماعی: مدیرکل بحران استان تهران آخرین وضعیت امدادرسانی طی ریزش بهمن در شرق این استان را تشریح کرد و از ادامه عملیات جست‌وجو در زیر برف‌ها خبر داد. هادی رحمتی درباره وضعیت محورهای شمال شرق تهران اظهار داشت: در استان تهران نیز همچون حدود 20 استان دیگر بارش نزولات آسمانی را داشتیم که از بعدازظهر پنجشنبه در محورهای شرقی و شمال شرقی تهران بویژه فیروزکوه و هراز شاهد بروز کولاک بودیم.
به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه در محور هراز و فیروزکوه و حد فاصل رودهن تا دماوند روز پنجشنبه مردم زمینگیر شدند، گفت: از همان دقایق نخست حادثه عوامل راهداری، پلیس، هلال‌احمر و اورژانس به محل حادثه آمده و عملیات امدادرسانی را آغاز کردند. مدیرکل بحران استان تهران با بیان اینکه نسبت به سوخت‌رسانی و توزیع آذوقه میان در راه‌ماندگان اقدام شد، گفت: بیش از 1000 تن از این افراد در شهرستان دماوند و بیش از 250 نفر دیگر نیز در مجتمع نفت آبعلی اسکان داده شدند.
رحمتی با اشاره به ریزش بهمن در مبارک‌آباد آبعلی اظهار کرد: حوالی ساعت 19:45 پنجشنبه متاسفانه سقوط بهمن سبب محبوس شدن تعدادی از خودروها در زیر برف شد که با اقدامات انجام شده خوشبختانه 2 تن زنده از زیر برف خارج شدند. وی با بیان اینکه متاسفانه در پی این حادثه 3 نفر جان خود را از دست دادند، درباره اینکه گفته می‌شود این افراد مامور راهداری یا پلیس بودند، گفت: آنچه ما تایید می‌کنیم، مرگ 3 تن در پی ریزش بهمن است اما اینکه شغل‌شان و هویت‌شان چه بوده، هنوز چیزی قابل تایید نیست.
قطعی برق بر اثر سرما
مدیرکل بحران استان تهران با بیان اینکه جست‌وجوها در این محل ادامه دارد، گفت: با توجه به قطعی برق در بخش‌هایی از این محدوده، عوامل برق نیز در محل حاضر شدند تا مشکل را مرتفع کنند. رحمتی با بیان اینکه مسیر بازگشایی شده اما به دلیل فراهم شدن امکان امدادرسانی و تردد خودروهای امدادی مسدود است، افزود: از شهروندان می‌خواهیم به هیچ عنوان از محورهای شرقی و شمال شرقی تهران برای ورود و خروج تردد نکنند و تا حد امکان از انجام سفرهای غیرضروری نیز پرهیز کنند. پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور ضمن اشاره به وجود 3 کشته و یک مصدوم در پی حادثه سقوط بهمن در
هراز- فیروزکوه گفت: یک تن از جان‌باختگان، رئیس راهداری آبعلی بوده است.
به داد مردم در راه‌ مانده برسید
بر اساس گزارش‌ها تعدادی از هموطنان‌مان که با مسدود شدن محور هراز، محور فیروزکوه را برای رسیدن به مازندران انتخاب کردند، در برف و بوران شدید گرفتار شدند. به گفته این شهروندان، نیروهای امدادی به دلیل شرایط نامساعد جوی بسیار دیر به درراه‌ماندگان رسیدند و در عین حال، هیچ مسافری به دلیل شرایط  سخت سرما توان خروج از خودرو را نداشت. این خودروها در محور بومهن- رودهن فیروزکوه گرفتار شده‌ بودند.
احتمال محبوس شدن حداقل 2 تن زیر برف
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور آخرین جزئیات امدادرسانی در پی ریزش بهمن در جاده هراز را تشریح و از پیگیری وزیر کشور از این حادثه خبر داد.  اسماعیل نجار که در محل حادثه ریزش بهمن در مبارک‌آباد آبعلی حضور یافته بود درباره آخرین وضعیت این منطقه اظهار کرد: طبق برآوردها 6 دستگاه خودرو شامل 2 دستگاه کامیون و 4 خودروی سواری در زیر برف و بهمن گرفتار شده‌اند که جسد 3 تن پیدا و یک نفر نیز زنده از زیر برف خارج شده است.
وی درباره اینکه پیش از این تعداد افرادی که از زیر برف خارج شده‌اند، 2 تن اعلام شده بود، گفت: چیزی که در ابتدا به ما گفته شده بود نجات 2 تن از زیر برف بود که پیگیری‌های بعدی از امدادگران نشان داد یک نفر که راننده کامیون بوده است، زنده از زیر بهمن خارج شده است. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه تمام دستگاه‌های امدادی در محل حضور دارند، خاطرنشان کرد: سگ‌های زنده‌یاب از همان ساعات نخست وقوع حادثه در محل حضور داشتند و عملیات جست‌وجو با تمام توان انجام شد. نجار درباره اینکه چه تعداد از شهروندان همچنان در زیر برف محبوس هستند؟ افزود: آنطور که شاهدان و آمارها به ما می‌گویند، 6 دستگاه خودرو در زیر بهمن گرفتار شده‌اند که اکثر این خودروها تک‌سرنشین بوده‌اند. با توجه به اینکه 3 جسد از زیر برف خارج شده و یک تن نیز زنده بیرون آمده است، بنابراین حداقل 2 تن دیگر در زیر بهمن محبوس هستند که عملیات برای نجات این افراد ادامه دارد و ما امیدواریم زنده از زیر بهمن خارج شوند. همچنین بر اساس اخبار منتشر شده یکی از جانباختگان مدیر راهداری شرق استان تهران بوده است.
اسکان اضطراری 5800 تن
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور همچنین از اسکان اضطراری 5800 تن در پی این حادثه خبر داد و گفت: 300 تن از شهروندان در آبعلی، 1000 نفر در محدوده دماوند و 4500 نفر نیز در فیروزکوه اسکان اضطراری داده شدند. نجار همچنین از وصل جریان برق در منطقه خبر داد و گفت: در جلسه شورای مدیریت بحران که صبح جمعه تشکیل شد، تنها یک روستا مشکل برق داشت که برابر آخرین اطلاعات، عوامل اداره برق این مشکل را حل کردند. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه جاده فیروزکوه بازگشایی شده است، گفت: اما با توجه به اینکه احتمال سقوط بهمن در محور هراز وجود دارد، این جاده همچنان مسدود است.
مردم به سفرهای غیرضروری نروند
نجار با هشدار به شهروندان درباره ضرورت پرهیز از سفرهای غیرضروری گفت: توصیه ما به شهروندان این است که از انجام سفرهای غیرضروری خودداری کنند، چرا که با توجه به پیش‌بینی‌ها از برودت هوا و اطلاعیه‌ها و اخطاریه‌های صادر شده از سوی هواشناسی در برخی محورها دمای هوا تا 13 درجه زیر صفر خواهد رسید.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: اما اگر سفری حتما باید انجام شود، توصیه ما این است که مسافران و رانندگان حتما تجهیزات زمستانی، خوراک و سوخت کافی به همراه داشته باشند و به توصیه‌ها و هشدارهای پلیس‌راه توجه کنند. نجار با بیان اینکه پلیس‌راه نسبت به وضعیت جاده هراز هشدار داده بود، گفت: به‌رغم تلاش‌هایی که انجام شده بود، متاسفانه برخی رانندگان اصرار به ادامه مسیر داشتند که این حادثه رخ داد.
پیگیری ویژه وزیر کشور
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در نزدیک به 20 استان کشور با بارش برف و برودت هوا روبه‌رو هستیم، گفت: به تمام استان‌ها دستورات لازم داده شده و آنان در آماده‌باش هستند و برابر آخرین آمارها و اطلاعات جز در بخش هراز، مشکل سنگینی در پی بارش برف در دیگر استان‌ها رخ نداده است.  نجار با بیان اینکه وزیر کشور به صورت ویژه و مرتب پیگیر این حادثه است، گفت: شخص وزیر کشور مرتبا با بنده در تماس بوده و آخرین گزارش‌ها و اخبار از محل حادثه را دریافت و دستورات لازم را صادر می‌کند. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اقدامات امدادگران هلال‌احمر، پلیس، ارتش، سپاه و اورژانس در محل گفت: لازم است از تلاش‌ها و اقدامات این دستگاه‌ها قدردانی کنیم. نجار درباره اینکه عملیات در مبارک‌آباد هراز چه زمانی به اتمام می‌رسد، گفت: عملیات جست‌وجو ادامه دارد و تا زمانی که لازم باشد آن را  ادامه خواهیم داد و نمی‌توان ساعت دقیقی را برای اتمام آن اعلام کرد.
تعطیلی مدارس استان گیلان
این در حالی است که براساس اخبار منتشر شده شنبه 16 بهمن ماه مدارس استان گیلان تعطیل است. تمام مقاطع تحصیلی در سراسر استان گیلان امروز به علت یخبندان، شدت سردی هوا و صرفه‌جویی در مصرف گاز تعطیل اعلام شده است.
قطار ناجی ۳۰۰ مسافر گرفتار جاده هراز
همچنین معاون مسافری راه‌آهن از نجات ۳۰۰ مسافر جاده هراز توسط قطارهای گرگان - تهران و ساری - تهران و قطار فوق‌العاده زیرآب - فیروزکوه خبر داد. میرحسن موسوی اظهار داشت: با اقدامات بهنگام و تلاش پرسنل خدوم راه‌آهن حدود 300 نفر از مسافران جا مانده در جاده پل‌سفید به سمت تهران توسط قطارهای گرگان - تهران و ساری - تهران و یک قطار فوق‌العاده که از زیرآب به فیروز‌کوه پیش‌بینی شده بود، توسط
درزین‌ها جابه‌جا شدند. وی افزود: قطار فیروزکوه - تهران نیز تعدادى از مسافران جا مانده را جابه‌جا کرد. به گفته وی همچنین یک بیمار اورژانسی زایمانی از زرین‌دشت به فیروزکوه توسط درزین جابه‌جا شد.
 


Page Generated in 0/0068 sec