printlogo


کد خبر: 171704تاریخ: 1395/11/20 00:00
شکوائیه نخبگان دستگاه جاسوسی آمریکا علیه فرمان ترامپ
رئیس اسبق سیا: اعتماد و امید جاسوسان‌مان از بین می‌رود

شکوائیه نخبگان دستگاه جاسوسی، دیپلماسی و فناوری آمریکا علیه رئیس‌جمهور جدید، شمایی دیگر از شکاف حاکمیت در  واشنگتن را عیان کرد.
10 دیپلمات و مقام ارشد اطلاعاتی ایالات متحده شامل وزرای سابق خارجه از جمله جان کری و مادلین آلبرایت، رؤسای سابق سازمان سیا چون لئون پانه‌تا  و مایکل هایدن و دیگر مشاوران و مدیران ارشد امنیتی و اطلاعاتی مانند جانت ناپولیتانو، سوزان رایس، جان مک لاهلین، آوریل هاینس، مایکل مورل و لیسا موناکو دوشنبه گذشته شهادتنامه‌ای را علیه فرمان اجرایی ضد مهاجرتی دونالد ترامپ به دادگاه فرجام فدرال سانفرانسیسکو تسلیم کردند. همان شعبه‌ای که ابتدای هفته رای بدوی یک دادگاه فدرال ایالت واشنگتن را به نفع برخی شکایت‌های ایالتی از قانون جدید امضا شده توسط ترامپ برای منع ورود مسافران از 7 کشور مسلمان و محدودیت مهاجرپذیری آمریکا تایید کرد و دست رد به سینه کاخ سفید زد. شهادتنامه نخبگان آمریکایی نامبرده که عمدتا دموکرات یا از مقامات دولت بوش هستند به شکلی که اصلا تصادفی نیست همزمان با شکوائیه دیگری به شعبه نهم دادگاه استیناف آمریکا، ویژه ایالت‌های غربی و ساحل اقیانوس آرام رسید که امضای مدیران 97 شرکت عمده فناوری در آمریکا، از جمله غول‌هایی چون اپل، فیسبوک، گوگل، توئیتر و مایکروسافت پای آن دیده می‌شد. این یعنی ائتلافی بزرگ از سیاسیون، جاسوسان ارشد و غول‌های فناوری علیه رئیس‌جمهوری که هنوز 3 هفته نیست وارد کاخ سفید شده است. این در حالی است که به دنبال رد شکایت دولت ترامپ از تعلیق قانون مزبور به دستور قاضی باربر توسط دادگاه استیناف، وزارت دادگستری آمریکا تا دیروز فرصت داشت مستندات نهایی‌اش را برای این دادگاه ارسال کند تا پس از استماع آن در دادگاه، رای نهایی برای لغو یا برقراری قطعی فرمان ضدمهاجرتی صادر شود. تکلیف کسب‌وکارهای بزرگ فناورانه تا حدودی مشخص است. آنها در نامه شان گفته‌اند مهاجران و فرزندان‌شان بیش از نیمی از 500 شرکت بزرگ آمریکا را تاسیس کرده‌اند. همچنین در ابتدای شهادتنامه دیپلمات‌ها و امنیتی‌ها علیه ترامپ ادعا شده فرمان اجرایی رئیس‌جمهور بسیار بد تنظیم شده و روش اجرای آن مشکلات فراوانی دارد اما در ادامه ادعای دیگری مطرح شده که حتی برای خیلی از آمریکایی‌ها عجیب است؛ آنها گفته‌اند فرمان ترامپ برای لغو ویزای مسافران از 7 کشور مسلمان و توقف ورود پناهجویان به آمریکا، امنیت این کشور را در درازمدت «تضعیف» می‌کند!
وقتی مدیر اسبق سیا و فرمانده پیشین نیروی هوایی پنتاگون یعنی مایکل هایدن سعی در برطرف کردن این ابهام کرد مشخص شد فرمان ترامپ بیش از هر چیز کسب‌وکار دستگاه جاسوسی آمریکا را تهدید می‌کند. به عبارت دیگر بعید نیست همین دستگاه تاریک و مخوف که ترامپ از زمان کارزار انتخاباتی بارها آن را به چالش کشیده است، پشت‌پرده واکنش قضایی فوری و فوتی به فرمان ترامپ بوده باشد. هایدن در مقاله‌ای که دوشنبه در روزنامه واشنگتن پست منتشر کرد، نوشت: «این فرمان محصول متخصصان اطلاعاتی و امنیتی نبوده و این سیاست حاصل ایده و تفکر شخصیت‌های سیاسی و ایدئولوژیک بسیار نزدیک به رئیس‌جمهور آمریکا بوده است تا او بتواند به وعده‌های انتخاباتی‌اش عمل و با تهدیدی که بیش از حد بزرگ شده، مقابله کند». هایدن که طی سال‌های 1999 تا 2005 مدیر آژانس امنیت ملی و از سال 2006 تا 2009 نیز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) بوده، در ادامه صریحا اعتراف می‌کند نگران است با اجرای فرمان ترامپ، دیگر در  7 کشور ایران، سوریه، عراق، یمن، سودان، لیبی و سومالی، کسی حاضر به همکاری اطلاعاتی با جاسوسان و افسران اطلاعاتی آمریکا نباشد. او می‌نویسد: «از متخصصان اطلاعاتی و جاسوسی چیزهای زیادی درباره تبعات منفی اجرای این فرمان شنیده‌ام. آنها به این مساله اشاره کرده‌اند که در 6 یا 7 کشوری که شامل این فرمان اجرایی (به غیر از ایران) شده‌اند، با مشکل و دردسر روبه‌رو می‌شوند، کشورهایی که به منابع انسانی برای شکست دادن تهدیدات علیه آمریکا نیاز دارند. آنها به این مساله اشاره می‌کنند که چگونه این فرمان موجب از بین رفتن اعتماد و اعتقاد به منابع زیادی می‌شود که بسیاری از آنها قول داده‌اند تا همواره از دولت و مردم ما حمایت و حفاظت کنند. من احساس نگرانی و وحشت آنها را درک می‌کنم. زمانی که آنها یک منبع را استخدام می‌کنند، آنها تنها چهره آمریکا خواهند بود که آن منبع خواهد دید و در عمل، آنها این تصور را دارند که فرد استخدام‌کننده مسؤولیت اخلاقی و دائمی برای تامین رفاه منبع و عزیزان و خانواده‌شان دارد ولی اجرای این فرمان می‌تواند موجب از بین رفتن تمام این
وعده‌ها شود».
 


Page Generated in 0/0066 sec