printlogo


کد خبر: 171999تاریخ: 1395/11/26 00:00
برق اهواز و چند شهر خوزستان یکشنبه‌شب دوباره قطع شد
تدبیرزده!

گروه اجتماعی: در شرایطی که این روزها استان خوزستان با بحران‌های متعددی مواجه است، روز گذشته نمایندگان مجلس و برخی چهر‌ه‌های سیاسی نسبت به کم‌توجهی به وضعیت این استان و ضعف شدید در سیستم مدیریتی دولت انتقاد کردند. جالب اینجاست که با وجود اعلام رفع مشکلات برق در شهر اهواز توسط مدیران امر و سفر وزیر نیرو برای بررسی وضعیت بحران خوزستان، یکشنبه‌شب باز هم مردم اهواز با بی‌برقی مواجه شدند؛ انگار کابوس قطعی برق برای مردم اهواز پایانی ندارد. طبق خبرهایی که منتشر شده این بار به دنبال بارش باران در اهواز، برق برخی مناطق قطع شد.
روز شنبه این هفته بود که مه غلیظ صبحگاهی باعث قطع برق در کل شهرستان اهواز و چند شهر دیگر خوزستان شد که این موضوع به تعطیلی سراسری مدارس و دستگاه‌های دولتی و قطع آب و تلفن همراه و اینترنت در این شهرها منجر شد. یکشنبه‌شب نیز به دنبال بارش باران در اهواز، برق در برخی مناطق اهواز قطع شد و برخی منابع خبری از شنیدن صدای انفجار ترکیدن ترانس برق خبر دادند. مناطق زیتون کارمندی، کیانپارس، کوی ملت اهواز، کوی رمضان، منبع آب و شهرک دانشگاه از جمله مناطقی است که دچار خاموشی شدند. شهرهای مسجدسلیمان و بندر امام نیز در برخی مناطق خاموشی را تجربه کردند.
دولت مدیریت بحران را رها کرده است
در همین باره نماینده رشت در مجلس با بیان اینکه متأسفانه دولت مدیریت بحران در کشور را رها کرده است، گفت: ضعف شدیدی در سیستم مدیریتی دولت وجود دارد. جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قطعی آب، برق و گاز و برخی تأسیسات استان خوزستان، به فارس اظهار داشت: برای هر حادثه‌ای که در کشور پیش می‌آید تدبیری لازم است. وی افزود: بتازگی برفی در گیلان آمد که کل سیستم برق و آب استان قطع شد و فشار گاز هم کم شد. در خوزستان هم گرد و غبار آمده و  باعث شده آب و برق و گاز قطع شود؛ این خدمات به یکدیگر وابسته‌اند. نماینده رشت در مجلس با اشاره به شیوه بسیار ضعیف مدیریت بحران دولت، تصریح کرد: دولت متأسفانه کلاً مدیریت بحران در کشور را رها کرده است، بنده شرایط بحران در پی بارش برف را در گیلان دیدم و شاهد ضعف دولت در مدیریت بحران در گیلان بودم. کوچکی‌نژاد با تأکید بر اینکه دولت مدیریت بحران در کشور ندارد، گفت: متأسفانه دولت این بخش را در کشور رها کرده است و این موضوع به کشور آسیب می‌زند. یکی از نشانه‌های موفقیت‌ دولت‌ها کنترل بحران‌هاست؛ دولت‌ها باید بتوانند با هزینه کمتر بحران‌‌ها را جمع کنند اما متأسفانه هر بحرانی در کشور رخ می‌دهد، بالاترین هزینه را برای ما ایجاد می‌کند و نشان می‌دهد ضعف شدیدی در سیستم مدیریتی دولت وجود دارد.
دولت عذرخواهی کند
وی در ادامه با بیان اینکه دولت باید پاسخگو باشد، خاطرنشان کرد: دولت باید از مردم عذرخواهی کند. دولت باید عواملی را که در مدیریت بحران در کشور کم‌کاری می‌کنند تنبیه کند، وقتی بحرانی در کشور رخ می‌دهد مسؤول محترم در خانه خودش خوابیده است و مردم درگیر بحرانند اما آن مسؤول اصلاً برایش اهمیتی ندارد. این موارد مشکلاتی است که متأسفانه وجود دارد و دولت باید علاوه بر عذرخواهی رسمی از ملت، اقدام عملی انجام دهد.
بحران باعث شرمساری دولت است
علاوه بر این نماینده مردم زاهدان در مجلس با بیان اینکه بحران خوزستان باعث شرمساری دولت است، گفت: امیدواریم دولتمردان به خودشان بیایند. حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان در مجلس با اشاره به استمرار مشکلات مردم خوزستان و بحران اخیر این استان اظهار داشت: این موضوع حقیقتا باعث شرمندگی برای دولت است. وی افزود: بحران اخیر خوزستان باعث شرمساری دولت است، چرا که استان مهمی مانند خوزستان که ثروت عظیم مملکت در این استان تولید می‌شود دچار قطعی طولانی‌مدت آب و برق شده و مشکلات جدی‌ای برای مردم به وجود آورده است. نماینده مردم زاهدان در مجلس تصریح کرد: دلیل اصلی این بحران همانگونه که برخی هم گفته‌اند به خاطر مقره‌های چینی است، چرا که اینها استانداردهای لازم را ندارد و باعث می‌شود با ورود رطوبت،‌ گردوخاک بر آن نشسته و جذب شود، لذا یک جریان برق از این طریق منتقل می‌شود که باعث قطعی برق می‌شود. شهریاری افزود: این همه تاکید و توصیه می‌شود که از تولیدات داخلی استفاده کنیم؛ متاسفانه معلوم نیست چه عواملی و به چه دلایلی این مشکلات را برای مردم و کشور به وجود می‌آورند! نباید کار به جایی برسد که بعد بیایند و بگویند ما می‌خواهیم اینها (مقره‌ها) را تعویض کرده یا شست‌وشو دهیم. وی ادامه داد: اینها کارهای ذاتی دولت است که باید بموقع انجام دهد و از ایجاد تنش بین مردم و بار سیاسی که برای مردم در کشور ایجاد می‌شود، جلوگیری کند. نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکل ریزگردهای استان خوزستان یادآور شد: مشکل ریزگردها تنها مختص خوزستان نیست، در سیستان‌وبلوچستان نیز متاسفانه سال‌های سال‌ است معضل ریزگردها تداوم دارد. شهریاری در خاتمه با بیان اینکه متاسفانه برخی دولتمردان روی شاه‌سلطان حسین‌ صفوی را هم سفید کرده‌اند، گفت: امیدواریم دولتمردان به خودشان بیایند و فکر اساسی به حال ریزگردها در کل کشور و از جمله استان سیستان‌وبلوچستان کنند.
محیط زیست پاسخ‌های انحرافی می‌دهد
همچنین نماینده دزفول گفت: وقتی مشکل ریزگردها را با سازمان محیط زیست مطرح می‌کنیم، پاسخ‌های انحرافی می‌دهند، یعنی از این پس هر روز که در خوزستان باران آمد، باید انتظار قطع برق داشته باشیم؟
عباس پاپی‌زاده، نماینده مردم دزفول با اشاره به بحران قطعی آب و برق در خوزستان گفت:‌ قابل قبول نیست وزیر نیروی کشور مطرح کند رطوبت خوزستان بالای صددرصد است و دلیل قطعی آب و برق آن این است. وی با بیان اینکه در هر بارندگی رطوبت نزدیک صددرصد می‌رسد، خاطرنشان کرد: آیا در همه بارندگی‌ها در سایر نقاط کشور آب و برق قطع می‌شود؟ پاپی‌زاده با یادآوری تذکرات چند ساله نسبت به تغییر آب و هوای خوزستان به علت سیاست‌های غلط دولت‌ گفت: 90 درصد هورالعظیم و نیز تالاب شادگان خشک شده است و کارکرد مفید حجم عمده‌ای از طبیعت استان به علت سیاست‌های غلط وزارت نیرو از جمله انتقال آب و سدسازی‌ها به کارکرد زیانبار مبدل شده است. وی ادامه داد: این تالاب‌ها زمانی فیلتر طبیعی بر سر راه ریزگردها بودند اما اکنون خود تبدیل به کانون تولید ریزگرد شده‌اند.
کاهش استحصال نفت
نماینده مردم دزفول در مجلس نیز با تصریح اینکه این عارضه بتدریج در حال گسترش به سایر استان‌های کشور است، گفت:‌ وقتی با وزارت نیرو و سازمان محیط زیست موضوع را در میان می‌گذاریم بحث‌های انحرافی مطرح می‌کنند از جمله اینکه رطوبت بالاست و... که برای همه روشن است ولی مگر قرار نیست در استان خوزستان باران بیاید؟ یعنی هر روز که باران آمد ما باید انتظار قطع برق داشته باشیم؟ وی با تأکید بر اینکه وزارت نیرو و سازمان محیط زیست باید کانون‌های ریزگرد را از بین ببرند، اظهار داشت: این کانون‌ها چند سال پیش وجود نداشته است و علت به وجود آمدن آنها کاملاً مشخص است؛ از جمله اینکه وزارت نفت بخشی از تالاب هورالعظیم را خشک کرده تا بتواند چاه حفاری کند و وزارت نیرو نیز بحث انتقال آب و کاهش حقابه زیست‌محیطی را به اجرا گذاشته است به علاوه سدسازی غلط و بی‌رویه‌ای که رخ داد موجب شکل‌گیری کانون‌های ریزگرد در استان خوزستان شد. نماینده مردم دزفول در مجلس گفت: با قطعی برق اخیر در خوزستان در یک روز 700 الی 800 هزار بشکه نفت کمتر استحصال شد، این را ضرب در قیمت هر بشکه نفت کنید و ببینید چقدر به بودجه کشور ضربه وارد شده است.
دولت تدبیر کی می‌خواهد تدبیر کند؟
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: برخورد منفعلانه با حوادثی همچون بحران خوزستان، عدم دوراندیشی دولت را نشان می‌دهد. دولتی که نام خود را دولت تدبیر نهاده پس کجا و کی قرار است تدبیر کند؟ حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به بحران خوزستان اظهار داشت: دولت از ابتدای شروع کار یعنی زمانی که برف سنگین در استان ایلام شروع شد، ناتوانی خود در مقابله با حوادث محیط‌زیستی و اجتماعی را نشان داد. وی افزود: یکی از دلایل کندی در رسیدگی به اینگونه حوادث‌ به دلیل این است که عناصر دولت جوان و بانشاط نیستند و اغلب پشت‌ میزنشین هستند، بنابراین دولت آمادگی خود برای مقابله با بحران‌ها از لحاظ تجهیز ستادهای مقابله با بحران را تقویت نکرده و به عبارتی درجا زده است. عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی تأکید کرد: امروز شاهد نارضایتی مردم از مدیران پس از وقوع حادثه هستیم و حوادث طبیعی در خوزستان و‌ سیستان و بلوچستان نشان داده که دولت برای مقابله با این نوع بحران‌ها، مثبت و مفید عمل نکرده است. ترقی با تأکید بر اینکه دولت برای مقابله با حوادث زیست‌محیطی باید ستاد قوی با امکانات بالا تشکیل دهد، گفت: برخوردهای اورژانسی و مداوا هرچند می‌تواند تا حدودی مفید باشد اما فقط توسط نیروهای انقلابی ممکن است که میزان این نیرو‌ها در بدنه دولت بسیار کم است. وی با بیان اینکه بحران خوزستان مساله امروز نیست،‌ بلکه ریزگردها سالیان سال است در این استان وجود دارد، تصریح کرد: مشکل اینجاست که این حوادث نه پیش‌بینی می‌شود و نه پیشگیری. عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: برخورد منفعلانه با حوادثی همچون بحران خوزستان، عدم دوراندیشی دولت را نشان می‌دهد و دولتی که نام خود را دولت تدبیر نهاده، پس کجا قرار است تدبیر کند؟
آزمونی بزرگ برای دولت
این در حالی است که دبیر هیأت دولت با اشاره به بحران ریزگردها و قطع برق و آب در خوزستان گفته است: «امروز این حوادث پرده از غفلت‌ها برمی‌دارد و همه آن چیزهایی که باید از مسیر دوراندیشی سامان می‌یافت امروز از مسیر حادثه مورد توجه قرار می‌گیرد». محسن حاجی‌میرزایی، دبیر هیأت دولت با اشاره به جلسه هیات وزیران اظهار داشت: در جلسه هیات وزیران وضعیت قطع جریان برق و آب در بخش‌هایی از استان خوزستان مورد بررسی قرار گرفت. وی در ادامه افزود: جنوب و مرکز خوزستان بر اثر 2 پدیده توامان رطوبت بالای 97 درصد، مه شدید و میزان بالای گرد و خاک و ترکیب آنها با یکدیگر با وضعیتی روبه‌رو شد که آبرسانی و برق‌رسانی دچار اختلال و مشکلات فراوانی را در زندگی روزمره مردم باعث شد. دبیر هیأت دولت گفت: هرچند هجوم پدیده‌هایی از این دست در زمان‌های محدودی اتفاق می‌افتد اما مصونیت‌بخشی به جامعه در قبال آن نیازمند اقداماتی بوده است که در زمان‌ خود و در شرایط برخورداری‌های فراوان مورد غفلت قرار گرفته است. حاجی‌میرزایی تاکید کرد: امروز این حوادث پرده از غفلت‌ها برمی‌دارد و همه آن چیزهایی که باید از مسیر دوراندیشی سامان می‌یافت امروز از مسیر حادثه مورد توجه قرار می‌گیرد. وی بیان کرد: این آزمون بزرگی برای دولت تدبیر و امید است که با اقداماتی ریشه‌ای به حل پایدار مشکلات اهتمام کند.
تجمع مقابل استانداری خوزستان
این در حالی است که مشکلات پی‌درپی و بحث انتقال آب کارون، مردم شهر اهواز را به خیابان‌ها کشاند. خبرگزاری فارس با انتشار خبری نوشت: تعداد زیادی از شهروندان این استان با راهپیمایی در خیابان‌های اهواز دست به تجمع اعتراض‌آمیز زدند و خواستار رسیدگی دولت به اوضاع وخیم استان خوزستان شدند. بر اساس این گزارش، آنها در شعارهای خود به تشنگی و خشکسالی خوزستان و انتقال آب کارون اعتراض داشته و خواستار برکناری معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط‌ زیست کشور شدند. بی‌توجهی مدیران کشوری به بودجه خوزستان، عدم سود بردن استان از عواید نفت، قطع برق و آب و هجوم هر روزه گرد و خاک به استان از گلایه‌ها و شعارهای اعتراض‌آمیز مردم بود. همچنین فرماندار اهواز برای وعده به رفع مشکلات موجود در بین معترضان حاضر شد.
 


Page Generated in 0/0064 sec