printlogo


کد خبر: 171687تاریخ: 1395/11/19 00:00
وزیر سابق نفت:
قرارداد کرسنت مفسده است

گروه اقتصادی: قرارداد کرسنت در سال 1382 با یک شرکت اماراتی بسته شد که در آن زمان حواشی بسیاری داشت و مسؤولان وقت با این مساله مخالفت کردند. هنوز هم آن مسائل حل نشده و 13، 14 میلیارد دلار ایران بدهکار است که موضوع در یک دادگاه بین‌المللی در حال بررسی است. رستم قاسمی، وزیر سابق نفت در جمع مردم اصفهان با بیان این مطلب ادامه داد: درباره قرارداد کرسنت تنها نقطه‌ای که می‌توان در دادگاه از آن دفاع کرد مفسده بودن این قرارداد است که باید تنظیم می‌شد و لایحه‌ای تنظیم شده بود برای فساد که در حال پیشروی بود اما پس از تغییرات در دولت دیگر دادگاه این را نپذیرفت. همچنین رستم قاسمی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه قرارداد کرسنت اواخر دولت اصلاحات امضا شد و همان موقع نیز مورد ایراد دستگاه‌های نظارتی قرار گرفت، گفت: ارقامی که درباره خسارت کرسنت طرح می‌شود فقط ادعای این شرکت است و این شرکت طلبی از ایران ندارد. وی اظهار داشت: پرونده این قرارداد در معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری در دولت سابق مورد پیگیری بوده است و لایحه وقوع فساد در قرارداد را به داوری بین‌المللی ارائه کرده‌اند که ظاهرا با تغییر و تحولات سال‌های اخیر این لایحه از دستور کار داوری خارج شده است. چند روز پیش علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: 2 هفته پیش به شرکت کرسنت درخواست رسمی دادیم آماده تحویل گاز به آنها هستیم و آنها در حال بررسی این مساله هستند. کاردر در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره قرارداد کرسنت اظهار داشت: 2 هفته پیش به شرکت الهلال امارات(کرسنت)درخواست رسمی دادیم که آماده تحویل گاز به آنها هستیم و آنها در در حال بررسی این مساله هستند. کاردر تصریح کرد: این مساله در قالب روح کلی همان قرارداد قبلی پیگیری می‌شود و قرارداد جدیدی امضا نشده است.
مشکل الان کشور مدیریت است
همچنین رستم قاسمی در پاسخ به پرسشی درباره فروش نفت تصریح کرد: فروش نفت امروز بهتر شده اما دریافت پول نفت مشکلات خودش را دارد و به‌‌رغم گذشت یک‌سال از برجام هنوز مشکلات بانکی ما حل نشده است. قاسمی افزود: قیمت نفت تنها به مسائل سیاسی ارتباط ندارد، بخشی از آن به عرضه و تقاضا مرتبط است البته مسائل سیاسی بسیار دخیل است و اگر در خلیج‌فارس اتفاقی رخ داده و کسی تهدید کند در این زمینه مشکلاتی ایجاد می‌شود. وی با بیان اینکه رکود در کشور حاکم است، تصریح کرد: رکود تنها مرتبط با پول نیست؛ در 3 سال گذشته نقدینگی بیش از 3 برابر افزایش یافته اما رکود بر کشور حاکم است. براساس آمار سال 91 بودجه کشور 104 هزار میلیارد تومان، در سال92 حدود  148 هزار میلیارد، در سال 93 حدود  173 هزار میلیارد و سال 94 حدود  200 هزار میلیارد تومان بوده، بنابراین مشکل کشور ما امروز مدیریت است. فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا خاطرنشان کرد: 4 میلیون مسکن‌مهر به معنای تولید و مصرف 4 میلیون لوازم خانگی آن هم لوازم داخلی بود که معنای رونق داشت اما زمانی که پالایشگاه ساخته نشود صدها صنعت در کشور به نابودی می‌رود. وی در پاسخ به پرسشی درباره واردات خودرو گفت: اینکه مردم باید ماشین داشته باشند آن هم ماشین خوب حق مردم است؛ در سال حدود 18 هزار نفر در تصادفات کشته می‌شوند که از این 18 هزار نفر آمار حدود 8 هزار نفر در دنیا عادی است اما مرگ حدود 9 الی 10 هزار نفر دیگر در تصادفات ایران سبب نابودی بسیاری از خانواده‌ها می‌شود. وزیر سابق نفت گفت: این حق مردم است که ماشین خوب بخرند پس باید صنعت خودروی کشور را اصلاح کنیم، این مساله شدنی است، باید پرسید موشک ساختن سخت‌تر است یا پراید ساختن، صفر تا صد موشک‌های ما ایرانی است پس باید خودروسازی نیز درست شود، درست کردن آن بخشی از رشد کشور است. وی در این باره که آیا بیشترین نفت در زمان احمدی‌نژاد فروخته شد، گفت: نفت ارزان شد اما درآمد دولت کم نشد، زمانی که نفت را در سال 91 می‌فروختیم براساس قانون دلار یکهزار و 200 تومان بود و در ازای هر دلار نفت این میزان به خزانه پرداخت می‌شد اما در حال حاضر اگر یک دلار فروخته شود 3 هزار تومان به خزانه ریخته می‌شود، شاید قیمت نفت یک دوم شد اما دلار 3 برابر شد به همین دلیل است که بودجه هر سال افزایش یافته است.
‌ وزیر سابق نفت تصریح کرد: ما هرگز با ارتباط جهانی مخالف نیستیم، مگر همه دنیا این 6 کشور هستند، مخالفت ما با این تفکر است که چشم به این چند کشور دوخته و فکر کنیم کشور ما بدون آنها پیشرفت نمی‌کند. وی ادامه داد: ظرفیت‌های کشور ظرفیت‌های عظیمی است که اگر اجرا شود ما در قالبی قرار می‌گیریم که در اقتصاد دیگر نیاز نداریم چشم به تصمیم آنها داشته باشیم. قاسمی با بیان اینکه به طور قطع می‌توانیم با کشورهای بزرگ دنیا تعامل کنیم، اظهار داشت: تبدیل اقتصاد کشور به اقتصاد سیاسی سم مهلکی است، ما هواپیما، نیروگاه و جاده‌سازی را نیز سیاسی کرده‌ایم، هر دولتی که می‌آید مدیران تغییر می‌کنند در صورتی که دولت‌ها نباید اقتصاد را سیاسی کنند، این بزرگ‌ترین آفت برای کشور است که اشتباهات را به گردن مدیران قبل انداخت. وی اضافه کرد: جلوگیری از قاچاق نیاز به یک سیستم قوی اعم از نیروی انسانی و نیروی علمی دارد، باید ساختاری درست کرد تا از فسادهایی که وجود دارد جلوگیری شود. فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا خاطرنشان کرد: اگر این ساختار نباشد کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شود، بسیاری از موضوعات را باید با ساختار درست حل کنیم، اگر این کار را نکنیم ریا وارد اقتصاد کشور و زندگی مردم می‌شود. وی با بیان اینکه پس از مهندسی نکته بعد مدیریت است و هرجایی که با تفکر یک مدیریت خدمتگزار کار را آغاز کردیم پیشرفت بهتری داشتیم، گفت: تفکر انقلابی هر جا بوده کارساز واقع شده است، پس از انقلاب در هر جایی که مدیران با این تفکر حضور داشتند موفق بوده‌ایم. قاسمی افزود: زمانی که پرداخت یارانه آغاز شد بنزین 100 و 400 تومان بود اما امروز بنزین به یکهزار تومان رسیده و یارانه برخی قطع شده؛ در کشور مشکل پول نداریم بلکه اینها مشکل مدیریت است.
 


Page Generated in 0/0123 sec