printlogo


کد خبر: 171820تاریخ: 1395/11/21 00:00
بزرگ‌ترین ارمغان پیروزی مقابل السد قطر
استقلال به داربی بازگشت

تا چند روز پیش حتی بسیاری از هواداران استقلال هم قبول داشتند که تیم آنها شانسی برای پیروزی برابر پرسپولیس ندارد اما بازی برابر السد چیز دیگری را ثابت کرد. نظرسنجی اخیر برنامه 90 نشان می‌داد شانس استقلال برای پیروز شدن در داربی چقدر است. در این نظرسنجی با توجه به شرایط بد استقلال در فصل جاری و نتایج ناامیدکننده این تیم در نیم‌فصل نخست و از طرف دیگر عملکرد درخشان سرخپوشان پایتخت و صدرنشینی مقتدرانه این تیم؛ طبیعی بود که کفه ترازو به سود تیم برانکو سنگینی کند و پرسپولیس شانس بیشتری برای پیروزی در داربی داشته باشد اما عملکرد شاگردان منصوریان در دیدار برابر السد فراتر از انتظار بود. استقلال بهترین بازی خود با منصوریان را به نمایش گذاشت و توانست برابر تیم پرمهره السد اعتبار فوتبال ایران را به رخ این تیم میلیاردی بکشد. استقلال با بازی خوبی که برابر السد به نمایش گذاشت بدون شک روحیه بسیار زیادی برای داربی گرفته است. شاگردان منصوریان با این بازی باکیفیت این شانس را دارند تا در داربی برابر تیم آماده و سرحال پرسپولیس به پیروزی برسند و دیگر به هیچ‌وجه تیم از پیش باخته نیستند.
سود چند صد میلیونی استقلال
آبی‌های تهرانی از برگزاری بازی با نماینده قطری سودی چند صد میلیون تومانی به دست آوردند. استقلال تهران توانست در دیداری خانگی با استقبال پرشور هواداران به پیروزی برابر السد دست یابد تا دیگر هواداران این تیم از روزهای تلخ ابتدای فصل فاصله گرفته باشند. این دیدار برای استقلالی‌ها اما در کنار برگزاری جشن پرشکوه و بازگشت به لیگ قهرمانان آسیا بعد از 2 سال، سود مالی بسیار مناسبی داشت. شاگردان منصوریان برای این دیدار یک حامی مالی جدید روی پیراهن خود داشتند که این حامی مالی رقمی نزدیک به 400 میلیون تومان برای این بازی به آبی‌ها پیشنهاد داده بود که این رقم نخستین سود استقلال از این دیدار است. با تصمیم افتخاری، بلیت‌فروشی این دیدار در اختیار استقلالی‌ها بود تا درآمد آن مستقیما به حساب باشگاه واریز شود. با وجود رایگان بودن طبقه دوم ورزشگاه اما پر شدن طبقه اول آزادی برای آبی‌ها درآمدی معادل 420 میلیون تومان داشته که البته بخشی از آن مربوط به هزینه چاپ بلیت بوده است. همچنین آبی‌ها اگر طبقه دوم ورزشگاه را رایگان نمی‌کردند، قطعا این درآمد بسیار بیش از آنچه اکنون حاصل شده، می‌شد. از سوی دیگر فدراسیون فوتبال آسیا برای برد هر تیم پاداش 40 هزار دلاری در نظر گرفته است که رقمی نزدیک به 150 میلیون تومان دیگر به حساب آبی‌ها واریز می‌شود. در کنار این درآمدهای کلان باید به درآمد حق پخش آسیایی و تبلیغات محیطی بازی نیز اشاره کرد که قطعا درآمد استقلال از این بازی را به رقم یک‌میلیارد تومان خواهد رساند. این رقم برای آبی‌ها پس از کسر برخی هزینه‌های جاری این بازی، رقمی بسیار بزرگ و با ارزش  است که نشان می‌دهد بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا بویژه بازی‌های خانگی آن، تا چه اندازه برای درآمدزایی این تیم‌ها اهمیت دارد. با بررسی پرونده مالی استقلال در این دیدار حسرت عدم برگزاری بازی با نمایندگان عربستان در ورزشگاه آزادی، مطمئنا بیش از پیش مشخص خواهد شد.
بازتاب پیروزی استقلال در روزنامه‌های قطری
روزنامه‌های قطری با انعکاس باخت تیم السد مقابل استقلال ایران، این باخت را ضربه‌ای به فوتبال قطر دانستند. تیم‌های الجیش و السد قطر در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا به ترتیب به مصاف بنیادکار ازبکستان و استقلال ایران رفتند و با شکست در ضربات پنالتی، از دور این رقابت‌ها کنار رفتند. شکست این دو تیم قطری بازتاب گسترده‌ای در روزنامه‌های قطری از جمله الرایه و الشرق داشته است. روزنامه الشرق نوشت: «بعد از شکست مقابل استقلال در ضربات پنالتی السد از لیگ قهرمانان آسیا خارج شد». روزنامه الرایه هم با تیتر «استقلال تیم السد را از لیگ قهرمانان محروم کرد» نوشت: «السد در یک ماراتن نفسگیر با حضور گسترده تماشاگران، درخشید و در ضربات پنالتی شکست خورد». این روزنامه همچنین روی جلد ورزشی خود با اشاره به باخت السد و الجیش، از این اتفاق به عنوان یک ضربه دوگانه به فوتبال قطر یاد کرد.
برنامه استقلال برای مهار ژاوی
استقلال در بازی مقابل السد، فشردگی زیادی روی کانال کناری، مرکزی و دفاعی داشت. از آنجا که ژاوی نزدیک به مهاجم تیم بازی کرد، استقلال فشردگی زیادی برای این بازیکن ایجاد کرد تا موفق به مهارش شود. منصوریان با این فشردگی، حدودا در مهار ژاوی موفق هم بود. ژاوی پاس‌های کوتاه را با درصد موفقیت بالا به مقصد می‌رساند ولی شاخصه اصلی هرناندس، ارسال پاس‌های پنج ستاره است. اتفاقی که با فشردگی زیاد، در ارسال آن ناکام بود و از ژاوی پاس کلیدی مشاهده نشد.
در این گونه مسابقاتی که تک‌بازی برگزار می‌شود، میزان ریسک مربی‌ها پایین می‌آید. البته جو ورزشگاه مملو از جمعیت، استقلالی‌ها را ترغیب به دوندگی بیشتر می‌کرد. استقلال که در بازی‌های اخیر از لحاظ دوندگی و پویایی روند رو به رشدی داشته، در این مسابقه کامل‌تر از مسابقات قبلی بود. استقلال حالا فاصله بین خطوطش هم میزان است و پویاتر از قبل بازی می‌کند. تیمی که برای جوانانش صبر کرده، حالا هم همین جوانان تیم را به شرایط هارمونی رسانده‌اند. ثبات همیشه بهبودبخش بوده حتی اگر شاخصه‌اش نتیجه به همراه نداشته باشد. همین ثبات، از استقلال یک تیم پویا ساخت که حالا دوندگی بازیکنانش به قدری بالا رفته که می‌توانند با فشار به ژاوی، این بازیکن بین‌المللی را هم مهار کنند. حالا برای بازیکنان، فوتبال پس از ارسال پاس تازه شروع می‌شود یا وقتی توپ را از دست می‌دهند همه با هم حرکت می‌کنند و در زمان تصاحب توپ همه با هم رو به جلو می‌روند. همین دوندگی و پویایی، فشردگی را به همراه داشت؛ تصمیم درستی که برای استقلال نتیجه داشت.
 


Page Generated in 0/0066 sec