printlogo


کد خبر: 171632تاریخ: 1395/11/18 00:00
چهارگوشه

نیکاراگوئه: به مصونیت اسرائیل پایان دهید
وزیر خارجه نیکاراگوئه از رویکرد جانبدارانه برخی کشورهای غربی درباره اسرائیل و انفعال آنها در برخورد حقوقی و قانونی با اشغالگری این رژیم انتقاد کرد. دنیس مونکادا، روز شنبه گفت: «موضوع فلسطین دچار پیچیدگی شده است و ایجاد ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک نه فقط در سازمان ملل بلکه در همه محافل بین‌المللی لازم به نظر می‌رسد.» مونکادا این سخنان را در جلسه کمیته ویژه حقوق فلسطین که توسط سازمان ملل متحد در نیکاراگوئه برگزار شد، بیان کرد و مصونیت‌بخشی به رژیم اسرائیل را «غیرقابل قبول» دانست. وزیر خارجه نیکاراگوئه با انتقاد از آمریکا و برخی اعضای شورای امنیت که بارها با سوءاستفاده از حق وتو دستیابی به آمال ملت فلسطین و بیش از 5 میلیون آواره فلسطینی در سراسر جهان را با مانع مواجه کرده‌اند، گفت: «لازم است به اشغالگری اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی پایان داده شود».

هیأت رسمی ترکیه‌ای در سرزمین‌های اشغالی
هیات رسمی ترکیه‌ای در زمینه انرژی، روز یکشنبه وارد سرزمین‌های اشغالی شد. شبکه دوم تلویزیون اسرائیل گزارش داد این هیات به نوبه خود نخستین هیات رسمی این کشور است که از زمان احیای عادی‌سازی روابط بین دو طرف و امضای توافقنامه آشتی به اسرائیل می‌رود. پیش‌بینی می‌شود وزیر گردشگری ترکیه نیز طی روزهای آینده به اسرائیل برود. این شبکه همچنین گزارش داد: این سفرها در چارچوب تلاش‌های صورت گرفته در راستای بهبود روابط بین دو طرف در همه زمینه‌هاست.

تمدید تحریم‌های اروپایی علیه روسیه
اتحادیه اروپایی تحریم‌های خود علیه روسیه را به مدت 6 ماه دیگر تمدید می‌کند. طبق این گزارش، تحریم‌های اتحادیه اروپایی علیه روسیه از سال ۲۰۱۴ میلادی و در پی بحران اوکراین و الحاق کریمه به خاک روسیه وضع شدند و تا کنون چندین مرتبه تمدید شده و دامنه شرکت‌ها و افراد مورد تحریم گسترش یافته است. در واکنش به این اقدام اتحادیه اروپایی، معاون نخست‌وزیر روسیه در پیامی توئیتری نوشت: «آیا اتحادیه اروپایی می‌داند ما روی این تحریم‌ها عطسه می‌کنیم؟»

هلاکت نظامی امارات در یمن
 فرماندهی کل نیروهای مسلح امارات، یکشنبه اعلام کرد یکی از افسران نیروهای مسلح  این کشور که در عملیات نظامی ائتلاف عربستان در یمن  مشارکت داشت، کشته شد. امارات در میان کشورهای متجاوز به یمن پس از عربستان بیشترین نیرو و تجهیزات هوایی را برای کشتار یمنی‌ها و تخریب کشور آنها به کار گرفته است.  امارات تاکنون اعلام نکرده چه تعداد از نیروهای زمینی خود را در تجاوز به یمن به کار گرفته است. امارات سال 2016 نیز از کشته شدن چند نظامی خود در یمن خبر داده بود.

تظاهرات علیه نتانیاهو در تل‌آویو
هزاران نفر در اراضی اشغالی در اعتراض به تخریب منازل فلسطینیان در روستای ام‌حیران و دیگر مناطق، در خیابان‌های تل‌آویو تظاهرات کردند. بر این اساس، حدود 5 هزار معترض مسلمان و یهودی شنبه‌شب با شرکت در این تظاهرات، سیاست‌های تبعیض‌آمیز نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان را محکوم کردند. اقدام رژیم صهیونیستی در تخریب منازل و ساختمان‌های فلسطینیان نگرانی دیپلمات‌ها و فعالان حقوق بشر را موجب شده است. نهادهای حقوق بشر این اقدام رژیم صهیونیستی را نقض قوانین بین‌المللی دانسته‌اند.

افزایش موج سرکوب در آستانه انقلاب بحرینی‌ها
در آستانه ششمین سالگرد انقلاب بحرین، دادگاه تجدیدنظر این کشور 3 شهروند را به اتهام آتش‌زدن مرکز پلیس منطقه خمیس به 15 سال زندان محکوم کرد. دادستانی بحرین همچنین
10 شهروند دیگر را به اتهام «تشکیل گروهک و فعالیت تروریستی» به دادگاه ویژه ارجاع داده است. این در حالی است که با نزدیک شدن به سالروز آغاز انقلاب بحرین در ۱۴ فوریه ۲۰۱۱ معترضان با وجود تشدید سرکوب‌ها، تظاهرات سراسری برگزار کردند که در برخی مناطق به درگیری منجر شد.
 


Page Generated in 0/0052 sec