printlogo


کد خبر: 171894تاریخ: 1395/11/24 00:00
ایران‌خودرو به جای تولید، واردکننده رنو شد

در شرایطی که وظیفه اصلی شرکت‌های خودروساز، تولید خودرو است، این روزها برخی خودروسازان با همراهی وزارت صنعت، معدن و تجارت توجه بیشتری به امور تجاری و بازرگانی دارند. نمونه این مساله در واردات تعداد قابل توجهی رنو کپچر توسط ایران‌خودرو مشاهده می‌شود. به گزارش فارس، کپچر از جمله خودروهایی است که طی 2، 3 سال اخیر بحث‌های زیادی درباره تولید آن در کشور مطرح و قرار بود توسط ایران‌خودرو به تولید برسد. طبق روال معمول، برای داخلی‌سازی یک محصول خارجی در ابتدا تعدادی از خودروی مورد نظر به صورت ساخته شده یا CBU برای بازارسنجی به کشور وارد می‌شود و در صورتی که بازار روی خوشی به آن محصول نشان داد، برای تولیدش در داخل اقدام می‌شود. تا سال گذشته بیش از 2 هزار دستگاه کپچر به کشور وارد شد و در سال جاری نیز 1300 دستگاه از این خودرو وارد شد. علاوه بر این، در حال حاضر نیز واردات تعداد زیادی کپچر از طریق گمرکات مختلف در حال انجام است. نکته قابل توجه، واردات این حجم کپچر توسط شرکت ایساکوی کیش است؛ نمونه این مساله را در واردات 200 دستگاه کیزاشی توسط ایران‌خودرو نیز شاهد بودیم. به طور کلی برای بازارسنجی یک خودرو معمولاً بیشتر از 500 تا 600 دستگاه خودرو به صورت CBU وارد نمی‌شود. به این ترتیب به نظر می‌رسد این میزان واردات کپچر با هدف تجارت و بازرگانی صورت گرفته است. در همین حال میثم رضایی، رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با انتقاد از واردکننده شدن خودروسازان گفت: اخیرا باب شده به بهانه بازارسنجی، خودرو را به صورت کامل وارد و در بازار عرضه می‌کنند که این اقدام کاملا با فعالیت این شرکت‌ها مغایر است. رضایی با اشاره به قراردادهای اخیر مشارکتی خودروسازان کشورمان با شرکت‌های خارجی گفت: متاسفانه دولت در جریان برنامه‌های جدیدش برای مشارکت و همکاری با خودروسازان خارجی مسیر اشتباهی را در پیش گرفته و همچون گذشته با انعقاد قراردادهایی مبهم و غیرعلنی درصدد است بار دیگر روند مونتاژگری را در صنعت خودروی ایران نهادینه کند زیرا سرهم‌سازی رینگ و قالپاق که هم اکنون در برنامه‌های تولید مشترک با خارجی‌ها در نظر گرفته شده است به هیچ عنوان منافع ملی را تامین نمی‌کند و منجر به انتقال دانش فنی نیز نخواهد شد.  رضایی ادامه داد: اکنون رنو در ایران نماینده رسمی دارد اما در همین شرایط ایران‌خودرو نیز محصولات رنو را به صورت کامل و فول سی‌کی‌دی وارد کشور می‌کند! وی خاطر نشان کرد: اکنون موارد زیادی از خودروهای خارجی توسط خودروسازان و دولت روی سامانه ثبت سفارش آماده ورود به کشور است. این اتفاق چه معنایی می‌تواند داشته است؟ آیا منظور دولت از تولید مشترک این نوع کار است؟ خودروی تولید مشترک  نباید روی سامانه ثبت سفارش باشد، زیرا همانطور که می‌دانید تنها خودروهایی روی این سامانه هستند که به صورت فول وارد کشور شوند، نه خودروهای مونتاژی و تولید مشترک.


Page Generated in 0/0056 sec