printlogo


کد خبر: 171677تاریخ: 1395/11/19 00:00
ترامپ: کنترل ایالت کالیفرنیا از دست دولت خارج شده

گروه بین‌الملل: در حالی که تب شورش در کالیفرنیا همراه با موج استقلال‌طلبی در ثروتمندترین ایالت از ایالات متحده به شکل بی‌سابقه‌ای بالا گرفته است، رئیس‌جمهور آمریکا با تایید از کنترل خارج شدن کالیفرنیا آن را به طور جدی تهدید کرد. دونالد ترامپ در مصاحبه‌ای تفصیلی با فاکس‌نیوز که بخشی از مراسم پیشواز سوپرباول، فینال لیگ فوتبال آمریکایی و مهم‌ترین آوردگاه ورزشی یانکی‌هاست، تلاش کرد قدرت حکومت مرکزی واشنگتن را به رخ شورشی‌های غرب آمریکا بکشد اما مثل اغلب اظهارنظرهای نسنجیده‌اش، وضعیت آمریکا را با حرف‌هایش بحرانی‌تر از آنچه به نظر می‌رسید نشان داد. در روزهای اخیر نه‌تنها جنبش خروج کالیفرنیا از ایالات متحده موسوم به کالگزیت، با حمایت نمایندگان و سناتورهای آن و همچنین دریافت حکم قانونی از مقامات ایالتی، کارزار جمع‌آوری امضا برای برگزاری همه‌پرسی خودمختاری از آمریکا را با شور و حرارت خاصی آغاز کرده، بلکه تظاهرات و شورش در برخی مناطق این ایالت باعث استیصال پلیس فدرال شده است. بحرانی‌ترین منطقه، شهر دانشگاهی برکلی است که از اواخر هفته گذشته به خاطر طغیان دانشجویان و درگیری شدید آنها با ماموران امنیتی به حالت تعطیل درآمده است. ترامپ در واکنش به این شورش‌ها که مستقیما بر سر حضور یک فعال رسانه‌ای افراطی طرفدار ریاست جمهوری او آغاز شد، تهدید به قطع بودجه دانشگاه برکلی، یکی از بهترین دانشگاه‌های جهان کرد. معترضان از آن روز تخته‌های چوبی را در محوطه دانشگاه به آتش کشیدند، شیشه‌ پنجره‌ها را شکستند و به نیروهای ضدشورش سنگ و بطری پرتاب کردند که این اقدامات با واکنش پلیس و شلیک گاز اشک‌آور روبه‌رو شد.  حتی نماینده این ایالت در کنگره مستقیما به رئیس‌جمهور توهین کرد و سلامت روانی او را زیر سوال برد. تد لیو با اشاره به تأکید ترامپ بر سیاست‌های جنجالی خود بویژه فرمان ضدمهاجرتی 2 هفته پیش چنین توئیت کرد: «دونالد ترامپ به مزخرفات درباره «مرگ و نابودی و اخبار کذب» ادامه داده است. آیا نباید از وی تست سلامت روانی گرفت؟» علاوه بر این تظاهرات گسترده مردم عمدتا مهاجر سواحل غربی آمریکا علیه قانون ضدمهاجرتی ترامپ باعث شد ایالات این منطقه پیش‌رو شکایت علیه دولت باشند که در نهایت روز یکشنبه شعبه نهم دادگاه فرجام فدرال (استیناف) رای به تعلیق فرمان اجرایی رئیس‌جمهور داد.
ضدحمله ترامپ
اما ترامپ قصد کوتاه آمدن ندارد. او این بار تمام ایالت کالیفرنیا را به قطع بودجه فدرال تهدید کرد. رئیس‌جمهور جمهوریخواه در گفت‌وگوی تفصیلی یکشنبه‌شب خود با «بیل اورایلی» مجری مشهور نومحافظه‌کار فاکس‌نیوز، شبکه حامی کاخ سفید گفت: «اگر لازم باشد ما بودجه کالیفرنیا را قطع می‌کنیم. دولت پول زیادی به کالیفرنیا می‌دهد. این ایالت از بسیاری جهات از کنترل خارج شده است. رای‌دهندگان هم با من هم‌عقیده هستند اگرنه به من رای نمی‌دادند». او این تهدید را پس از آن مطرح کرد که اورایلی نظرش را درباره طرح اخیر سناتور جمهوریخواه حامی دولت «کوین د لئون» برای تقابل دولت مرکزی واشنگتن با کالیفرنیا جویا شد. ترامپ گفت: «این طرح احمقانه است. با مناطق حفاظت شده برای مهاجران غیرقانونی بشدت مخالف هستم، چرا که این مساله جرم بزرگی است و مشکلات بسیاری را به همراه دارد».
او در عوض ترجیح داد با متهم کردن کالیفرنیایی‌ها به «جنایت قومی» درباره ادامه تحصن این ایالت هشداری حکومتی دهد. این در حالی است که مجموعه‌ای از غول‌های فناوری سیلیکون‌ولی در حمایت از خودمختاری کالیفرنیا و مخالفت با فرمان ضد مهاجرتی ترامپ در مقابل کاخ سفید جبهه‌ای خصمانه تشکیل داده‌اند. نزدیک به 100 کسب‌وکار بزرگ این ایالت به رهبری غول‌هایی مثل اپل، گوگل، تاکسی‌های اوبر و توئیتر (که به شکلی طنزآمیز سلاح رسانه‌ای خود ترامپ نیز هست و او را به عنوان مرد توئیتری مسخره می‌کنند) در بیانیه‌ای علیه فرمان‌های اجرایی ترامپ موضع گرفته‌اند. در این تقابل آنها از حمایت مقامات دولت‌های پیشین دموکرات نظیر جان کری، مادلین آلبرایت، لئون پانتا (رئیس سابق سیا) و سوزان رایس (مشاور امنیت ملی اوباما) بهره‌مند هستند.
رأی مرده‌ها در انتخابات آمریکا
اما ترامپ در بخش دیگری از گفت‌وگوی جنجالی خود با فاکس به افشاگری بیشتر درباره نظام ایالات متحده پرداخت. وقتی اورایلی از او پرسید: «شما می‌گویید که 3 میلیون نفر غیرقانونی رای دادند. آیا این ادبیات مناسبی برای رئیس‌جمهوری است؟» او چنین پاسخ داد: «کافی است که به فهرست ثبت‌نام‌شده‌ها نگاه کنید. می‌توانید ببینید که افراد مرده هم رای داده‌اند. افرادی در فهرست هستند که در 2 ایالت ثبت‌نام کرده یا رای داده‌اند. شما می‌بینید که حتی شهروندان غیرقانونی در لیست ثبت‌نامی هستند».
اما پس از انتخابات آمریکا نوبت زیر سوال بردن ماهیت آمریکا بود. او وقتی بار دیگر با پرسشی درباره اصرارش بر ارتباط صمیمانه با کرملین و تمجیدش از همتای روس خود ولادیمیر پوتین مواجه شد، باز هم برای هم‌حزبی‌های جمهوری‌خواه خود دردسر درست کرد و به جنایات پیشین آمریکا در جهان کنایه زد. ترامپ در پاسخ به «قاتل» خوانده شدن پوتین توسط مجری فاکس‌نیوز، پرسشی شوکه‌کننده مطرح کرد که اورایلی را وادار به سکوت کرد: «نکند فکر می‌کنی کشور ما بی‌گناه است؟ یک عالمه قاتل وجود دارد که کلی‌شان مال ما هستند!» این اعتراف تلخ رئیس‌جمهور آمریکا حتی معاون او مایک پنس را به زحمت انداخت به طوری که او ساعتی بعد مجبور شد در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس به رفع و رجوع حرف‌های رئیسش بپردازد. همچنین جمهوری‌خواهان سرشناس کنگره مثل سناتور مارکو روبیو نیز مجبور شدند در شبکه‌های اجتماعی خود را از رابطه با پوتین مبری بدانند. میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا نیز بلافاصله در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت که از این اظهارات ترامپ دفاع نمی‌کند.
سندرز: ترامپ دشمن طبقه متوسط است
برنی سندرز، سناتور دموکرات و نامزد شکست خورده این حزب در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری، با حمله به انتصاب میلیاردرها در کابینه جدید واشنگتن، دونالد ترامپ را که خود را در مبارزات انتخاباتی‌اش منتقد وال استریت نشان می‌داد، دروغگو خواند.  سندرز خود به عنوان یک چپ لیبرال در مبارزات انتخاباتی‌اش به دلیل مبارزه با منافع وال‌استریت و شرکت‌های بزرگ، با شکست مواجه شد و در نهایت مجبور به حمایت از هیلاری کلینتون نامزد اصلی دموکرات‌ها شد که حامی تمام‌قد وال‌استریت بود و بدین ترتیب بخش زیادی از هوادارانش خود او را دروغگو خوانده بودند اما حالا مرشد سابق اوباما در مصاحبه با سی‌ان‌ان مدعی است ترامپ عملا «به نفع وال‌استریت کار می‌کند.» سندرز گفت: «نخندیدن، زمانی که ترامپ را در کنار میلیاردرهای وال‌استریت می‌بینید، کار سختی است. این آدم (ترامپ) متقلب است.» به گفته سندرز، ترامپ با گزینش میلیاردرها برای کابینه، ضمن کاهش ارائه خدمات اجتماعی و درمانی قصد دارد طبقه متوسط و ضعیف آمریکا را از بین ببرد. بسیاری از اعضای کابینه ترامپ میلیونرهایی هستند که روابط‌شان با وال‌استریت اثبات شده است. وی استیون منوچین، سرمایه‌دار وال‌استریت را به‌ عنوان وزیر خزانه‌داری خود منصوب کرد. انتخاب رکس تیلرسون به‌عنوان وزیر خارجه آمریکا نیز یکی دیگر از اقدامات جنجالی ترامپ بود که مخالفت‌های زیادی را برانگیخت. وی پیش‌تر مدیرعامل شرکت نفتی اکسون موبیل بود.  بتسی دی‌واس، میلیاردر معروف آمریکایی نیز به‌عنوان وزیر آموزش‌وپرورش دولت ترامپ معرفی شد که این انتخاب انتقادات زیادی را به همراه داشت.


Page Generated in 0/0063 sec