printlogo


کد خبر: 171681تاریخ: 1395/11/19 00:00
انصارالله شاخ سعودی را شکست
اصابت موشک یمنی‌ها به پایگاهی در غرب ریاض

از ابتدای بحران یمن خوش‌بین‌ترین کارشناسان هم تصور نمی‌کردند انصارالله بتواند با بسیج نیروی انسانی، در برابر ارتش تا دندان مسلح عربستان‌سعودی و دولت‌های منطقه همپیمان دوام بیاورد به‌‌طوری که در حملات قریب به 2 سال سعودی‌ها به یمن چیزی از زیرساخت‌های این کشور باقی نماند. انصارالله به عنوان بازیگر سیاسی مطرح این کشور علم مبارزه با تجاوز خارجی را برداشت و با تجمیع نیروهای ایدئولوژیک و ناسیونالیست عربی توانست صف واحدی در یمن تشکیل دهد که حتی مخالفان خود را هم در آن قرار دهد.  روزهای ابتدایی جنگ اولین موشک‌های انصارالله با عمق دفاعی 70 کیلومتر با نام «النجم الثاقب» شلیک شد و اهداف محدودی از سعودی‌ها را مورد اصابت قرار داد اما انصارالله سیر مراحل تکوینی دفاعی را در پیش گرفت و تا موشک زلزال 3 با عمق عملیاتی بیش از 200 کیلومتر را وارد سازمان رزم خود کردند. در همین بین حمله به ناوچه اماراتی و در چند روز قبل ناوچه سعودی نشان داد یمنی‌ها به موشک‌های ضدکشتی ویژه‌ای دست یافته‌اند که می‌تواند اهداف مختلفی را از متجاوزان را مورد اصابت قرار دهد. به ‌واقع میدان برای سازمان رزم انصارالله هر روز تقویت می‌شود به‌گونه‌ای که این گروه مقاومت در تازه‌ترین نمایش قدرت خود برابر ائتلاف متجاوز سعودی، با شلیک یک موشک بسیار پیشرفته بومی، پایتخت عربستان را به لرزه درآورد. طبق این گزارش، یگان موشکی ارتش یمن که زیر نظر انصارالله است، یکشنبه‌شب یک موشک بالستیک پیشرفته را به نزدیکی ریاض در قالب یک آزمایش موشکی شلیک کرد؛ اقدامی که می‌تواند معادلات آتی منطقه را تغییر دهد. بر این اساس، خبرگزاری یمن (سبأ) به نقل از نیروی موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی گزارش داد که یک فروند موشک بالستیک دوربرد به هدفی نظامی در پایتخت عربستان شلیک شده و با موفقیت به آن اصابت کرده و این (شلیک) آزمایشی بوده است (برای اثبات توانمندی ارتش یمن برای هدف گرفتن پایتخت عربستان‌سعودی). همزمان با انتشار بیانیه ارتش یمن، شاهدان عینی نیز از انفجاری بزرگ در ریاض خبر داده‌اند. همچنین برخی دیگر نیز می‌گویند صدای انفجاری مهیب شنیده‌اند. گفته می‌شود این موشک به پایگاه منطقه المزاحمیه واقع در غرب پایتخت عربستان اصابت کرده است. این پایگاه نظامی در جاده ریاض- طائف قرار دارد. پیش‌تر که نیروی موشکی یمن پایگاهی نظامی در جده در غرب عربستان را هدف گرفته بود، عربستان برای تحت‌الشعاع قرار دادن توانمندی یمنی‌ها، مدعی شد آنها مکه را هدف قرار گرفته بودند اما اکنون روشن نیست برای توجیه این موشک که به پایتخت اصابت کرده است، چه توجیهی به افکار عمومی خود تحویل خواهند داد. عربستان در ماه نخست حمله به یمن در سال 2015 مدعی شده بود قسمت اعظمی از توانمندی و ذخائر موشکی یمن را نابوده کرده است.
بیانیه مهم ارتش یمن
در عین حال، یگان موشکی یمن درباره آزمایش موشکی‌اش که یک پایگاه نظامی در منطقه المزاحمیه در غرب ریاض را هدف گرفت، بیانیه مهمی صادر کرد. در این بیانیه آمده است: «در پاسخ به ادامه تجاوز عربستان‌سعودی و آمریکا علیه یمن و ارتکاب کشتارهای خونین و محاصره‌های ظالمانه علیه ملت یمن که با همراهی جامعه بین‌المللی به فجایع بزرگ انسانی منجر شده است این نیرو با توجه به مسؤولیتی که برعهده دارد و به عنوان نماینده مردم یمن و به عنوان نیرویی که برابر تجاوزات با تمام قدرت ایستادگی می‌کند و با ایمان به مشروعیت این مبارزه و مشروعیت پاسخ به این تجاوزات و مقدس بودن اصل دفاع از خود با تمام ابزار در اختیار به تهدیدها پاسخ خواهد داد. برای نخستین‌بار اعلام می‌کنیم نیروی موشکی یمن یک فروند موشک بالستیک به هدفی نظامی در پایتخت و شاخ شیطان سعودی شلیک کرد و به خاطر این پیشرفت و تحول بی‌همتای موشکی خدا را شاکریم و تاکید می‌کنیم، از این پس پایتخت عربستان هدف حملات موشکی ما خواهد بود».
کشورهای ائتلاف متجاوز؛ اهداف بعدی یمنی‌ها
پس از اصابت موفقیت‌آمیز موشک بالستیک یمنی به پایگاه المزاحمیه در ریاض عربستان، یک سخنگوی ارتش یمن تأکید کرد: کشورهای شرکت‌کننده در ائتلاف متجاوز به یمن، اهداف بعدی موشک‌های ارتش یمن خواهند بود. سرتیپ عزیز راشد، جانشین سخنگوی ارتش یمن در گفت‌وگو با شبکه العالم، اصابت موشک یمنی به پایگاهی در نزدیکی ریاض را مورد تحلیل قرار داد.وی ابتدا این اتفاق را یک حادثه تاریخی و این روز را روزی تاریخی برای مردم یمن دانست و افزود: اکنون ریاض در تیررس موشک‌های ما قرار دارد و با وجود محاصره طولانی و ادعای متجاوزان درباره نابودی قدرت موشکی یمن، اکنون یگان موشکی ارتش از گذشته هم قوی‌تر شده است. اکنون فرودگاه‌های نظامی در تیررس موشک‌های ماست و این پاسخی به وحشی‌گری و تجاوز ناجوانمردانه سعودی‌هاست. وی درباره میزان خسارات گفت: جزئیات این حمله و مشخصات موشک را به طور دقیق اعلام خواهیم کرد. این موشک بیش از
800 کیلومتر برد دارد و قدرت تخریبی آن بسیار بیشتر از موشک «برکان1» است و خسارات زیادی خواهد داشت و بازتاب گسترده‌ای در پی دارد. راشد در ادامه تأکید کرد: ارتش یمن موشک‌های جدیدی تولید کرده که در آینده کشورهای شرکت‌کننده در ائتلاف متجاوز سعودی را هدف قرار خواهد داد و هر دولت متجاوزی که به کشور ما تجاوز کرده، هدف قرار خواهند گرفت و برابر هر هدف و هر بندر، هدفی را در آن کشورها مورد حمله قرار خواهیم داد.
جلسه فوری بن‌سلمان با منصور هادی
از سوی دیگر در پی اصابت موشک به منطقه المزاحمیه نزدیک ریاض، محمد بن‌سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع سعودی جلسه‌ای فوق‌العاده و فوری با عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن برگزار کرد.


Page Generated in 0/0066 sec