printlogo


کد خبر: 171994تاریخ: 1395/11/26 00:00
معاون اجرایی رئیس‌جمهور :
هنوز در رکودیم

گروه اقتصادی: روز گذشته هشتمین اجلاسیه دوره ششم نمایندگان اتاق اصناف ایران با حضور محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور برگزار شد. شریعتمداری در این اجلاسیه با بیان اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور به سمت رونق حرکت می‌کند، اظهار داشت: این امر به معنی آن نیست که در برخی شاخه‌ها رکود نداریم اما در مجموع اقتصاد ایران در حال رشد است البته سهم بخش‌های مختلف از این رشد متفاوت است. وی درباره موضوع تنظیم بازار یادآور شد: با تصویب قوانین جدید در حوزه کشاورزی در مجلس شورای اسلامی بخشی از وظایف وزارت صنعت و بازرگانی برای تنظیم بازار  محصولات کشاورزی به وزارت جهادکشاورزی منتقل و سبب شد نظام واحد صنفی از هم بپاشد. وی تصریح کرد:  از لحاظ قانونی وزارت جهاد کشاورزی این اختیار را دارد که در تنظیم بازار به صورت مستقیم نقش داشته باشد. به عنوان نمونه تولید شیر در حوزه کشاورزی قرار دارد اما اگر توت فرنگی به آن اضافه شود وزارت صنعت متولی آن می‌شود. ما قانونی را تصویب کردیم که خودمان در تفسیر آن مانده‌ایم. شریعتمداری تصریح کرد: در شرایط فعلی وقتی صحبت از تنظیم بازار محصولات کشاورزی می‌شود تا سطح عمده‌فروشی مسؤولیت با وزارت جهاد کشاورزی است ولی وقتی به سمت خرده‌فروشی می‌رود وزارت صنعت، معدن و تجارت در این باره نقش دارد. وی یادآور شد: اکنون تعرفه‌ها و ثبت‌سفارش و تنظیم بازار محصولات کشاورزی در اختیار جهاد کشاورزی است و در موضوعاتی مانند برنج و مرکبات اعمال قانون می‌کنند. همچنین حوزه‌های حفظ نباتات و دامپزشکی نیز در تنظیم بازار نقش دارند. معاون اجرایی رئیس‌جمهوری با اشاره به نقش افراد در ایجاد انتظارات تورمی گفت: وقتی صنفی می‌گوید برای اعلام قیمت باید یک ساعت صبر کرد یا چک قبول نمی‌کند و معامله آینده انجام نمی‌دهد، اینها  در ایجاد انتظارات تورمی نیز نقش دارد.
وی با بیان اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور به سمت رونق حرکت می‌کند، گفت: این امر به معنی آن نیست که در برخی شاخه‌ها رکود نداریم اما در مجموع اقتصاد ایران در حال رشد است اما باید اذعان داشت که سهم بخش‌های مختلف از این رشد متفاوت است. معاون اجرایی رئیس‌جمهور با بیان اینکه آنارشی‌گری که به بازار ارتباط داده می‌شود به انقلابی‌گرایی هیچ ربطی ندارد، گفت: برخی افراد آنارشی‌گری‌ در بازار را محصول انقلابی‌گرایی می‌دانند و من شدیدا این موضوع را رد می‌کنم. وی با بیان اینکه نمی‌خواهیم در کنار دکان اصناف کالا بفروشیم، خاطرنشان کرد: اگر وزارت جهاد کشاورزی و صنعت به دنبال سیاست‌گذاری برای تنظیم بازار هستند به دنبال آن هستند که در حق مردم اجحاف نشود و  فعالیت خود را در این باره با مباشرت بخش خصوصی انجام می‌دهند. شریعتمداری با بیان اینکه زمان برگزاری نمایشگاه بهاره کوتاه است، گفت: در کنار نمایشگاه‌های بهاره نیز برخی می‌توانند بر سر در مغازه‌های خود تابلوی حراج نصب کرده و با فروشگاه‌های بهاره رقابت کنند تا انواع کالا با نرخ کمتری به دست مصرف‌کننده برسد.
نمایشگاه عرضه کالا در انحصار اصناف است
در ادامه اجلاسیه رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به نامه‌هایی که برای برگزاری نمایشگاه به معاون اجرایی رئیس‌جمهوری نوشته می‌شود تاکید کرد برگزاری نمایشگاه‌ عرضه کالا بر عهده اتاق اصناف ایران است و هیچ سازمان یا نهاد دیگری حق تصمیم‌گیری درباره آن را ندارد. علی فاضلی با تصریح اینکه انتزاع تنظیم بازار از وزارت صنعت و واگذاری آن به وزارت جهاد کشاورزی به اصناف لطمه زیادی وارد کرد و با اشاره به اینکه دولت بدهی خود به اتاق اصناف ایران را برای بازرسی‌های کشور پرداخت نکرده است، خطاب به شریعتمداری گفت: این موضوع که حق بازرسی‌ها هنوز پرداخت نشده تاکنون چندین بار طرح شده و از آقای جهانگیری هم خواسته‌ایم به این موضوع رسیدگی کند و بازهم می‌خواهیم موضوع پرداخت حق بازرسی‌ها را در جلسه چهارشنبه دولت مطرح کنید تا پایان سال این حق بازرسی‌ها پرداخت شود. وی افزود: عده‌ای برای نمایشگاه‌ها کاسب شده‌اند در حالی که کل خرید از شبکه نظام نمایشگاه‌ها از کشور در نمایشگاه‌های بهاره‌ 5/4 درصد است. رئیس اتاق اصناف ایران همچنین با اشاره به مدیریت شریعتمداری در موضوع حادثه پلاسکو، بیان داشت: اگر مدیریت شما در این باره نبود در عرض 2 هفته، حادثه‌ای با چنین وسعت به نفع مجموعه کارآفرینان جمع نمی‌شد. وی همچنین با اشاره به بودجه اتاق اصناف کشور که 16 میلیارد تومان است، گفت: با این بودجه باید 3 میلیون بنگاه اداره شود در حالی که ما نیازمند 5 تا 7 برابر این بودجه برای اداره بنگاه‌ها هستیم. رئیس اتاق اصناف ایران در ادامه با بیان اینکه هیچ کمبودی در کالاهای مختلف وجود ندارد، گفت: با تشخیص دولت نمایشگاه‌های بهاره برای تنظیم بازار شب عید برپا می‌شود. به‌گفته وی، اگرچه ما با برگزاری نمایشگاه‌های بهاره به دلیل اینکه  هیچ کمبودی در کالاهای مورد نیاز مردم مشاهده نمی‌شود، موافق نیستیم اما با توجه به اینکه برگزاری این نمایشگاه‌ها توسط دولت ضروری اعلام شده ما هم تابع نظر دولت هستیم. وی افزود: براساس دستورالعمل وزیر صنعت به عنوان رئیس هیات عالی نظارت بر سازمان صنفی کشور و براساس تعامل بین اتاق اصناف ایران و وزارت کشور، نمایشگاه‌ بهاره توسط اتاق اصناف برگزار می‌شود. ما هم از اتاق‌های اصناف سراسر کشور می‌خواهیم در تنظیم بازار شب عید کمک کنند و اگرچه هیچ نوع کمبودی در زمینه برنج، شکر و روغن وجود ندارد اما قرار است این کالاها از طریق این نمایشگاه‌ها به مردم عرضه شود.  وی با بیان اینکه مخالفت ما در برگزاری نمایشگاه‌های عرضه کالای بهاره به این دلیل نیست که نمی‌خواهیم به مردم خدمات بدهیم، تصریح کرد: ما برای تنظیم بازار ابزارهای دیگر مثل فروش فوق‌العاده در اختیار داریم.  فاضلی بیان داشت: در بخش پوشاک نه تنها کمبودی وجود ندارد، بلکه با انباشت تولید کالا در مجموعه واحدهای صنفی روبه‌رو هستیم. وی با اشاره به تشکیل کارگروهی در وزارت کشور گفت: در نامه‌ای که به وزیر کشور ارسال کردیم از وی خواسته‌ایم کارگروهی تشکیل و به شهرداران سراسر کشور ابلاغ شود که هیچ نمایشگاهی در شهرها بدون اجازه اتاق اصناف ایران برپا نمی‌شود. فاضلی همچنین از ایجاد نخستین اجلاسیه منطقه‌ای توسط 3 اتاق اصناف، ایران و تعاون در هفته آینده خبر داد.
 


Page Generated in 0/0065 sec