printlogo


کد خبر: 171584تاریخ: 1395/11/18 00:00
امیدواری صاحبنظران درباره رأی دادگاه لاهه به بازگشت اموال مصادره شده ایران توسط دولت اوباما
2 میلیارد دلار بازمی‌گردد؟

گروه سیاسی: شکایت ایران از دولت سابق آمریکا به دلیل مصادره 2 میلیارد دلار از اموال بلوکه‌ کشورمان در دادگاه لاهه ثبت شده است. به گزارش «وطن‌امروز»، اگرچه دیدگاه‌ها درباره نتیجه‌بخش بودن این اقدام ایران متفاوت است و ارزیابی‌های متفاوتی در این‌باره مطرح شده اما با توجه به وضعیت حاکمیت فعلی در آمریکا، این امیدواری افزایش یافته که دادگاه لاهه وجهه مستقلانه‌ای به خود گرفته و رای به حقانیت ایران بدهد. سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ثبت لایحه تفصیلی ایران علیه آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری، می‌گوید: سرقت 2 میلیارد دلار از اموال ایران، بر خلاف تعهدات بین‌المللی آمریکا و مغایر با توافقات سیاسی میان 2 کشور محسوب می‌شود. نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قطعا زمانی که یک توافق سیاسی مانند برجام میان ایران و آمریکا به عنوان یکی از اعضای گروه 1+5 شکل می‌گیرد، هدف این اقدام کنار گذاشتن رفتارهای خصمانه از سوی غربی‌هاست، اما آمریکایی‌ها بر خلاف این توافق، دست به غارت اموال ملت ایران زدند. وی گفت: به طور حتم هم از نظر مباحث حقوقی و هم از جهت مباحث سیاسی، اقدام آمریکا در برداشت 2 میلیارد دلار از اموال ایران قابل پیگیری است و در این راستا دولت جمهوری اسلامی از اقدامات آمریکا به دادگاه بین‌المللی لاهه شکایت کرد. نقوی‌حسینی ادامه داد: به طور حتم در صورت رویکرد مستقل دادگاه لاهه، آمریکایی‌ها در رابطه با پرونده شکایت ایران محکوم به شکست هستند. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: طبق محورهای لایحه تفصیلی ایران علیه آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری، جمهوری اسلامی خواستار دریافت غرامت از آمریکا به خاطر نقض تعهداتش شده است که این مساله بسیار دارای اهمیت است، زیرا رویکرد و اقدامات ایالات متحده مشکلاتی را برای کشورمان ایجاد کرد. با ثبت لایحه تفصیلی ایران علیه آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری توسط مرکز حقوق بین‌الملل نهاد ریاست‌جمهوری، گام موثر دیگری برای بازگرداندن اموال ملت ایران برداشته شد.
شکایت چگونه بررسی می‌شود؟
به دنبال شکایت جمهوری اسلامی ایران از ایالات متحده آمریکا به دیوان بین‌المللی دادگستری که خردادماه گذشته انجام شد، مرکز حقوق بین‌الملل نهاد ریاست‌جمهوری سیزدهم بهمن‌ماه لایحه تفصیلی این شکایت را به همراه اسناد و مدارک مربوط به آن مشتمل بر 4 جلد تهیه و در دیوان بین‌المللی دادگستری به ثبت رساند. ایران خردادماه گذشته به طور رسمی از دولت ایالات متحده آمریکا به علت ضبط حدود 2 میلیارد دلار از اموال بانک مرکزی، به دیوان دادگستری بین‌المللی شکایت کرده و خواستار محکومیت اقدام ضدایرانی واشنگتن و جبران خسارات شده بود. لایحه تفصیلی مربوط به دعوای دولت جمهوری اسلامی ایران علیه دولت ایالات متحده به علت وضع قوانین و مقررات مغایر با حقوق بین‌الملل و نقض موافقتنامه بین 2 کشور موسوم به معاهده مودت و روابط اقتصادی و کنسولی بین ایران و آمریکا (1955) که 50 سال قبل امضا شده و هنوز معتبر است در تاریخ 13 بهمن‌ماه 1395 در دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه به ثبت رسید. از جمله مهم‌ترین موضوعاتی که در این لایحه به تفصیل بحث شده، مصادره و ضبط قریب 2 میلیارد دلار اوراق بهادار بانک مرکزی و نیز مصادره اموال و دارایی‌های تعدادی از بانک‌ها و شرکت‌های دولتی ایرانی در آمریکا است که در اجرای احکام واهی صادره از دادگاه‌های آمریکایی انجام شده است. لایحه دولت مشتمل بر 8 فصل و بیش از 2000 صفحه از مستندات موید ادعاست که در 4 جلد تهیه و تدوین شده و در 125 نسخه چاپی و الکترونیکی در دفتر دیوان ثبت شده است. در این لایحه ایران تاریخچه و وقایع مستند ادعای دولت، قواعد و مقررات ذی‌ربط در دعوی، چگونگی نقض تعهدات بین‌المللی توسط ایالات متحده با نادیده گرفتن حقوق دولت و شرکت‌های دولتی ایران براساس معاهده مودت 1955 و حقوق بین‌الملل، ماهیت و نحوه جبران خسارات وارده به تفصیل تشریح شده و از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته شده است که آمریکا را ملزم کند نقض تعهدات بین‌المللی خود را متوقف کند، و با محکوم کردن ایالات متحده به علت نقض تعهدات بین‌المللی، آن دولت را ملزم کند که خسارات وارده به کشورمان را نیز جبران کند.
براساس این گزارش، دیوان بین‌المللی دادگستری طبق مقررات، لایحه ایران را به ایالات متحده آمریکا ابلاغ می‌کند و بین قضات دیوان نیز توزیع می‌کند. طبق دستور مورخ اول جولای 2016 دیوان، اکنون ایالات متحده باید لایحه دفاعیه خود را تا اول سپتامبر 2017 به دیوان ارائه کند. مطابق ماده 54 آیین دادرسی دیوان، پس از پایان تبادل لوایح، دیوان برای استماع مدافعات شفاهی طرفین پرونده تشکیل جلسه داده و در نهایت رای خود را متعاقب شور قضات صادر خواهد کرد. همچنین طبق بند 2 ماده 53 آیین دادرسی، دیوان پس از کسب نظر طرفین دعوی و در هنگام شروع جلسات رسیدگی یا پس از آن درباره انتشار و اعلام عمومی لوایح طرفین دعوا تصمیم‌گیری می‌کند.
رجزخوانی ترامپی‌ها ادامه دارد
اما در شرایطی که ایران به دنبال گرفتن اموال مصادره شده خود در دولت باراک اوباما است؛ اطرافیان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید آمریکا همچنان برای ایران رجزخوانی می‌کنند. آنها بویژه درباره برجام و تصحیح آن اظهارنظر می‌کنند. در تازه‌ترین اظهارنظر، مشاور ترامپ در امور خاورمیانه گفته است به احتمال زیاد، دولت دونالد ترامپ برجام را لغو خواهد کرد. مشاور رئیس‌جمهور آمریکا در امور خاورمیانه در زمان تبلیغات انتخاباتی وی در گفت‌وگو با یک روزنامه عربستانی اعلام کرد برجام به این دلیل که با منافع آمریکا در خاورمیانه مغایرت دارد مورد بازنگری قرار خواهد گرفت و احتمالا لغو خواهد شد. «گابریل سوما» مشاور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در امور خاورمیانه در زمان تبلیغات انتخاباتی وی و استاد دانشگاه «فیرلی دیکنسون» در ایالت «نیوجرسی» اعلام کرد دولت جدید آمریکا در توافق هسته‌ای ایران (همان برجام) تجدیدنظر خواهد کرد زیرا به گفته وی با منافع آمریکا در خاورمیانه در تعارض است. وی در گفت‌وگو با روزنامه «الریاض» عربستان گفت: توافق هسته‌ای که «بارک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا آن را با ایران امضا کرد با وضعیت آمریکا بویژه در خاورمیانه متناسب نبود زیرا اعطای حق فعالسازی رآکتور هسته‌ای به ایران «عنصر تنش بزرگ» در خلیج‌فارس و کشورهای عربی است و ما می‌بینیم که ایران طی
8 سال اخیر نفوذش را در یمن، سوریه و عراق افزایش داده است. سوما در ادامه تصریح کرد: در توافق هسته‌ای تجدیدنظر خواهد شد زیرا با منافع آمریکا در خاورمیانه مغایرت دارد و احتمالا به صورت کامل لغو خواهد شد؛ دیدیم که ژنرال «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی دولت ترامپ چند روز پیش به ایران درباره تحرکات نظامی‌اش علیه کشورهای عربی هشدار داد.
رایزنی بی‌بی با می
غیر از وضعیت مشخص دولت ترامپ در قبال ایران، به نظر می‌رسد مقامات رژیم اشغالگر قدس نیز فعالیت‌های ضدایرانی خود را تشدید کرده اند، بویژه اینکه با روی کار آمدن ترزا می ‌در انگلیس و تحرکات ضدایرانی او در منطقه، حالا نتانیاهو به دنبال رایزنی‌های بیشتر با نخست‌وزیر انگلیس علیه ایران است. نخست‌‌وزیر رژیم صهیونیستی در آستانه سفر به انگلیس اعلام کرد تل‌آویو به دنبال همکاری با کشورهای دیگر برای مبارزه با ایران است. بنیامین نتانیاهو در جلسه هفتگی کابینه اعلام کرد برای تقویت روابط با انگلیس برای مبارزه با ایران تلاش می‌کند. نتانیاهو تصریح کرد: «ما در آغاز یک بازه مهم سیاسی برای دولت اسرائیل هستیم. برای دیدار با ترزا می، ‌نخست‌وزیر و بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس، عازم می‌شوم. من با آنها درباره ایجاد یک رابطه نزدیک‌تر سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فنی و سایبری بین اسرائیل و انگلیس گفت‌وگو می‌کنم». وی ادامه داد: «در زمینه سیاسی، به آنها درباره نیاز اسرائیل به همکاری با یکدیگر و با دیگر کشورها برای مبارزه با ایران که اخیراً توافقات بین‌المللی را با انجام آزمایشات موشکی نقض کرده، می‌گویم».
ایران به کشتی‌گیران آمریکایی روادید می‌دهد
2 روز پس از آنکه وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد در پاسخ به رفتار غیرانسانی ترامپ در ممنوع کردن ورود ایرانیان به خاک آمریکا، تیم ملی کشتی این کشور را به خاک ایران راه نمی‌دهد، حالا محمدجواد ظریف اعلام کرده ایران به تیم‌ملی کشتی آمریکا روادید خواهد داد. ظریف در حساب توئیتری خود نوشت: به دنبال حکم قاضی فدرال و تعلیق ممنوعیت ورود مسلمانان و درخواست فدراسیون کشتی و فدراسیون جهانی، به اعضای تیم‌ملی کشتی آمریکا ویزا اعطا خواهد شد. پیش از این وزارت خارجه اعلام کرده بود به دلیل فرمان ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود ایرانیان به خاک آمریکا از صدور ویزا برای اعضای تیم‌ملی کشتی آمریکا خودداری خواهد کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه نیز اعلام کرد: با توجه به توقف اجرای محدودیت‌های تبعیض‌آمیز علیه ورود شهروندان ایرانی به آمریکا، با صدور روادید برای تیم کشتی آمریکا به منظور شرکت در مسابقات جام جهانی کشتی در کرمانشاه موافقت شد. بهرام قاسمی اظهار داشت: با توجه به توقف اجرای محدودیت‌های تبعیض‌آمیز علیه ورود شهروندان ایرانی به آمریکا بر اساس حکم قاضی فدرال آمریکا و با عنایت به درخواست رئیس فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران و رئیس فدراسیون بین‌المللی کشتی، با صدور روادید برای تیم کشتی آمریکا به منظور شرکت در مسابقات جام‌جهانی کشتی در کرمانشاه موافقت شد.


Page Generated in 0/0076 sec