printlogo


کد خبر: 172039تاریخ: 1395/11/26 00:00
چهارگوشه

جانشین اسماعیل هنیه تعیین شد
یحیی السنوار از مؤسسان شاخه نظامی جنبش حماس، روز دوشنبه به عنوان رئیس دفتر این جنبش و جانشین اسماعیل هنیه تعیین شد. یحیی السنوار از جمله اسرایی است که در خلال توافق تبادل اسرا موسوم به «وفاء‌‌الاحرار» یا شالیت آزاد شد. در این توافق گیلعاد شالیت، نظامی اسرائیلی با 1027 اسیر فلسطینی مبادله شد. وی پس از آزادی به مبارزه خود ادامه داد و به یکی از اعضای ارشد حماس و سپس به یکی از دشمنان درجه اول اسرائیل در نوار غزه تبدیل شد.

بمباران جلسه سران داعش در الانبار
اتاق رسانه‌ای ارتش عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروی هوایی این کشور جلسه سران اصلی و فرماندهان داعش را با حضور ابوبکر البغدادی در منطقه «القائم» در غرب استان الانبار بمباران کرده‌ است. به گزارش شبکه سومریه، در این بیانیه آمده است: «پس از کار اطلاعاتی دقیق و رهگیری یک کاروان حامل «ابوبکر البغدادی» سرکرده داعش و برخی فرماندهان این گروهک که از سوریه در حال ورود به عراق بودند، نیروی هوایی محل جلسه آنها را در منطقه القائم در غرب الانبار بمباران کرد که در پی آن 13 فرمانده اصلی و 24 عامل انتحاری که از سوریه وارد عراق شده بودند، به هلاکت رسیدند». با این حال ارتش عراق نامی از  ابوبکر البغدادی، سرکرده این سازمان تروریستی در میان اسامی فرماندهان اصلی هلاک شده داعش نبرده است.

ابقای رئیس‌جمهور ترکمنستان
کمیسیون انتخابات ترکمنستان اعلام کرد بردی محمدوف با کسب 69/97 درصد آرا در انتخابات روز یکشنبه پیروز شده و برای سومین دوره قدرت را در کشور به دست می‌گیرد. بردی محمدوف که سابقه فعالیت به عنوان وزیر بهداشت ترکمنستان را نیز در دستور کار دارد، در سال ۲۰۰۶ میلادی و بعد از درگذشت «صفرمراد نیازوف» نخستین رئیس‌جمهوری این کشور، قدرت را در دست گرفت.

ممنوعیت اذان در فلسطین اشغالی؟
کمیته قانون‌گذاری کابینه رژیم صهیونیستی عصر دیروز پیش‌نویس اصلاح شده لایحه ممنوعیت پخش اذان در فلسطین اشغالی را تصویب کرد تا این طرح برای نهایی شدن چهارشنبه در پارلمان به رأی گذاشته شود. براساس این لایحه، پخش اذان در سرزمین‌های اشغالی در طول روز با محدودیت روبه‌رو می‌شود و در ساعات شب و بامداد نیز ممنوع خواهد شد. به این ترتیب با تصویب این قانون در کابینه رژیم صهیونیستی، فلسطینی‌ها تنها مجاز هستند اذان را در ساعات روز از بلندگوهای مساجد پخش کنند.


مناطق مسکونی شمال ایالت کالیفرنیا تخلیه شد
احتمال شکستن بزرگ‌ترین سد آمریکا
مقام‌های ایالت کالیفرنیا با اعلام حالت اضطراری در شهر اوروویل و شماری از شهرهای نزدیک از مردم خواسته‌اند که برای مصون ‌ماندن از شکستن احتمالی سد اوروویل، خانه‌های خود را ترک کرده و به نقاط دیگر بروند. فراخوان پس از آن صادر شد که مقام‌های شهر به وجود حفره‌ای در سد اوروویل پی بردند. مقام‌های ایالت کالیفرنیا گفته‌اند که در حال تلاش برای ترمیم دیواره‌های این سد و رفع خطر احتمال سرریزشدن آب، فروپاشی دیواره‌های سد و وقوع سیل هستند. امسال پس از چندین سال خشکسالی، این منطقه شاهد بارش‌های فراوانی بوده که به پرشدن مخازن پشت سد منجر شده است. مقام‌های مسؤول در حال تخلیه آرام این مخازن هستند. بیم آن می‌رود که در  صورت فروپاشی سد، سیلابی عظیم به راه بیفتد. سد خاکی اوروویل بلندترین سد آمریکا است که در نزدیکی شهر اوروویل و در کالیفرنیای شمالی قرار دارد. ارتفاع این سد ۲۳۰ متر است و بین سال‌های ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۸ ساخته شده که بلندترین سد ایالت متحده است. ارتفاع مشهورترین سد آمریکا به نام هوور ۱۲ متر کمتر از سد اوروویل است.
 


Page Generated in 0/0060 sec