printlogo


کد خبر: 171657تاریخ: 1395/11/19 00:00
اخبار

مقام سابق پنتاگون مطرح کرد
احتمال کودتای نظامی علیه ترامپ
یکی از مقام‌های سابق وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) احتمال یک کودتای نظامی برای برکناری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور از قدرت را مطرح کرد. رزا بروکس، یکی از مقامات سابق سیاست‌گذاری پنتاگون در مقاله‌ای برای مجله فارین پالسی نوشت: یک شورش نظامی علیه دولت ترامپ شاید تنها گزینه برای سرنگونی یکی از «تفرقه‌اندازترین رؤسای‌جمهور تاریخ آمریکا» باشد. وی افزود: «نخستین هفته روی کار آمدن دونالد ترامپ به طور شفاف نشان داد او به همان اندازه که مردم می‌ترسیدند «دیوانه» است. یکی از احتمال‌هایی که تا همین چند وقت اخیر در آمریکا غیرباور بود یک کودتای نظامی یا دست‌کم سرپیچی رهبران ارتش برای پیروی از دستورات است.» بروکس که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱  میلادی در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما، مشاور ارشد رئیس سیاست‌گذاری پنتاگون بود، گفت می‌تواند سناریوهای محتمل را تصور کند که در آن مقامات ارشد ارتش براحتی به ترامپ می‌گویند «نه قربان، ما این کار را انجام نمی‌دهیم». وی در ادامه آورده است: دورنمای نافرمانی از رئیس‌جمهور از سوی فرماندهان ارتش ترسناک است اما احتمال نافرمانی از دستورات نادرست وجود دارد. در کل افسران ارتش برای حفاظت و دفاع از کشور سوگند خورده‌اند نه رئیس‌جمهور. گفتنی است 2 ماهنامه اف‌پی (فارین پالیسی) که مهم‌ترین نشریه عمومی در آمریکا در زمینه سیاست خارجی است به طور آشکار متحد دموکرات‌هاست و تحت مدیریت دیوید راثکوف، مشاور اقتصادی بنیاد کارنگی (متعلق به راکفلرها) اداره می‌شود. به همین دلیل پیش‌آگهی دادن این نشریه درباره کودتای احتمالی علیه دولت مستقر جمهوری‌خواهان، در حقیقت تهدیدی آشکار از سوی گردانندگان پشت پرده آمریکا به ترامپ محسوب می‌شود. اخیرا نیز گروه نظرسنجی سیاست عمومی در نظرسنجی متوجه شد ۴۰ درصد از شرکت‌کنندگان از استیضاح ترامپ حمایت می‌کنند. براساس این نظرسنجی ۵۲ درصد از شرکت‌کنندگان می‌گویند باراک اوباما را به عنوان رئیس‌جمهور ترجیح می‌دهند در حالی که ۴۳ درصد همچنان از ریاست‌جمهوری ترامپ حمایت می‌کنند.
پنهانکاری پنتاگون درباره حملات هوایی
پایگاه اینترنتی میلیتری تایمز روز یکشنبه اعلام کرد: وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) چند هزار حمله هوایی را که ارتش آمریکا در طول چندین سال در عراق، سوریه و افغانستان علیه تندروها انجام داده، اعلام نکرده است. براین اساس، آمریکا سال گذشته دست‌کم 456 حمله هوایی در افغانستان انجام داد که در پایگاه اطلاعات نیروی هوایی آمریکا ثبت نشده است.  این پایگاه اینترنتی که خود را موسسه خبری مستقل توصیف می‌کند، افزود: این گزارش‌های ناقص به اکتبر 2001 باز می‌گردد.


خروج ناوگان چین از خلیج‌فارس
 ناوگان نیروی دریایی چین پس از توقف در 4 کشور عربی حوزه خلیج‌فارس، این منطقه راهبردی را ترک کرد. این یگان رزمی بحری چینی‌ها، متشکل از ناوشکن هدایت موشک هاربین، ناوچه هدایت موشک هاندان و کشتی تدارکاتی دونگ‎‏پینگ‎‏هو بود که پس از توقف در کشورهای عربستان سعودی، قطر و امارات، روز یکشنبه از کویت رهسپار اقیانوس هند شد. ماموریت اصلی این ناوگان چینی اسکورت کشتی‎های تجاری و گشت‎زنی برای مقابله با دزدان دریایی در خلیج عدن و تنگه باب‌المندب بود. چین اخیرا یک مرکز لجستیک نیز در کشور جیبوتی در منطقه شاخ آفریقا مشرف به تنگه مزبور ساخته است که برخی ناظران آن را نخستین پایگاه نظامی خارج از کشور چین می‎دانند. گزارش‎‏ها حاکی از آن است که چین قصد دارد 500 کشتی جنگی، شامل ناوهای هواپیمابر، زیردریایی‎های هسته‎ای و کشتی‏‌های آبی- خاکی بسازد و بزرگ‎‏ترین ناوگان دریایی در جهان را تشکیل دهد.
 


Page Generated in 0/0047 sec