printlogo


کد خبر: 171858تاریخ: 1395/11/23 00:00
رئیس‌جمهور آمریکا «چین واحد» را به رسمیت شناخت
آغاز عقب‌نشینی شرقی ترامپ

به نظر می‌رسد دونالد ترامپ پس از گرد و خاک 3 هفته نخست ریاست‌جمهوری‌اش رفته رفته با واقعیات موجود در جهان و آمریکا کنار می‌آید. او سرانجام پنجشنبه شب گذشته به وقت واشنگتن با همتای چینی‌اش شی جین پینگ، تماس تلفنی برقرار کرد و از موضع اولیه خود مبنی بر بی‌اعتنایی به سیاست «چین واحد» کوتاه آمد. طبق اعلام کاخ سفید، رهبران واشنگتن و پکن در یک گفت‌وگوی طولانی تلفنی درباره مسائل مختلف گفت‌وگو کرده و از یکدیگر برای دیدار از کشورشان دعوت کردند. در بیانیه مزبور آمده است:« رئیس‌جمهور ترامپ و رئیس‌جمهور شی امیدوار هستند با مذاکرات بیشتر به نتایج بسیار موفقیت‌آمیزی دست یابند. ترامپ به درخواست شی، با احترام گذاشتن به سیاست چین واحد موافقت کرد. در همین رابطه نمایندگان آمریکا و چین مذاکراتی را درباره مسائل مختلف و منافع مشترک آغاز خواهند کرد.» این گفت‌وگوی تلفنی از آن رو اهمیت داشت که درست پیش از دیدار روز جمعه شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن با ترامپ در کاخ سفید انجام شد. همچنین روز پیش از نخستین تماس ترامپ و شی جینگ پینگ، یک فروند هواپیمای نظامی پی-3 ارتش آمریکا و یک فروند جنگنده چینی در منطقه اسکاربورو شول، در منطقه مابین فیلیپین و چین در دریای جنوبی چین از فاصله 300 متری یکدیگر عبور کرده‌اند. این دومین رویداد خطرناک نظامی مابین 2 کشور از ابتدای سال 2016 تاکنون بوده است. ترامپ در پی گفت‌وگوی تلفنی اخیر با «تسای اینگ ون»، رئیس جزیره تایوان از این منطقه اعلام حمایت سیاسی کرده بود. رئیس‌جمهور جدید آمریکا سپس در اظهاراتی جنجالی گفته بود آمریکا ملزم به ادامه سیاست «چین واحد» که تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند، نیست که به دنبال آن روابط میان واشنگتن و پکن پرتنش شده بود اما اظهارات اخیر ترامپ در گفت‌وگو با همتای چینی‌اش نشان می‌دهد او خیلی زود تن به عقب‌نشینی عقلایی مقابل رقبای شرقی داده است.
سفیر جدید روسیه در آمریکا
سفیر جدید مسکو در واشنگتن، دیپلماتی متعصب نزدیک به ولادیمیر پوتین است که احتمالا حامل پیام‌هایی بسیار جدی برای دونالد ترامپ خواهد بود. «آناتولی آنتونوف» توسط کرملین به عنوان جایگزین سفیر پیشین، «سرگئی ایوانویچ کیسلیاک» معرفی شده که در آستانه سال 2017میلادی و در آخرین روزهای ریاست‌جمهوری اوباما به همراه تمام دیپلمات‌های دیگر روس از آمریکا اخراج شدند.  فارین پالیسی به نقل از رسانه‌های روس به معرفی سفیر جدید کرملین می‌پردازد و اعزام «آناتولی آنتونوف» معاون فعلی وزیر خارجه روسیه به واشنگتن را که چهره‌ای تندرو اما شناخته‌شده برای دیپلمات‌ها و سیاستمداران آمریکایی دارد به منزله پیامی توامان برای ترامپ می‌داند. بدین معنی که ترامپ فرصت دارد تمام مسائل آمریکا با روسیه را با استفاده از حضور آنتونوف در واشنگتن حل کند، اگرنه ماه عسل رابطه دوستانه او و پوتین به سر خواهد آمد و پایان همخوانی مسکو با واقعیات سیاسی جدید آمریکا فراخواهد رسید. آنتونوف 61 ساله دیپلماتی حرفه‌ای است که دیپلمات‌های آمریکایی او را شخصیتی یک‌دنده و سمج اما آماده مذاکره توصیف کرده‌اند. او پیش‌تر به‌عنوان معاون وزیر دفاع روسیه خدمت کرده و آمریکایی‌ها او را متهم به دخالت در اوکراین می‌کنند. از طرف دیگر از نظر متیو رویانسکی، مدیر موسسه کنان وابسته به مرکز ویلسون «آنتونوف شخصی است که می‌توان رویش حساب کرد. اگر مسکو بخواهد تیم اصلی خود را به واشنگتن بفرستد، او را می‌فرستد. » آنتونوف را کسی می‌شناسند که رجب طیب اردوغان را در اوج خصومت ترکیه با روسیه به زانو درآورد. او در پاییز 2015 پیشگام جنگ لفظی میان مسکو و آنکارا بر سر سرنگونی جت روسی در مرز ترکیه و سوریه بود. سپس نقشی محوری در افشاگری درباره دست داشتن رئیس‌جمهور ترکیه و خانواده‌اش در تجارت غیرقانونی نفت با گروه تروریستی داعش داشت.
او همچنین تجربه سال‌ها همراهی با وزیر دفاع روسیه در مذاکره با مقامات آمریکایی را دارد، بویژه به‌عنوان مذاکره‌کننده‌ای باتجربه در مذاکرات درباره پیمان «نیو استارت». پیمانی که هدفش کاهش دوجانبه زرادخانه‌های هسته‌ای آمریکا و روسیه بود و در نهایت در سال 2010 در پراگ به امضای رؤسای‌جمهور 2 کشور رسید.
همتای آنتونوف در مذاکرات منجر به امضای پیمان «نیو استارت2»، «رُز گوته‌مولر» دیپلمات آمریکایی بود که در حال حاضر معاون دبیر کل ناتو است.  به گفته تیم آمریکایی در آن زمان، آنتونوف به‌عنوان یک مذاکره‌کننده سرزنده توانست احترام آمریکایی‌ها را به دلیل روش تجارت‌مآبانه خود برانگیزد.
به نوشته فارین پالیسی، حال که ترامپ موضع طرفداری از روسیه گرفته است و به ایده لغو تحریم‌های یکجانبه ایالات‌متحده علیه شرکت‌ها و شخصیت‌های روسی و همچنین همکاری با روس‌ها در مبارزه با داعش در سوریه علاقه نشان داده، اعزام آنتونوف توسط پوتین می‌تواند یک گام عملی در این زمینه باشد.
ترامپ مخالف تجدید توافق هسته‌ای با روسیه
با این حال ترامپ در اولین گام شفاهی درباره همکاری‌های جدید با همتای روس خود موفق نشان نداد.
به گزارش روزنامه ایندیپندنت، او در نخستین تماس تلفنی‌اش به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا با ولادیمیر پوتین که 3 هفته پیش بلافاصله پس از مراسم تحلیفش انجام شد، یک گاف بزرگ داد.
اگرچه کاخ سفید از انتشار این موضوع امتناع کرده اما به نوشته روزنامه انگلیسی، در آن تماس در حالی که پوتین درباره احتمال تمدید پیمان «نیو استارت2» صحبت می‌کرد، ترامپ به علت بی‌اطلاعی از آن پیمان مجبور شد حین تماس تلفنی، از مشاورانش درباره آن پیمان پرس‌و‌جو کند. ترامپ سپس به پوتین گفت آن پیمان یکی از چند پیمان بدی است که با دولت اوباما درباره آن مذاکره شده است و اینکه «نیو استارت2»- مربوط به محدودیت استقرار کلاهک‌های هسته‌ای آمریکا و روسیه- به نفع روسیه است. به گفته این منابع، ترامپ همچنین درباره محبوبیت خودش صحبت کرد.


Page Generated in 0/0055 sec