printlogo


کد خبر: 171862تاریخ: 1395/11/23 00:00
جنگ فرسایشی ترکیه در سوریه طولانی می‌شود
ایجاد منطقه امن در القلمون غربی

به نظر می‌رسد ترکیه چه‌بسا در جنگ فرسایشی جدیدی در سوریه مانند همپیمان سعودی‌اش در یمن  گرفتار  شده است. رسانه‌ها گزارش دادند در درگیری‌های 2 روز اخیر نیروهای ترکیه با عناصر داعش، 10 نظامی کشته و 10 نظامی دیگر زخمی شدند. افزون بر آن، ترکیه، پنجشنبه 3 نظامی دیگر خود را در بمباران «اشتباهی» هواپیماهای روسی از دست داد. نزدیک به 3 ماه پیش تاکنون بیانیه‌های رسمی ترکیه از پیشروی بزرگ نیروهای گروه شورشی موسوم به «ارتش آزاد سوریه» که تحت حمایت ارتش ترکیه است، در شهر الباب دم می‌زنند و مرتب می‌گویند سقوط این شهر نزدیک است لیکن الباب سقوط نکرد بلکه سقوطش به دلیل مقاومت سخت  بسیار مشکل شده است. برخی منابع خبری در سوریه گزارش دادند برای اولین بار درگیری شدیدی میان نیروهای ارتش سوریه با شورشیان تحت حمایت آنکارا، در حومه شرقی حلب رخ داده است، براین اساس درگیری‌ها در روستای ابوالزندین در غرب شهر الباب روی داده است و از آنجا که صدها نظامی ترکیه شورشیان سوری را در این منطقه همراهی می‌کنند، امکان کشیده شدن ارتش ترکیه به این درگیری‌ها نیز وجود دارد؛ درگیری‌‌هایی که به درازا خواهد کشید و ائتلاف‌ها در منطقه را تغییر خواهد داد.  از سوی دیگر رسانه‌های رسمی سوریه گزارش دادند ارتش سوریه چندین روستا را در بخش جنوبی شهر الباب که تحت تصرف داعش است به کنترل خود در آورده است و در حال حاضر این مناطق را از وجود صدها مین و مواد منفجره که داعش کار گذاشته است، پاکسازی می‌کند.
همکاری لبنان در زمینه آوارگان سوری
جنبش مقاومت حزب‎الله لبنان و دولت سوریه قصد دارند یک منطقه امن در منطقه مرزی القلمون غربی در داخل خاک سوریه ایجاد کنند. پایگاه خبری العربی الجدید گزارش داد ایجاد این منطقه امن که با موافقت ضمنی مقامات لبنانی روبه‌رو شده است، با هدف سر و سامان‌ دادن به وضعیت آوارگان سوریه در خاک لبنان و تأمین امنیت مرزی بین 2 کشور صورت می‌گیرد. در این گزارش آمده است حزب‌الله لبنان و دولت سوریه در حال گفت‌وگو با معارضان مسلح منطقه القلمون برای توافق بر سر لایحه‌ای 18 بندی در ‌این‌باره هستند. باز شدن تمام گذرگاه‌های غربی منطقه القلمون به سمت خاک لبنان با موافقت حزب‌الله، از دیگر بندهای این توافق است. ورود به شهرک عرسال در خاک لبنان با موافقت ارتش این کشور صورت خواهد گرفت و تعیین اماکن حضور حزب‌الله با هماهنگی فرماندهان این حزب و افراد سرشناس و نیروهای نظامی سرایا اهل الشام صورت می‌گیرد.
سفر مرد امنیتی اسد، این‌بار به اردن
 منابع خبری بتازگی از سفر علی مملوک، رئیس نهاد امنیت ملی سوریه به اردن خبر می‌دهند. روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی گزارش داد مملوک اخیرا دست‌کم  4 بار و به صورت غیرعلنی به امان سفر کرده است. مملوک مرد شماره یک امنیتی سوریه است که سفرهای وی حامل پیام‌های مهمی از سوی دولتمردان سوریه برای کشورهای مقصد است. مواضع اردن نیز اخیرا در قبال سوریه تغییر محسوس کرده است به گونه‌ای که ایمن الصفدی، وزیر خارجه این کشور پس از دیدار با سامح شکری، همتای مصری خود در کنفرانس خبری، بر مبارزه با تروریسم، آتش‌بس در سوریه و همکاری امنیتی تأکید کردند. مملوک چند ماه پیش نیز پس از سفر به عربستان به قاهره رفت و با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر دیدار کرد؛ دیداری که به گفته روزنامه‌ها حاکی از آن بود که کشورهای عربی گام‌هایی را برای برقراری روابط با سوریه برداشته‌اند. پس از اینکه تونس روابط دیپلماتیک خود با سوریه را از سر گرفته بود این بار قاهره قصد دارد از نظر دیپلماتیک با دمشق رابطه برقرار کند.
 تهدید ائتلاف جدید تروریست‌ها علیه ارتش
هاشم الشیخ، سرکرده ائتلاف «هیات تحریرالشام» در اولین اظهارنظر ویدئویی خود گفت ائتلاف جدید برای «آزادسازی» سراسر خاک سوریه تلاش خواهد کرد. ائتلاف موسوم به هیات تحریرالشام ماه ژانویه گذشته توسط برخی گروه‌های مسلح از جمله جبهه فتح‌الشام، جنبش نورالدین زنگی، لواء الحق، جبهه انصارالدین و جیش‌السنه و چندین گروه دیگر تشکیل شد.
 


Page Generated in 0/0050 sec