printlogo


کد خبر: 171878تاریخ: 1395/11/24 00:00
قطع آب و برق 11 شهر خوزستان
قطع آب و برق، روز گذشته مدارس و ادارات شهرهای اهواز، کارون، باوی، حمیدیه، هندیجان، دشت‌آزادگان، شادگان، آبادان، خرمشهر، هویزه و ماهشهر را به تعطیلی کشاند

گروه اجتماعی: قطعی آب و برق، مدارس و ادارات 11 شهر استان خوزستان شامل اهواز، کارون، باوی، حمیدیه، هندیجان، دشت‌آزادگان، شادگان، آبادان، خرمشهر، هویزه و ماهشهر را به تعطیلی کشاند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان صبح روز گذشته با  اعلام این خبر گفت: تمام مدارس و مراکز  آموزش عالی در نوبت صبح و ادارات و  بانک‌ها در شهرستان‌های اهواز، کارون، باوی، حمیدیه، هندیجان، دشت‌آزادگان، شادگان، آبادان و خرمشهر، هویزه و ماهشهر تعطیل است. هاشم بالدی افزود: این تعطیلی به علت مه‌گرفتگی و قطع خطوط ایستگاه‌های برق 132 و 230 و 400 و قطع آب انجام شده است. روز گذشته افزایش غلظت ریزگردها به همراه رطوبت ۱۰۰ درصدی هوا در شهرهای استان خوزستان موجب آسیب‌دیدگی شدید تأسیسات برقی و قطع گسترده آب و برق در استان خوزستان شد و در مجموع 11 شهر بزرگ خوزستان با قطعی برق مواجه شدند و قطعی برق در برخی شهرها باعث قطعی آب شد. همچنین هشدار مدیران آب و برق محلی درباره احتمال گسترش قطعی برق در این استان، وزیر نیرو را به خوزستان کشاند.
قطع برق در 11 شهر
میثم جعفرزاده، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو در این‌باره گفت: در 11 شهر اصلی خوزستان همچون اهواز، خرمشهر، آبادان، شادگان و ماهشهر قطع برق داریم و تلاش برای اتصال برق شهرها با بسیج همه نیروها ادامه دارد. وی افزود:‌ وزیر نیرو برای رفع موانع احتمالی و نظارت دقیق‌تر بر روند مرتفع کردن مشکلات ایجاد شده در شبکه و پست‌های برق خوزستان عازم این استان شده‌ است.
خارج شدن خطوط برق از مدار
وی افزود: ساعت 4:30 صبح شنبه بروز پدیده گردوغبار غلیظ توأم با مه باعث شد بیش از
80 درصد خطوط برق فشار قوی و به طبع آن خطوط فشار متوسط و فشار ضعیف نیز از مدار خارج شوند. جعفرزاده تصریح کرد: شهر اهواز و برخی شهرها جز قطع برق با مشکل آب نیز مواجهند که پرسنل صنعت آب و برق خوزستان در تلاشند هرچه زودتر بتوانند مشکل برق خوزستان و برق اهواز را مرتفع کنند. این مقام مسؤول با اشاره به اینکه وزیر نیرو به همراه مدیران عامل شرکت‌های توانیر و آب و فاضلاب کشور برای بررسی و رصد دقیق مشکلات از نزدیک عازم استان شده‌‌اند، افزود: به استان‌های معین آماده‌باش داده‌ایم تا بتوانیم هر چه سریع‌تر نسبت به رفع مشکل آب و برق اهواز و سایر شهرهای استان خوزستان اقدام کنیم.
گفتنی است، علاوه بر گرد و غبار شدید، رطوبت در اهواز حدود 100 درصد است و بر اثر اتصال تجهیزات برق،  پست‌‌های انتقال و توزیع و شبکه برق‌رسانی در این شهرها از مدار خارج شده و تلاش برای برقراری جریان برق در این استان ادامه دارد. با این وجود خبرها از خارج شدن 4 نیروگاه از مدار تولید حکایت دارد. خرمشهر، ماهشهر، آبادان و نیروگاه رامین نیروگاه‌های خارج شده از مدار هستند.
نامه سرگشاده نماینده مردم اهواز
در همین‌باره نماینده مردم اهواز در مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشته است: «سفرهای تشریفاتی، دید و بازدیدهای صوری، دستورهای بی‌ضمانت، شعارهای توخالی و سلفی گرفتن مدیران و وزیران شما با مردم محروم، دوای درد نیست؛ به داد مردم خوزستان برسید».
علی ساری، نماینده مردم اهواز در مجلس در نامه‌ سرگشاده به رئیس‌جمهور که متن آن در خبرگزاری فارس منتشر شده است،  درباره آلودگی هوای خوزستان بشدت ابراز نگرانی و ناراحتی کرده است. در بخش‌هایی از این نامه آمده است: قطعی‌های متوالی آب و برق و تلفن و بحران‌های پیش آمده ناشی از آن مردم خوزستان را به ستوه آورده است. واقعیت این است که ما خوزستانی‌ها صبور، مظلوم و قدرشناس هستیم اما وضعیت به‌وجود آمده برای مردم غیرقابل تحمل است. به جرأت می‌توانم ادعا کنم مردم خوزستان در دوران دفاع‌مقدس و جنگ تحمیلی نیز چنین شرایطی را شاهد نبودند. در بخش دیگری از این نامه اشاره شده است: آقای رئیس‌جمهور! به داد مردم خوزستان برسید؛ نه به‌دلیل اینکه در انتخابات آتی به رای آنها نیاز دارید، نه به‌دلیل اینکه این مردم همان مردمی هستند که به تعبیر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران دین خود را به اسلام ادا کردند، نه به‌دلیل اینکه این مردم تامین‌کننده نفت و گاز و فولاد و سایر تولیدات صنعتی کشور هستند، نه به‌دلیل اینکه در منشور حقوق شهروندی از حق کرامت انسانی و حق رفاه مردم ذکری به میان آمده است، بلکه به این دلیل که مردم خوزستان هم حق حیات دارند، این حق را دارند که از زندگی شایسته و لوازمی نظیر آب و برق و تلفن برخوردار باشند. سفرهای تشریفاتی، دید و بازدیدهای صوری، دستورهای بی‌ضمانت، شعارهای توخالی و سلفی گرفتن مدیران و وزیران شما با مردم محروم دوای درد مردم نیست؛ به وزیران و مدیران ارشد خود دستور دهید هرچه سریع‌تر چالش‌های استان خوزستان را مدیریت کنند و با افراد بی‌کفایت و اهمال‌گر با قاطعیت برخورد کنید».
قطعی آب و برق؛ نتیجه بی‌تدبیری
علاوه بر این نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی گفته است: «قطعی آب و برق در تعدادی از شهرهای استان خوزستان به‌دلیل بی‌تدبیری مسؤولان است». حجت‌الاسلام مجید ناصری‌نژاد، نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قطعی آب‌وبرق در تعدادی از شهرهای استان خوزستان افزود: این مساله نتیجه بی‌تدبیری و سوءمدیریت مسؤولان است و اقدام دیگری را نمی‌توان در این مساله دخیل دانست. وی خاطرنشان کرد: قطعی آب ‌و برق در حالی در شهرهای استان خوزستان اتفاق افتاد که ما با هیچ نوع ناملایمات جوی روبه‌رو نبوده‌ایم و یک‌باره صبح اعلام شد آب و برق تعدادی از شهرهای استان قطع و ادارات و مدارس تعطیل است. نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما روز جمعه شاهد حضور پرشور مردم شهرهای استان در راهپیمایی 22 بهمن بودیم که این بی‌تدبیری و قطع آب ‌و برق در برخی شهرهای استان امروز شیرینی حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن را به کام همگان تلخ کرد. ناصری‌نژاد خاطرنشان کرد: تنها خواسته ما از مسؤولان این است که به مسؤولیت‌شان عمل کنند و چیز بیشتری از آنها نمی‌خواهیم.
قطع برق، تولید نفت در اهواز را کاهش داد
«قطع برق موجب کاهش تولید نفت خام در حوزه عملیات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون شد». در همین باره مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: قطعی شبکه برق موجب شد بخشی از تاسیسات فراورشی این شرکت در منطقه اهواز از مدار عملیات خارج و تولید این شرکت حدود ۷۰۰ هزار بشکه کاهش یابد. بیژن عالی‌پور تصریح کرد: بخشی از این کاهش به منظور ایجاد ظرفیت برای دریافت نفت خام میادین غرب کارون به میزان ۳۰۰ هزار بشکه بوده است. وی افزود: با اتصال دوباره برق و راه‌اندازی تدریجی تاسیسات فراورشی تولید مطابق برنامه از سر گرفته می‌شود و کاهش ساعات گذشته نیز تا حد ممکن جبران خواهد شد.
آب و برق خوزستان وصل شد
همچنین شب گذشته در لحظات پایانی تنظیم این گزارش، خبری به نقل از معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی مبنی بر وصل کامل آب و برق 11 شهر خوزستان در رسانه‌ها منتشر شد.


Page Generated in 0/0064 sec