printlogo


کد خبر: 171828تاریخ: 1395/11/23 00:00
نظارت ضعیف سازمان حمایت و وزارت جهاد کشاورزی دست دلالان را باز گذاشت
بازار گوشت قرمز همچنان نابسامان است

گروه اقتصادی: قراری بر ثبات قیمت گوشت قرمز در بازار نیست و فروشندگان اعم از توزیع‌کنندگان عمده و خرده و قصابی‌ها و مراکز فروش گوشت در سطح شهر تهران به روش‌های مختلف، فرآورده‌های گوشتی را به قیمت‌های متفاوت به مردم می‌فروشند. نابسامانی این بازار در سال 1395 سبب شد قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی در قصابی‌ها و مراکز عرضه گوشت در پایتخت از 40 هزار تومان فراتر رود و کسی نیز بر آن نظارت نکند. نظارت ضعیف سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و انداختن توپ نظارت از سوی این سازمان به زمین وزارت جهاد کشاورزی، بر بی‌ثباتی بازار افزود و این فرصت را به دلالان و واسطه‌ها داد تا از این دعوای بیهوده به سود خویش بهره ببرند. وزارت جهاد کشاورزی و دولت در این میان برای کنترل بازار گوشت دست به کارهایی زدند که آزادسازی واردات دام زنده از جمله آنهاست. از سال‌ها پیش واردات اینگونه دام به‌دلیل ملاحظات بهداشتی و جلوگیری از انتقال بیماری‌های دامی و حمایت از تولیدات داخلی ممنوع بود اما وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار از 14 بهمن امسال اجازه داده است با رعایت موارد قانونی، ورود گوسفندان آزاد شود. بر این اساس واردات دام زنده سبک و سنگین از مرزهای شرقی کشور و گمرکات رسمی و بازارچه‌های مرزی با رعایت مقررات قرنطینه و بهداشتی برای تنظیم بازار داخلی آزاد شد. براساس مذاکرات انجام شده میان معاونت‌های بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت، واردات دام زنده سبک و سنگین از مبادی ورودی اعم از گمرکات و بازارچه‌های مرزی با رعایت قوانین قرنطینه بهداشتی با تایید سازمان دامپزشکی  و دیگر ضوابط مربوط از مرز‌های شرقی کشور مجاز اعلام شد.
توزیع روزانه 2 هزار لاشه گوسفندی در بازار
برای تنظیم بازار گوشت قرمز از امروز تا یک‌سال دیگر هر روز ۲ هزار لاشه گوشت گوسفندی بین قصابی‌ها توزیع می‌شود. منصور پوریان، رئیس شورای تأمین دام زنده در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: قیمت گوشت قرمز در چند ماه اخیر افزایش یافته است، بنابراین در قرارداد یک‌ساله با شرکت پشتیبانی امور دام متعهدیم از 23 بهمن‌ به مدت یک سال گوشت گرم با قیمت پایین‌تر به صورت عمده بین قصابی‌های تهران توزیع شود. وی تصریح کرد: هر کیلوگرم گوشت بره گوسفندی به صورت شقه کیلویی 28 هزار و 500 تومان از طریق جایگاه‌های عرضه گوشت تهران به صورت عمده در اختیار قصابی‌ها قرار می‌گیرد که آنها باید در نهایت آن را کیلویی 30 هزار تومان به فروش برسانند. پوریان خاطرنشان کرد: این قرارداد به مدت یک سال امضا شده و روزانه 2 هزار لاشه از طریق استان‌های خوزستان، فارس، ایلام و کرمانشاه برای کشتار تأمین می‌شود. به گفته رئیس شورای تأمین دام زنده، هم‌اکنون یک میلیون رأس دام آماده شده تا به مرور در این طرح کشتار شوند.
پوریان در ادامه نه‌تنها مشکل را از حجم و نحوه عرضه دام ندانست بلکه اوضاع عرضه دام در سال جاری را نسبت به سال گذشته بهتر توصیف کرده و عامل اصلی این نابسامانی در بازار را دلالان و اصناف دانست. وی با تاکید بر اینکه برخی دلالان برای سودجویی بیشتر، لاشه کشتار شده را از استان‌های دوردست به تهران عرضه می‌کنند که همین عامل گرانی می‌شود، خاطرنشان کرد: وقتی لاشه دام سبک را کیلویی ۳۱ هزار تومان از آنجا حمل می‌کنند و در تهران کیلویی ۳۴ هزار تومان عرضه می‌کنند، مشخص است که چه قیمت‌هایی باید در بازار به وجود آید البته این بخشی از سودجویی است که آنها رقم می‌زنند و جالب‌تر اینکه در ماه‌های گذشته قصابی‌ها، میش و گوسفندهای ماده حذفی را به جای بره و با همان قیمت که نرخ گوشت قرمز باکیفیت برای گوسفند نر است به بازار عرضه کردند و کسی نبود جلوی آنها را بگیرد. در همین حال علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی با تایید افزایش قیمت گوشت قرمز و گرانی حدود ۱۰ هزار تومانی برای هر کیلوگرم از این محصول در ماه‌های اخیر، دلیل جالبی برای این گرانی دارد و آن هم قربانی کردن گوسفندهای ماده‌ در اعیاد مذهبی است چراکه به گفته وی این دام‌ها هنوز زایمان نکرده بودند که باعث کمبود عرضه شده است.
افزایش قیمت مرغ طبیعی است
از سوی دیگر رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی به تشریح دلایل افزایش گوشت مرغ در مدت اخیر پرداخت و تصریح کرد: در این دوره از سال به دلیل بالا رفتن تقاضا، طبیعی است تا حدودی قیمت‌ها افزایش یابد اما به نظر نمی‌رسد برای بازار شب عید هر کیلوگرم گوشت مرغ بیش از ۷۵۰۰ تومان فروخته شود. مهدی یوسفی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: قیمت گوشت مرغ براساس شرایط عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و همیشه در بعضی مناسبت‌ها مثل دهه فجر تقاضا برای گوشت مرغ بالا می‌رود و تا پایان سال هم ادامه دارد. یوسفی ادامه داد: در اواخر بهمن ماه قدرت خرید جامعه از بقیه روزهای سال به دلیل دریافت عیدی و پاداش بیشتر است و همین موضوع باعث افزایش تقاضا می‌شود و طبیعی است که مقداری افزایش قیمت داشته باشیم. یوسفی با تایید بر اینکه درست است قیمت مرغ نسبت به قیمت یک ماه قبل افزایش پیدا کرده ولی هنوز به تعادل مناسبی که هم تولیدکننده سود ببرد و هم مصرف کننده راضی باشد نرسیده‌، گفت: قبول داریم قدرت خرید مردم پایین است اما مرغ هم محصول ارزانی است. اگر دولت می‌خواهد مردم مرغ خیلی ارزان تهیه کنند باید به تولیدکننده یارانه پرداخت کند. وی همچنین تصریح کرد آنفلوآنزای مرغی هیچ تاثیری روی قیمت گوشت مرغ نداشته است.
 


Page Generated in 0/0196 sec