printlogo


کد خبر: 171703تاریخ: 1395/11/20 00:00
سایه انصارالله بر‌آبراه جهانی
بازتاب سکوت سعودی درباره حمله موشکی یمن به ریاض

روز دوشنبه با انتشار خبر اصابت موشک دوربرد «برکان2» به غرب ریاض که به مثابه در تیررس قرار گرفتن پایتخت سعودی‌هاست، مردم ستم‌کشیده و رنج‌دیده یمن جشن گرفته و به خیابان‌ها ریختند. آنها در تلخ‌ترین روزهای‌شان به خاطر عزم استوار ارتش و نیروهای انقلابی کشورشان شادمانه آفرین گفتند.
یگان موشکی ارتش و انصارالله یمن اعلام کرد موشکی که یکشنبه‌شب گذشته به سوی یک پایگاه نظامی در 40 کیلومتری پایتخت عربستان شلیک شد، از نوع بالستیک «برکان2» بوده است. بنا بر اعلام شبکه المسیره، یگان موشکی یمن اعلام کرده است موشک بالستیک «برکان2» نوع پیشرفته «برکان1» و موشک «اسکاد» است.
در بیانیه یگان موشکی آمده است: «برکان 2» در مرکز توسعه و پژوهش وابسته به یگان موشکی و به دست کارشناسان داخلی یمن ارتقا داده شده است». این بیانیه به جزئیات و کارایی‌های این موشک بالستیک اشاره بیشتری نکرده و آن را به میدان عمل که بهترین فرصت برای پاسخ به تجاوز، محاصره و بسته شدن فرودگاه بین‌المللی صنعاست، واگذار کرده است. این بیانیه می‌افزاید: آزمایش موفقیت‌آمیز موشکی اخیر که معادله بازدارندگی را به نمایش گذاشته است، پایتخت نظام متجاوز سعودی را در تیررس موشک‌های ما قرار می‌دهد.
جهاد علمی انصارالله
  انصار‌الله به عنوان علمدار اصلی مبارزه با تجاوز خارجی و گردآورنده نیروهای آرمانگرا و ملی‌گرای این ملت عربی توانست صف واحدی در یمن تشکیل دهد که حتی مخالفانش هم در آن جای دارند. نخستین دستاورد این جنگ انسجام درونی و ایجاد اتحاد میان نیروهای یمنی در صفوف مختلف سیاسی است. بسیاری حتی تصورش را هم نمی‌کردند جریانی مثل حزب کنگره ملی یمن در کنار انصار‌الله قرار گیرد و تشکیل دولت ملی یمن را در دستور کار خود قرار دهند.  علاوه بر این انصار‌الله ماشین جنگی آل‌سعود که برای آن صدها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شد در استان‌های جنوبی و شمالی زمینگیر کرد و ارتش سعودی 2 سال است نه راه پیشروی دارند و نه آنکه می‌توانند برابر انصار‌الله مقاومت کنند.  از ابتدای بحران یمن خوشبین‌ترین کارشناسان هم تصور نمی‌کردند انصار‌الله بتواند با بسیج نیروی انسانی برابر ارتش تا دندان مسلح عربستان‌سعودی و دولت‌های منطقه‌ای همپیمان دوام بیاورد.  چه کسی تصورش را می‌کرد که یمن، فقیر‌ترین کشور عربی آن هم در حالی که طی حملات قریب به 2 سال گذشته سعودی‌ها همه زیرساخت‌هایش نابود شده‌است دست به چنین جهاد علمی بزرگی بزند که بتواند در محاصره کامل به تجهیزات و فناوری موشک‌های بالستیک دقیق با برد چند صد کیلومتر و کروز‌های ضد کشتی دست یابد؟
روزهای ابتدایی تجاوز به یمن نخستین موشک‌های انصار‌الله با عمق دفاعی 70 کیلومتر با نام «النجم الثاقب» شلیک شد و اهداف محدودی از سعودی‌ها را مورد اصابت قرار داد اما این تنها دستاورد نظامی انصار‌الله و گروه‌های مقاومت یمنی نبود. از ابتدای این جنگ همانند دفاع مقدس کشور خودمان، انصار‌الله سیر مراحل تکوینی دفاعی را پیش گرفتند و تا موشک زلزال 2 با عمق عملیاتی بیش از 200 کیلومتر را وارد سازمان رزم خود کردند. اخیراً هم پس از هدف قرار دادن پایگاه هوایی ملک خالد توسط موشک‌های انصار‌الله، فرمانده نیروی موشکی ارتش یمن از حضور موشک با سازمان رزم الحسین در نیروی زمینی ارتش یمن خبر داد که می‌توان تصور کرد بردی معادل 600 تا حداکثر 2000 کیلومتر در سازمان رزم مقاومت اسلامی یمن وجود دارد که معادلات آتی منطقه را تغییر می‌دهد. در همین بین حملات قدیمی و جدید به ناوچه اماراتی و ناوچه سعودی نشان می‌دهد یمنی‌ها به موشک‌های ضد کشتی ویژه‌ای دست یافته‌اند که می‌توانند اهداف مختلفی از متجاوزان را مورد اصابت قرار دهند. به‌واقع میدان برای سازمان رزم انصار‌الله هر روز تقویت می‌شود.
اسرائیل: انصارالله مانند حزب‌الله
 به گزارش فارس به نقل از رسانه‌های اسرائیلی، مراکز مطالعاتی این رژیم موشک شلیک ‌شده هفته گذشته به ناوچه سعودی را به همان شیوه‌ای تحلیل کردند که حزب‌الله برای انهدام ناو اسرائیل در جنگ 33 روزه استفاده کرد. در واقع از منظر صهیونیست‌ها حمله به ناوچه شاید باورپذیر نباشد اما انصار‌الله که روزی در قامت یک گروه مقاومتی قدرت آتشی چون راکت‌های دست‌ساز «النجم الثاقب» را داشت حالا برد موشک‌های کروز و بالستیکش توانسته دنیا را شوکه کند. یمنی‌ها ظرف کمتر از یک هفته با هدف قرار دادن ناوچه سعودی‌ها و سپس زدن پایگاهی نظامی در نزدیکی ریاض در عمق چند صد کیلومتری خاک عربستان از آمادگی خود برای ایجاد تغییر در معادلات جنگ شبه‌جزیره عربی طی ماه‌های آینده خبر دادند. اگر انصار‌الله بتواند ناوچه سعودی را به این راحتی هدف قرار دهد، قطعا می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین شاهراه‌های اقتصادی جهان یعنی تنگه باب‌المندب را هم مسدود کند.
دلایل سکوت سعودی
رای‌الیوم در تحلیل این رویداد نوشت که شلیک موشک بالستیک ائتلاف یمنی جنبش انصارالله و عبدالله صالح به پایگاه نظامی عربستان در غرب ریاض چند روز بعد از ورود به سومین سال تجاوزگری عربستان به یمن تحت عنوان «توفان قاطعیت» انجام شد. شلیک این موشک همچنین چند روز پس از حمله به یک ناوشکن عربستان در نزدیکی سواحل بندر الحدیده یمن و کشته شدن 2خدمه و زخمی شدن 3 تن دیگر از آنها صورت گرفت. سلمان بن عبدالعزیز، شاه سعودی در بیانیه روز دوشنبه نشست هیات وزیران عربستان که ریاست آن را برعهده داشت و عادل الطریفی، وزیر اطلاع‌رسانی آن را قرائت کرد، گفت: «حمله به ناوشکن عربستان در جریان ماموریت گشت‌زنی در نزدیکی سواحل بندر الحدیده باعث نخواهد شد ائتلاف حمایت از مشروعیت (ائتلاف نظامی عربستان برای حمایت از دولت خودخوانده عبدربه منصور هادی) در یمن به عملیات نظامی خود ادامه ندهد.» برعکس موارد گذشته، بیانیه هیات وزیران عربستان این‌بار به هیچ‌وجه به موضوع شلیک موشک بالستیک به پایگاهی نظامی در غرب ریاض اشاره‌ای نکرد. این در حالی است که عربستان در گذشته به شلیک موشک‌ها از خاک یمن به یک پایگاه نظامی در طائف یا به سمت فرودگاه ملک عبدالعزیز در شهر جده واکنش نشان داده بود و دولت سعودی رسانه‌ها و شمار زیادی از کشورهای عربی را بسیج کرده بود که این حملات موشکی و عاملان آن را محکوم کنند. ریاض همچنین مدعی شده بود هدف از این حملات، مکه مکرمه بوده است. چندین تفسیر برای سکوت عربستان در قبال حمله موشکی اخیر به غرب ریاض وجود دارد که بارزترین آن، تلاش برای بایکوت رسمی موفقیت ائتلاف جنبش انصارالله و عبدالله صالح در توسعه یا برخورداری از این نوع موشک‌ها است تا باعث نگرانی و ترس ساکنان ریاض نشود و آنها احساس نکنند که در معرض هدف قرار دارند و دامنه جنگ یمن دارد به آنها می‌رسد. چه‌بسا هدف قرار دادن شهر ریاض و نه جده یا طائف با این موشک‌ها برای ندادن بهانه به عربستان باشد تا مدعی نشود جنبش انصارالله و علی عبدالله صالح هم‌پیمان آن می‌خواهند مکه مکرمه را از بین ببرند. این امر مسؤولان سعودی را با چالش بزرگی مواجه کرده و باعث شده به دلایل بالا سکوت پیشه کنند. با این حال در میان سکوت رسمی ریاض، پایگاه خبری سبق نزدیک به این رژیم، در مطلبی  نوشت: منابع می‌گویند در بسیاری از مواقعی که کودتاچیان در یمن مدعی شلیک موشک به عربستان می‌شوند، این موشک‌ها در خاک یمن سقوط می‌کند اما آنان ادعا می‌کنند که به داخل عربستان آمده و پایگاه‌های نظامی را نابود کرده و این تلاش‌های ناامیدی است که برای پوشش شکست خودشان مقابل ائتلاف [سعودی] بیان می‌کنند.
 


Page Generated in 0/0063 sec