printlogo


کد خبر: 171860تاریخ: 1395/11/23 00:00
رهبر انصارالله: عربستان دشمن دشمنان آمریکا و اسرائیل است
واکنش دیرهنگام سعودی به حمله به ریاض

سیدعبدالملک حوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن عصر جمعه در سخنرانی خود به مناسبت روز شهید در این کشور، تجاوز به یمن را سناریوی آمریکایی- اسرائیلی دانست که نیروهای شکست‌خورده در منطقه آن را اجرا کردند. حوثی با یادآوری اینکه آمریکا ناظر تجاوز به یمن و اسرائیل حامی آن است، گفت: «همین امر ماهیت این تجاوز را برای همه مشخص کرده است».‌ رهبر جنبش انصارالله اجساد هزاران کودک یمنی را نشان‌دهنده مکر و فریب متجاوزان و اقدامات وحشیانه آنان دانست و تأکید کرد: «آمریکا، اسرائیل و دیگر قدرت‌های شیطانی، بدون هیچ توجیهی از تجاوز به یمن حمایت کردند». وی به نقش مخرب عربستان سعودی در منطقه اشاره کرد و گفت: این کشور به دنبال فروپاشی و تقسیم کشورهای منطقه است و تا به حال  برابر سناریوهای آمریکا هیچ‌گونه مقاومتی نشان نداده است. رهبر جنبش انصارالله یمن ادامه داد: اگر به اقدامات عربستان در منطقه نگاه کنید، خواهید دید این کشور در مسیری حرکت می‌کند که با دشمنان اسرائیل مخالفت می‌کند. وی به حمله موشکی نیروهای انقلابی یمن به پایگاه نظامی در نزدیکی شهر ریاض، پایتخت عربستان اشاره کرد و گفت: این شهر و شهرهای دورتر از این نیز در تیررس موشک‌های یمن قرار دارد. حوثی افزود: «با ما می‌جنگند، چون نمی‌خواهیم برده باشیم؛ هرکس مخالف سلطه آمریکا و دشمن اسرائیل باشد، عربستان آن را دشمن خود می‌بیند».
در اولین واکنش پس از گذشت 5 روز از اصابت موشک ارتش یمن به یک پایگاه نظامی در نزدیکی ریاض، احمد عسیری، سخنگوی ائتلاف سعودی علیه یمن این حادثه را به کلی تکذیب کرد. در همین حال، منابع رسانه‌ای خلیج فارس افشا کردند به دنبال ناکامی ائتلاف متجاوز به یمن به رهبری عربستان در دستیابی به اهدافش، سرلشکر صالح القنیعیر فرستاده ویژه شورای همکاری خلیج‌فارس از دبیرخانه این شورا استفعا کرد. ناظران، سرسختی ریاض در مقابل راه‌حل‌های سیاسی برای یمن را از دیگر دلایل این استعفا عنوان می‌کنند.
ریاض؛ نخستین مقصدسفر خارجی وزیر پنتاگون
حمله به پایگاه نظامی منطقه المزاحمیه در عمق خاک عربستان و نزدیکی پایتخت آن، هدفی سنگین بوده و باعث شوکه شدن سرویس‌های اطلاعاتی دشمن و مزدوران آنها شده است. به همین علت حالت آماده‌باش کامل اطلاعاتی در میان جاسوسان سعودی اعلام شده و فعالان رسانه‌ای حامی حاکمیت آل‌سعود نیز برای پوشش این افتضاح نظامی، در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند. محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلابیون یمن از غافلگیری‌های دیگری در صنایع نظامی این کشور خبر داد که در آینده نزدیک اعلام خواهد شد. منابع نظامی اعلام کردند این حمله، مرحله جدیدی در راستای پاسخ به جنایت‌های نیروهای متجاوز به یمن بوده و بیشترین تأثیر را بر متجاوزان گذاشته و توطئه‌های آنها بر ضد یمن را دچار تزلزل خواهد کرد. براین اساس، پایگاه هوایی المزاحمیه شامل باند فرود جنگنده‌های اف 15 بوده و بمب‌های ضد بتن در کوه‌ها و مناطق مستحکم این پایگاه نگهداری می‌شده است. همچنین موشک‌های پیشرفته که از جنگنده‌های پیشرفته ضد ملت یمن استفاده می‌شود، در این مرکز نگهداری می‌شده است. این موشک‌ها دارای قدرت تخریب و دقت بالا در اصابت به اهداف هستند. بنا بر اطلاعات موجود این تسلیحات چند روز پیش وارد این پایگاه نظامی شده است. به این ترتیب بخشی از توان هوایی و عملیاتی نیروی هوایی عربستان سعودی در این حمله موشکی از کار افتاده است. برگزاری مانور نظامی با انگلیس و فرانسه، انجام نخستین عملیات نظامی زمینی و هلی‌برن نیروها در منطقه البیضا در یمن، پرواز هواپیماهای جاسوسی آمریکا بر فراز یمن و اعزام ناو جدید به خلیج‌فارس برخی از اقدامات دولت ترامپ بوده است که همگی نشان از آن دارد که نوک پیکان جنگ‌افروزی منطقه‌ای کاخ سفید، یمن را نشانه گرفته است. در مقابل قدرتنمایی و اقدامات غافلگیرکننده نیروهای مدافع در این مدت تا حد قابل‌توجهی بالا رفته است. منابع اطلاعاتی یمن می‎گویند مناطق جنوبی این کشور در آینده شاهد جنگ اطلاعاتی بزرگ بین ارتش و انصارالله از یک سو و آمریکا و اسرائیل از سوی دیگر خواهد بود. ترامپ در همین رابطه هفته قبل با سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی تماس تلفنی برقرار کرد. در پی این تماس تلفنی که حدود یک ساعت به طول انجامید، کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، ترامپ و پادشاه سعودی بر حمایت از ایجاد مناطق امن در سوریه و یمن به توافق رسیدند. همچنین جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا (پنتاگون) با محمد بن‌سلمان، وزیر دفاع سعودی صحبت کرده و طبق اعلام منابع دیپلماتیک در عربستان، جیمز ماتیس درصدد انجام نخستین سفر خارجی‌اش پس از تصدی وزارت پنتاگون است و پیش‌بینی می‌شود ریاض، نخستین مقصد وزیر دفاع جدید آمریکا باشد. گفته می‌شود وزیر پنتاگون از متحدان نزدیک عربستان در کابینه ترامپ است.
 


Page Generated in 0/0131 sec