printlogo


کد خبر: 171766تاریخ: 1395/11/21 00:00
چهارگوشه

اتحادیه اروپایی در حال فروپاشی
مذاکره‌کننده ارشد بریگزیت در پارلمان اروپا با اشاره به اینکه اتحادیه اروپایی تحت فشار قرار دارد، اعلام کرد: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از یک سو و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از سوی دیگر به دنبال تقسیم اتحادیه اروپایی هستند. گای ورهوفستات افزود: همچنین اتحادیه با تهدید تروریسم افراط‌گرایی روبه‌رو است و در داخل نیز تهدیداتی از سوی ناسیونالیست‌ها، پوپولیست‌ها روبه‌رو است. اکنون زمان اصلاح اتحادیه اروپایی است در غیر این صورت این اتحادیه فرو می‌پاشد.

احتمال برکناری دی‌میستورا
روزنامه ایزوستیا به نقل از مقامات آگاه در محافل دیپلماتیک روسیه و سوریه خبر داده در آینده نزدیک ممکن است استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه از سمت خویش برکنار شود. تصمیم‌گیری نهایی در این رابطه پس از دور بعدی مذاکرات بین سوری‌ها در ژنو که قرار است 20 فوریه برگزار شود، صورت خواهد گرفت. بر این اساس، مقامات دمشق و مسکو و حتی مخالفان سوری از عملکرد استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل رضایت نداشته و مواضع او را جانبدارانه و تحت تاثیر اراده دولت آمریکا دانسته و از برکناری وی استقبال می‌کنند.


نخستین تماس ترامپ با اردوغان
آمریکا و ترکیه درباره مداخله در سوریه توافق کردند
رئیس‌جمهوری آمریکا برای نخستین بار از آغاز دوره ریاست‌جمهوری خود با همتای ترک خود مکالمه تلفنی داشت؛ آن طور که کاخ سفید می‌گوید 2 طرف درباره «تعهد مشترک به مقابله با تروریسم در هر شکل آن» گفت‌وگو کرده‌اند. به گفته کاخ سفید، دونالد ترامپ، شامگاه سه‌شنبه در گفت‌وگوی تلفنی خود با رجب طیب اردوغان، بر حمایت آمریکا از ترکیه «به‌عنوان یک متحد راهبردی و متحدی در ناتو» تاکید و در عین حال از نقش آنکارا در نبرد علیه داعش استقبال کرده‌ است. دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای در این‌باره اعلام کرد، اردوغان در این گفت‌وگوی تلفنی ۴۵ دقیقه‌ای با همتای آمریکایی خود درباره ایجاد مناطق امن در سوریه و 2 بحران تروریسم و پناهجویان گفت‌وگو کرد. وی از ترامپ خواست تا حمایت ایالات متحده از گروه اتحاد سوریه دموکرات را که متشکل از کردها، اعراب و سوری‌هاست متوقف کرده و به ترکیه در مبارزه با سازمان وابسته به فتح‌الله گولن کمک کند. دولت آمریکا در حالی از «نیروهای دموکراتیک سوریه» (کردها) حمایت نظامی و سیاسی می‌کند که از نظر آنکارا، این گروه وابسته به پ‌ک‌ک و در نتیجه تروریستی است. در این بین «نیروهای دموکراتیک سوریه» اعلام کرده‌اند دولت ترامپ وعده داده است بر حمایت خود از این گروه بیفزاید. طبق این گزارش، از زمان پیروزی ترامپ، اردوغان در مواردی به ستایش از او پرداخته و در عین حال دعوت کرده‌ تا از آنکارا دیدار کند. رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین تاکنون به سیاست مهاجرتی ترامپ، واکنشی نشان نداده است.
ادعای رسانه‌های ترکیه درباره الباب
در حالی‌که رؤسای جمهوری ترکیه و آمریکا در تماس تلفنی روز سه‌شنبه خود توافق کردند علیه گروه داعش در شهرهای الباب و رقه در سوریه همکاری کنند، رسانه‌های محلی ترکیه مدعی هستند شورشیان مسلح گروه موسوم به «ارتش آزاد سوریه» با حمایت نظامیان آنکارا پس از درگیری‌های شدید با داعش، وارد مرکز بخش شرقی شهر الباب در شمال سوریه شده‌اند. گفته می‌شود نظامیان ترکیه و شورشیان سوری تحت حمایت آنکارا از 3 محور بشدت با داعش در شرق الباب درگیر شده‌اند.  پیش‌تر رسانه‌های ترک اعلام کرده بودند که نظامیان این کشور با عقب راندن داعش از الباب، وارد مرکز این شهر شده‌اند. این در حالی است که روز سه‌شنبه ارتش سوریه با تسلط بر منطقه المجبل و تپه‌های الحواره در جنوب شهر الباب در ریف شرقی استان حلب به محاصره داعش در این شهر بسیار نزدیک شده است. تاکنون حدود 2000 کیلومتر مربع از مناطق شمال سوریه به اشغال ترکیه و تروریست‌های تحت حمایتش درآمده است و این کشور عملیات سپر فرات را برای ایجاد یک منطقه حائل 5هزار کیلومتر مربعی ادامه خواهد داد.


Page Generated in 0/0051 sec