printlogo


کد خبر: 171507تاریخ: 1395/11/16 00:00
شاه اردن به شکل نیمه رسمی با رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کرد
خواب ترامپ و عبدالله برای سوریه

نخستین دیدار دونالد ترامپ با یک رهبر عربی یعنی عبدالله، شاه اردن در واشنگتن طبق قرار قبلی صبح پنجشنبه گذشته در حاشیه مراسم «صبحانه مناجات ملی» انجام شد. او دومین مقام ارشد خارجی پس از ترزا می‌، نخست‌وزیر بریتانیا محسوب می‌شد که از زمان مراسم تحلیف 2 هفته پیش با رئیس‌جمهور جدید آمریکا دیدار می‌کرد. هرچند این یک ملاقات مختصر و نیمه‌رسمی بود اما محتوای مهمی داشت که به موضوع همکاری دو طرف برای دخالت‌های احتمالی در سوریه مربوط می‌شد.
طبق بیانیه کاخ سفید، ترامپ در ملاقات نه‌چندان رسمی صبحانه پنجشنبه گذشته، درباره مسائل خاورمیانه و نقش امان در این میان با میهمان اردنی‌اش سخن گفت. رئیس‌جمهور آمریکا ابتدا درباره تعهدات کشورش به ثبات، امنیت و کامیابی اردن و تقویت همکاری‌های امنیتی و اقتصادی واشنگتن و امان به میهمان خود اطمینان داد و از نقش اردن به عنوان الگوی بردباری و اعتدال در منطقه خاورمیانه، تجلیل کرد! اما مهم‌ترین بخش مذاکرات کوتاه دو طرف درباره طرح ترامپ برای ایجاد مناطق امن در سوریه و همچنین امکان انتقال سفارت ایالات متحده به قدس بود. در انتها طرفین بر سر برنامه‌ریزی برای یک ملاقات رسمی در آینده‌ای نزدیک توافق کردند. هر دو منبع رسمی انتشار خبر این دیدار یعنی خبرگزاری رسمی کشور اردن موسوم به پترا و همچنین بیانیه رسمی کاخ سفید، اشاره کرده‌اند که ترامپ و عبدالله گفت‌وگویی مثبت داشته‌اند. عبدالله که از دوشنبه هفته گذشته در واشنگتن به سر می‌برد، پیش از رفتن به کاخ سفید با معاون اول ترامپ، مایک پنس، وزرای دفاع و امنیت ملی و نمایندگان ارشد کنگره آمریکا دیدار کرده بود. به نوشته تارنمای افشاگر «بازفید»، عبدالله در کمیته امور خارجه خانه نمایندگان آمریکا نیز حاضر شده بود. به نظر می‌رسد محور توافقات احتمالی عبدالله و ترامپ، ایجاد مناطق به‌اصطلاح امن برای حمایت از تروریست‌های تکفیری در شمال، جنوب و شرق سوریه باشد.
نخستین مأموریت تیلرسون
دولت ترامپ به شکلی غافلگیرکننده به دولت نتانیاهو که خود را به رئیس‌جمهور آمریکا بسیار نزدیک می‌داند درباره ساخت‌وسازهای غیرقانونی در اراضی اشغالی فلسطین هشدار داد. بدین ترتیب به نظر می‌رسد با ضعیف شدن مواضع نتانیاهو و حزب لیکود در تل‌آویو، ترامپ همان سیاست حمایت غیرعلنی در قبال رژیم اسرائیل، شبیه دوران اوباما را ادامه دهد. در همین راستا کاخ سفید پیامی را ضد شهرک‌سازی‌های صهیونیستی (در کرانه باختری و قدس اشغالی) ارسال و حمایت واشنگتن از اجرای راهکار 2 دولت در سرزمین‌های اشغالی را اعلام کرد. گفته می‌شود رکس تیلرسون، وزیر خارجه تازه تایید شده آمریکا در نخستین اقدام رسمی خود در این سمت با نتانیاهو تماس گرفته تا او را در جریان تصمیمات اخیر ترامپ قرار دهد.
ترامپ: از آمریکا سوءاستفاده می‌شود
از طرف دیگر ترامپ در نخستین واکنش به تماس تلفنی نا‌هنجار اخیرش با نخست‌وزیر استرالیا، در اظهاراتی تلاش کرد خود را در حال دلسوزی برای جهان معرفی کند و گفت: «جهان با تهدید بسیار جدی‌ای روبه‌رو است اما خیال‌تان راحت. کار من این است که اوضاع را درست کنم! از اینکه می‌شنوید من گفت‌وگوهای تلفنی تندی دارم، نگران نشوید. بله! تند هستند. باید هم الان کمی تند باشیم». رئیس‌جمهور جدید آمریکا همچنین در صدد توجیه صدور فرمان علیه شهروندان 7 کشور مسلمان برآمد و ضمن بیان اینکه داعش علیه خود مسلمان‌ها اقدامات وحشیانه‌ای مرتکب شده اعلام کرد عده‌ای از آزادی‌ها و ارزش‌های بردبارانه آمریکا سوءاستفاده کرده‌اند!

دفاع آمریکا از کشتار غیرنظامیان یمنی
با وجود انتشار خبرهایی از کشته شدن چند زن و کودک در حمله آمریکا به یمن، کاخ سفید ادعا کرد حمله جنگنده‌های این کشور به اهداف القاعده در یمن بخوبی برنامه‌ریزی شده بود. سازمان‌های حقوقی گزارش دادند در حمله یکشنبه گذشته جنگنده‌های آمریکایی به روستایی در منطقه یکلا، 23 غیرنظامی از جمله 10 کودک کشته شدند. بلافاصله پس از وقوع این حمله، تصاویر جنازه کودکان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. در همین حال، دیده‌بان حقوق بشر از ارتش آمریکا خواست به خانواده‌های غیرنظامیانی که در حمله اخیر این کشور به مقرهای القاعده در یمن کشته یا زخمی شدند، غرامت بدهد.


Page Generated in 0/0058 sec