printlogo


کد خبر: 171475تاریخ: 1395/11/16 00:00
اخبار

 ساخت 3 شهر جدید کلید خورد
معاون وزیر راه‌وشهرسازی از سپری شدن مراحل مطالعاتی ساخت 3 شهر جدید «تیس»، «کوشک» و «خوارزمی» خبر داد. محسن نریمان  به مهر گفت: احداث نسل نو شهرهای جدید در حال مطالعه است و بر اساس برنامه شرکت عمران شهرهای جدید، قرار است ۱۳ شهر به دیگر شهرهای جدید اضافه شود. وی ادامه داد: مطالعات تخصصی شهرها دارای مراحل زیادی است اما در این میان، مراحل مطالعه شهر جدید «تیس» و دریافت مصوبه شورایعالی شهرسازی برای ساخت آن، سریع‌تر از دیگر شهرها انجام شده است. وی اظهار داشت: برای احداث هر شهر جدید، در گام اول باید مطالعات تخصصی ساخت آن انجام و سپس مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری دریافت و در مرحله بعدی، هماهنگی‌های لازم برای ساخت این شهرها با مقامات استانی انجام شود. وی تصریح کرد: شهر جدید «تیس» در کنار دریای عمان، شهر جدید «کوشک» در شهرستان بندرلنگه و شهر جدید «خوارزمی» در جنوب‌شرقی تهران ساخته می‌شود. گفتنی است طرح شهر جدید «تیس» حدود 3 ماه قبل در شورایعالی شهرسازی به تصویب رسیده و قرار است این شهر، جمعیتی حداقل ۱۵۰ هزار نفره داشته باشد. شهر جدید «خوارزمی» به وسعت ۵۰۰ هکتار در اراضی جنوب‌شرق شهر تهران و در مجاورت شهر شریف‌آباد و با فاصله تقریبی ۵۰ کیلومتری از کلانشهر تهران احداث خواهد شد و شهر جدید «کوشک» هم با مساحت راهبردی ۶۰۰۰ هکتار و محدوده ۱۲۰۰ هکتاری، با پیش‌بینی جمعیتی بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر و همجوار با شهرهای پارسیان و دشتی، دارای عملکرد گردشگری و ساماندهی سکونتی خواهد بود.


موجودی صندوق توسعه چند دلار است؟
در حالی طی سال گذشته ۶ میلیارد و ۶۷۲ میلیون دلار از محل درآمد نفت به صندوق توسعه ملی واریز شد که در این سال ۱۴ میلیارد و ۶۴۵ میلیون دلار از موجودی این صندوق مصرف شده که از کاهش ۸ میلیارد دلاری موجودی صندوق حکایت دارد. به گزارش تسنیم، گزارش عملکرد دولت در قانون بودجه 94 نشان می‌دهد،  سهم صندوق توسعه ملی از محل منابع حاصل از صادرات نفـت (شـامل نفـت خـام، میعانـات گازی و فرآورده‌های نفتی) به مبلغ 6 میلیارد و 672 میلیـون دلار به حساب صندوق واریز شده است. بنا بر این گزارش، در سال گذشته، مجمـوع مصـارف صندوق ۱۴ میلیارد و ۶۴۵ میلیون دلار بوده است کـه عمده ارقام آن بابت تسهیلات ارزی، تسهیلات طرح‌هـای عمرانـی، تکـالیف بودجـه‌ای و قـانونی، سپرده‌گذاری ریالی و ارزی پرداخت شده است.

استخراج 45/7 میلیارد دلار نفت
دولت سال گذشته 7/45 میلیارد دلار معادل حدود ۱۳۵ هزار میلیارد تومان نفت خام برداشت کرد. به گزارش تسنیم، گزارش‌های رسمی دولت حاکی است سـال 1394 مقـدار نفـت خـام تولیـدی معـادل یـک میلیـارد و 24 میلیـون بشــکه، بــه ارزش 45 میلیــارد و 753 میلیــون دلار و مقدار میعانـات گـازی تولیـدی معـادل 196 میلیـون بشکه به ارزش 9 میلیارد و 9 میلیون دلار بوده است. بنا بر این گزارش، از نفت خام تولیدی و موجودی اولیه، 412 میلیـون بشـکه به ارزش 17 میلیارد و 951 میلیون دلار صـادر و 613 میلیون بشکه تحویل پالایشگاه‌ها شده است. در حالی کل درآمد حاصل از صادرات نفت خام بیش از 52 هزار میلیارد تومان بوده که حدود 80 هزار میلیارد تومان نفت خام در داخل کشور مصرف شده است. مجموع مصرف نفت خام و میعانات گازی در داخل کشور در سال 94 بیش از 86 هزار میلیارد تومان بوده است. همچنـین از میعانـات گـازی تولیدی و موجودی اولیه، 101 میلیون بشکه به ارزش 4 میلیـارد و 194 میلیون دلار صادر و 61 میلیون بشکه تحویل پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها شده است. مازاد وجوه حاصل از صادرات گاز طبیعی نسبت به واردات، بـالغ بـر 475 میلیون دلار است.


آغاز بازرسی ویژه بازار شب عید
بازرسی ویژه اتاق اصناف برای بازار شب عید از ۵ روز قبل از اسفند توسط ۳۰۰ بازرس در گروه‌های 2 نفره آغاز می‌شود. حسین درودیان، معاون نظارت و بازرسی اتاق اصناف تهران در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: طرح‌های ویژه برای شب عید داریم که از آن جمله می‌توان به فروش بهاره در 5 نمایشگاه اشاره کرد. در این روزها سعی می‌شود اصناف آنچه در توان دارند در سطح خیابان و عرضه به مصرف‌کنندگان ارائه دهند.


Page Generated in 0/0053 sec