printlogo


کد خبر: 171752تاریخ: 1395/11/20 00:00
چهارگوشه

محاکمه رئیس‌جمهور پیشین فرانسه
نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور سابق فرانسه به اتهام صرف هزینه‌های هنگفت در کمپین انتخاباتی خود در طول انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2012 محاکمه می‌شود. بنابر اعلام منابع قضایی، اعضای حزب او سعی داشتند با استفاده از حساب‌های جعلی مبلغ 20 میلیون دلاری را که وی در سال 2012 صرف تبلیغات خود کرده بود، پنهان کنند. سارکوزی بارها اعلام کرده است از این هزینه‌های هنگفت اطلاعی نداشته است. وی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2012 فرانسه از فرانسوا اولاند شکست خورد.

تشدید تنش بین عراق و کویت
رئیس پارلمان کویت از تصمیم پارلمان برای بررسی پرونده خور عبدالله خبر داد. پیش از این نماینده‌ استان البصره عراق از جمع‌آوری بیش از ۸۰ امضای نمایندگان پارلمان با هدف تدوین پیش‌نویس قانونی در زمینه تعدیل یا لغو توافقنامه خور عبدالله خبر داد. وزیر خارجه عراق اعلام کرده بود مرزهای عراق و کویت براساس قطعنامه ۸۳۳ مصوب سال ۱۹۹۳ تعیین شده و توافقنامه خور عبدالله با هدف تنظیم دریانوردی است که در سال ۲۰۱۳ امضا شد و پارلمان آن را تصویب کرد. این در حالی است که نمایندگان پارلمان کویت در انتقاداتی نیشدار از عراق بر لزوم بررسی اظهارات تشنج‌آمیز برخی نمایندگان پارلمان عراق درباره خور عبدالله تاکید کردند. این نمایندگان تهدید کردند از آنجا که عراق همسایه‌ای است که خیری ندارد باید از راهکار نظامی استفاده کرد.

اسکاتلند ساز جدایی را کوک کرد
یکی از قانونگذاران حزب سبز اسکاتلند که حزبش از متحدان نخست‌وزیر این کشور است گفت طی هفته‌های آینده درباره برگزاری همه‌پرسی استقلال اسکاتلند از انگلیس تصمیم‌گیری خواهد شد. راس گریر  از طرفداران اصلی کمپین همه‌پرسی برای استقلال اسکاتلند از انگلیس در سال 2014 بود که اسکاتلندی‌ها با اختلاف 10 درصد با استقلال اسکاتلند مخالفت کردند. گریر اظهار داشت: در حال حاضر ما روی برنامه زمانی کار می‌کنیم که قرار است براساس آن ماده 50 (که باعث خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شد) ماه آینده به اجرا گذاشته شود. پیش از این حدود 68 درصد از شرکت‌کنندگان به باقی ماندن اسکاتلند در اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند اما انگلیس اعلام کرده آنها خواستار ترک اتحادیه اروپا هستند.

تشدید سرکوب سیاسی در عربستان
دیده‌بان حقوق بشر در گزارش جدید خود از افزایش هشداردهنده شکنجه مخالفان سیاسی رژیم آل‌سعود در عربستان سعودی ابراز نگرانی کرده است. در عربستان سعودی مخالفان عمدتاً به دلایل سیاسی بازداشت می‌شوند. افراد بازداشت‌شده به «عدم وفاداری به پادشاه» «شکستن بیعت با حاکمیت» و «حضور در تظاهرات» متهم می‌شوند. سارا ویتسون، مدیر خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر گفت: «عربستان سعودی تلاش دارد هر کسی را که از سیاست‌های رسمی تبعیت نمی‌کند، ساکت یا بازداشت کند».

14 حمله به غزه طی چند ساعت
جنگنده‌های رژیم صهیونیستی، شامگاه دوشنبه طی چند ساعت 14 حمله علیه نوار غزه انجام داده و خسارت‌های شدیدی به این باریکه تحت محاصره وارد کردند. جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی در واکنش به این موضوع اعلام کردند تل‌آویو مسؤول کامل تبعات حملات است. فوزی برهوم، سخنگوی حماس اعلام کرد: این حملات، خطرناک است و  باید متوقف شود؛ اسرائیل با این اقدامات تلاش می‌کند بر جنایات و تعرض‌های خود در حق اسرا و مردم قدس و نوار غزه سرپوش بگذارد.

حمله خمپاره‌ای به دانشگاه دمشق
گروه‌های تروریستی در ادامه نقض آتش‌بس سراسری در سوریه، بعدازظهر دیروز یک خمپاره به ورودی ساختمان قدیمی دانشکده حقوق دانشگاه دمشق شلیک کردند. به گزارش رسانه‌های خبری، در جریان این حمله خمپاره‌ای فقط به ساختمان خسارت وارد شده است. در تحولی دیگر، 8 غیرنظامی سوری روز سه‌شنبه در جریان حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری آمریکا به مناطق مسکونی در شهر ادلب کشته شدند. آتش‌افروزی گروه‌های شورشی و همچنین ائتلاف آمریکایی در سوریه به کشته و زخمی شدن صدها هزار غیرنظامی منجر شده و میلیون‌ها آواره نیز برجای گذاشته است.
 


Page Generated in 0/0063 sec