printlogo


کد خبر: 171682تاریخ: 1395/11/19 00:00
سخنگوی وزارت خارجه: مقابله به مثل می‌کنیم
ابراز تأسف چین و روسیه از تحریم‌های جدید علیه ایران

گروه سیاسی: دونالد ترامپ به دنبال وضع تحریم‌های بیشتر علیه تهران است. رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید دولتش موج تحریم‌های جدید علیه ایران را تازه آغاز کرده است. به گزارش «وطن‌امروز»، وزارت خزانه‌داری آمریکا همین جمعه گذشته به بهانه آزمایش موشکی ایران، 12 شرکت و نهاد و 13 فرد مرتبط با ایران را در لیست تحریم‌های خود جای داد. پس از تحریم آمریکا علیه ایران، کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی وضع تحریم جدید علیه تهران را بر خلاف برجام خواندند و از وزارت امور خارجه خواستند واکنش متناسبی به این نقض عهد آمریکایی‌ها نشان دهد اما در اقدامی قابل تامل، وزارت امور خارجه با انتشار بیانیه‌ای از اقدام متقابل ایران خبر داد و اعلام کرد تهران نیز شرکت‌های آمریکایی را تحریم خواهد کرد! در شرایطی که تحریم ایران از سوی آمریکا با واکنش تند چین و روسیه مواجه شده است، دیروز سخنگوی وزارت امور خارجه به نشست خبری با خبرنگاران آمد و بار دیگر همان موضع انفعالی را که وزارت امور خارجه در بیانیه خود بدان اشاره کرده بود روایت کرد. بهرام قاسمی درباره تحریم‌های جدید علیه ایران گفت: «ما در قبال اقدامات غیر‌منصفانه و غلط دولت آمریکا برخی اقدامات خاصی را داشتیم که بتوانیم برخی مؤسسات و افراد آمریکایی را که به عناصر تکفیری مثل داعش کمک کردند و در کنار رژیم صهیونیستی مشمول تحریم بودند در لیست تحریم قرار دهیم که مراحل پایانی خود را طی می‌کند و بزودی لیستی را از اینها منتشر می‌کنیم».
واکنش چین به تحریم
بر اساس این گزارش، افرادی که تحت تحریم‌های جدید آمریکا قرار گرفته‌اند امکان دسترسی به سیستم‌های مالی آمریکا یا ارتباط با شرکت‌های آمریکایی را ندارند و مشمول تحریم‌های درجه 2 خواهند شد. تحریم‌های درجه 2 به این معناست که ارتباط شرکت‌ها و همچنین افراد خارجی نیز با آنها ممنوع بوده و درصورت این کار خطر قرار گرفتن در لیست سیاه دولت آمریکا نیز وجود دارد. در لیست تحریمی آمریکا علیه ایران، نام
2 شرکت و 3 شخص چینی نیز ذکر شده است و همین مساله باعث شده چین نسبت به تحریم‌های یکجانبه آمریکا به این کشور اعتراض کند. به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، چین روز دوشنبه اعلام کرد نسبت به لیست جدید تحریم‌های ایران از سوی واشنگتن که شامل برخی شخصیت‌ها و شرکت‌های چینی است اعتراض کرده است. لو کانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد پکن اعتراض خود نسبت به این اقدام واشنگتن را ابراز داشت. چنین تحریم‌هایی بویژه وقتی منافع یک شخص ثالث را تحت تاثیر قرار می‌دهد برای پیشبرد منافع مشترک مفید نخواهد بود. لو در کنفرانس خبری خود در واکنش به این اقدام آمریکا گفت: ما همواره با هرگونه تحریم‌ یکجانبه مخالف بوده‌ایم.
تأسف روسیه از تحریم ایران
علاوه بر چین، روسیه نیز به تحریم‌های آمریکا علیه ایران واکنش نشان داد و از آن ابراز تاسف کرد. روسیه که پیش از این به صراحت اعلام کرده بود آزمایش موشکی ایران ناقض قطعنامه 2231 شورای امنیت نیست، بار دیگر بر این مساله تاکید کرد. سرگئی ریابکوف، معاون وزارت خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای روسیه در گفت‌وگو با خبرنگاران با تاکید بر اینکه از وضعیت پیش‌آمده و تحریم ایران از سوی آمریکا متاسفیم، اظهار کرد: همواره بر این نکته پای می‌فشاریم که تحریم ابزار قابل قبول و مناسبی برای حل مسائل مختلف نیست.  خبرگزاری روسیا سگودنیا به نقل از سخنان ریابکوف نوشت: در زمان حاضر توجه جامعه جهانی به روند و چگونگی اجرای برجام متمرکز شده است و در این عرصه مساله و مشکل خاصی نمی‌بینیم.
معاون وزارت خارجه روسیه گفت: پرتاب‌ها و آزمایش‌های موشکی (ایران) ناقض برجام نبوده و قطعنامه 2231 پیامد توافق هسته‌ای با ایران نیست. این موضع را نیز به طرف آمریکایی اعلام کردیم. امیدواریم با مطالعه و تعبیر دقیق مفاد، برجام و قطعنامه برای تعیین سیاست واشنگتن در صدر قرار گیرد. معاون وزارت خارجه روسیه در بخش دیگر سخنان خود همچنین ادعای روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال را که آمریکا برای ایجاد اختلاف میان ایران و روسیه تلاش می‌کند، رد کرد و گفت: این وال‌استریت‌ژورنال است که برای مسموم کردن فضای روابط مسکو و واشنگتن تلاش می‌کند.ریابکوف پیش‌تر نیز تاکید کرده بود آزمایش‌های موشکی ایران قطعنامه شورای امنیت درباره برنامه هسته‌ای و توافق برجام را نقض نمی‌کند. وی با بیان اینکه ایران هیچ چیزی را نقض نکرده است، افزود: قطعنامه 2231 شورای امنیت ایران را از انجام اینگونه فعالیت‌ها منع نکرده است. در این قطعنامه از ایران صرفا خواسته شده از پرتاب موشک با استفاده از فناوری که بتواند برای حمل مهمات هسته‌ای به‌کار گرفته شود خودداری کند.
ترامپ به دنبال چیست؟
رئیس‌جمهور آمریکا رفته‌رفته پشت پرده نمایش سیاست خود در مواجهه با ایران را رونمایی می‌کند. او در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز گفته با برجام کنار می‌آمد اگر ایران اعلام می‌کرد ما در کنار هم هستیم! دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا یکشنبه‌شب در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز گفت که اگر ایران می‌گفت «بیایید با هم باشیم، من با توافق هسته‌ای مشکل نداشتم اما برعکس، آنها جسورتر شده‌اند». او با اشاره به اینکه دولتش موج تحریم‌های جدید علیه ایران را تازه آغاز کرده است، با انتقاد از توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 گفت: «آنها (ایرانی‌ها) فکر نمی‌کردند که کسی پیدا شود و چنین توافق احمقانه‌ای را امضا کند». اما در ادامه حرف خود را تا حدودی نقض کرد و گفت که با توافق مخالف نیست اما مدعی شد برجام کامل اجرا نشده است. رئیس‌جمهور آمریکا سپس در توضیح اینکه با چه توافقی موافق است، گفت: «من با این توافق کنار می‌آمدم اگر آنها (ایران) می‌گفتند: خیلی خب! ما الان در کنار هم هستیم؛ اما برعکس شد، آنها جسورتر شده‌اند. کشتی‌های جنگی ایالات متحده در خلیج‌فارس از سوی قایق‌های نظامی ایران احاطه شده و مورد اذیت و آزار قرار گرفته‌اند، آنها جسورتر شده‌اند، ایران هیچ احترامی برای ما قائل نیست». ترامپ افزود: ایران کشوری حامی تروریسم است.
جالب اینکه وقتی مجری فاکس‌نیوز از ترامپ پرمدعا پرسید که جز تهدید، آیا از گزینه نظامی علیه اقدامات ایران نظیر آزمایش موشکی استفاده خواهد کرد، او از پاسخ دادن طفره رفت و بهانه آورد: «ببینیم چه می‌شود!»
روسیه موافق مواضع ترامپ نیست
مواضع مسکو این روزها به تهران نزدیک‌تر شده است. شاید همکاری مشترک 2 کشور در سوریه در این همسویی بی‌تاثیر نبوده باشد. تلاش روس‌ها برای نزدیکی بیشتر را می‌توان در واکنش سخنگوی رئیس‌جمهور این کشور به اظهارنظر ترامپ درباره حمایت ایران از تروریست‌ها دید. دیمیتری پسکوف روز دوشنبه در جمع خبرنگاران درباره اظهارات ترامپ که ایران را حامی تروریسم خوانده بود، گفت: با چنین موضعی موافق نیستیم. به گزارش ایرنا، خبرگزاری ایتارتاس به نقل از پسکوف نوشت: فدراسیون روسیه با ایران روابط و مشارکت خوبی دارد و در عرصه‌های مختلف همکاری می‌کنیم.
وی ادامه داد: روسیه روابط و مشارکت در عرصه‌های اقتصادی و بازرگانی با ایران را ارج می‌نهد و امیدواریم روابط 2 کشور توسعه یابد.
پسکوف در پاسخ به این پرسش که آیا اختلاف روسیه و آمریکا در قبال ایران ممکن است مانع عادی‌سازی روابط مسکو و واشنگتن شود، گفت: پوشیده نیست که روسیه و آمریکا درباره برخی مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مواضع متفاوتی دارند، ولی این تفاوت‌ها نمی‌تواند مانع ارتباط 2 کشور و برقراری روابط واقع‌بینانه شود.
 

بولتون: ایران از فعالیت موشکی منع نشده
دولت جدید آمریکا در شرایطی تحریم جدیدی را علیه ایران به بهانه آزمایش موشک بالستیک اعمال کرده است که جان بولتون، نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل که از او به عنوان گزینه قائم‌مقامی وزارت خارجه دولت دونالد ترامپ نام برده شده است، در یادداشتی در روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در انتقاد شدید از قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل درباره برنامه موشکی ایران که در دولت باراک اوباما تصویب شد، نوشت: «ایران از فعالیت موشکی- بالستیکی منع نشده است بلکه تنها «از آن خواسته و درخواست شده» در فعالیت مربوط به موشک‌های بالستیک طراحی شده که قادر به حمل سلاح‌های اتمی باشند، شرکت نکند».


Page Generated in 0/0066 sec