printlogo


کد خبر: 171880تاریخ: 1395/11/24 00:00
موگرینی:
تحریم‌های اروپا علیه ایران سختگیرانه‌تر از آمریکاست

گروه سیاسی: اگرچه جیمز روبارت، قاضی فدرال در سیاتل رای به توقف فرمان ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود اتباع
7 کشور اسلامی به آمریکا داد و دادگاه تجدیدنظر حوزه نهم سانفرانسیسکو نیز درخواست استیناف دولت ترامپ برای اجرای دوباره این قانون را رد کرد اما گویا رئیس‌جمهور جدید آمریکا نمی‌خواهد دست از این قبیل اقدامات جنجالی بردارد.
به گزارش «وطن‌امروز»، دونالد ترامپ روز جمعه گفت هم در مسیر قانونی به دنبال اعتراض به رای دادگاه تجدیدنظر است و هم اینکه یک فرمان جدید صادر می‌کند که این‌بار ممنوعیت‌های جدی برای ورود به آمریکا اعمال خواهد کرد. رئیس‌جمهور آمریکا درباره این فرمان جدید گفته است که این فرمان همه را غافلگیر خواهد کرد. به گزارش منابع خارجی، دونالد ترامپ قصد ندارد از موضع خود در قبال ممنوعیت ورود شهروندان 7 کشور مسلمان به آمریکا کوتاه بیاید. رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه پس از دیدار با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، در یک نشست خبری گفت: «برای افزایش امنیت کشورمان هر کاری که لازم باشد به سرعت انجام می‌دهیم. هفته آینده خواهید دید. شک ندارم که درباره پیگیری فرمان مهاجرتی بر دادگاه تجدیدنظر غلبه خواهیم کرد». او ساعاتی پس از آن، در هواپیمای ریاست‌جمهوری خطاب به خبرنگاران گفت: «ما در این نبرد برنده خواهیم شد، اگرچه متاسفانه از لحاظ حقوقی زمانبر است. گزینه‌های زیاد دیگری هم داریم، از جمله صدور فرمان تازه‌ای در روز دوشنبه. می‌خواهم غافلگیرتان کنم». نکته قابل تامل این است که ترامپ ماهیت این فرمان جدید را «امنیتی» دانست. وی گفت این فرمان جدید و سریع به «دلایل امنیتی» صادر خواهد شد.
تحلیلگران معتقدند دونالد ترامپ از تلاش برای پیروزی در مراجعه به دیوان عالی کشور صرفنظر نخواهد کرد. البته درباره برخی مفاد این فرمان تازه ترامپ گمانه‌زنی‌هایی مطرح شده است. به عنوان نمونه برخی معتقدند در اقدام بعدی ترامپ، احتمالا دارندگان گرین‌کارت از دایره ممنوعیت ورود به آمریکا کنار گذاشته خواهند شد اما مساله تبعیض‌آلود ممنوعیت از هر نوع آن همچنان مطرح است.
به گزارش یورونیوز، یک مقام دولت ترامپ در این‌باره با بیان اینکه‌ کاخ سفید احتمال بازنویسی دستور اجرایی بیست‌وهفتم ژانویه ترامپ را رد نمی‌کند، از دادن پاسخ مشخص به این پرسش که آیا وی یک ممنوعیت مهاجرتی جدید را صادر خواهد کرد، امتناع کرد.
خوش‌رقصی موگرینی برای ترامپ!
همزمان با اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر اجرای فرمان جدید برای ممنوع کردن ورود اتباع 7 کشور اسلامی به آمریکا، فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی، در واشنگتن گفت که این اتحادیه برجام را به شکل سختگیرانه‌ای دنبال می‌کند. موگرینی همچنین تصریح کرد که اتحادیه اروپایی به بهانه‌های موشکی، حقوق‌بشر و مبارزه با تروریسم تحریم‌هایی علیه ایران دارد که به مراتب سختگیرانه‌تر از تحریم‌های آمریکا علیه ایران است. موگرینی روز جمعه در اندیشکده شورای آتلانتیک، از موسسه‌های مهم و تعیین‌کننده آمریکایی، ابتدا تاکید کرد که سود و منفعت اروپا در اجرای کامل برجام است. موگرینی سپس اظهار داشت: اروپا در این‌باره با آمریکا «دارای منافع مشترک» است. منفعت آشکار اروپا در حفظ این توافق است. ما به شیوه‌ای بسیار سختگیرانه اجرای این توافق و تمامیت آن را از همه جوانب رصد خواهیم کرد». مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی همچنین با اشاره به آزمایش موشکی اخیر ایران و تهدیدهای دولت ترامپ و تحریم‌های ضدایرانی جدید اظهار داشت که اتحادیه اروپایی نیز درباره آزمایش موشک‌های بالستیک ایران، نقش تهران در منطقه و حمایت از تروریسم، «دغدغه‌های مشترک» با واشنگتن دارد. موگرینی در ادامه خاطرنشان کرد اتحادیه اروپایی در این حوزه‌ها تحریم‌هایی علیه ایران دارد که به مراتب سختگیرانه‌تر از آمریکاست. موگرینی این را هم گفت که در دیداری که با مقامات کاخ سفید و وزیر خارجه آمریکا داشته است، آنها به او اطمینان خاطر داده‌اند که برجام را اجرا خواهند کرد.
اظهارات موگرینی این ارزیابی را مطرح می‌کند که آمریکایی‌ها با اروپا بر سر افزایش فشار به ایران به بهانه‌های غیرهسته‌ای به توافق رسیده‌اند. بر همین اساس آنها تحریم‌های غیرهسته‌ای به بهانه‌های حقوق‌بشر و مبارزه با تروریسم و نیز برنامه موشکی، علیه ایران اعمال می‌کنند تا از این طریق سیاست فشار بر ایران را ادامه دهند اما در عین حال از طریق برجام، مانع حرکت ایران به سمت استفاده از حقوق هسته‌ای خود شوند!
به عبارت دیگر آنگونه که موگرینی گفته است، آنها معتقدند منافع آمریکا و اروپا در این است که برجام به عنوان ضامن هسته‌ای نشدن ایران همچنان معتبر بماند اما سیاست فشار بر ایران به بهانه‌های غیرهسته‌ای ادامه یابد. این دقیقا همان دغدغه‌های مشترکی است که موگرینی می‌گوید اتحادیه اروپایی با دولت آمریکا بر سر ایران دارد.


Page Generated in 0/0068 sec