printlogo


کد خبر: 172041تاریخ: 1395/11/26 00:00
کارگران همچنان تسلیم رکود و آمارهای قشنگ دولت
۳۵۰۰ کارگر صنعت قند و شکر در آستانه بیکاری

گروه اقتصادی: بی‌توجهی مسؤولان به تولید داخل و باز گذاشتن دروازه واردات همچنین  ناهماهنگی دستگاه‌های اجرایی باعث شده تولید در کشور به زانو درآید و به جای توجه به اشتغال، کارگران و فعالان اقتصادی روز به روز بیکارتر شوند. دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تصفیه‌کنندگان شکر خام گفت: در این دولت به انجمن ما ظلم بسیاری وارد شد؛ شکر وارد می‌کنند اما به صورت کارمزدی آن را در اختیار کارخانه‌های تصفیه‌کننده قرار می‌دهند که هیچ‌گونه سوددهی برای ما ندارد.  غلامحسین بهمئی در گفت‌وگو با نسیم‌آنلاین گفت: قیمت شکر هیچ‌گونه افزایشی نداشته است و با قیمت 2520 تا 2560 تومان عرضه می‌شود، دلیل بالا نرفتن قیمت نیز این است که در این مدت عرضه شکر در بازار از تقاضا پیشی گرفته است. وی ادامه داد: دلیل متعادل بودن بازار شکر همزمان بودن عرضه شکر توسط چغندرکاران و نیشکرکاران است البته الان فصل چغندر به پایان رسیده اما عرضه شکر توسط نیشکرکاران که از آبان‌ماه آغاز شده تا پایان خرداد ادامه خواهد داشت.  بهمئی تأکید کرد: از آنجا که عرضه شکر توسط چغندرکاران به مراتب از عرضه آن توسط نیشکرکاران بیشتر است لذا با تمام شدن فصل شکر چغندرکاران ممکن است قیمت این کالا با نزدیک شدن به عید به مراتب بالاتر رود. وی درباره مجوز واردات شکر توسط دولت خاطرنشان کرد: مجوز واردات به چغندرکاران و نیشکرکاران داده شده اما از آن جهت که قیمت جهانی شکر بالا رفته، واردات از سوی چغندرکاران مورد استقبال قرار نگرفت البته الان دولت درصدد است تعرفه شکر را نیز کاهش دهد و به این ترتیب تا حدی تأثیر بالا بودن قیمت جهانی آن را خنثی کند. دبیر انجمن تصفیه‌کنندگان شکر گفت: دولت به کارخانه‌های تحت پوشش انجمن ما، نه شکر می‌دهد و نه مجوز واردات آن را، و این در حالی است که مجوز واردات در ازای یارانه‌ای که باید دولت به چغندرکاران می‌پرداخت، به آنها داده شده است. وی عنوان کرد: کارخانه‌های ما با مجوزهای قانونی تأسیس شده، اگر قصد داشتند به جای دادن شکر به ما، مجوز وارداتش را به چغندرکاران بدهند پس چرا اجازه تأسیس چنین کارخانه‌هایی را از اول لغو نکردند که اعضای انجمن ما اینگونه دچار سردرگمی نشوند. دبیر انجمن تصفیه‌کنندگان شکر اضافه کرد: این مسائل باعث شده تمام کارخانه‌های ما تعطیل شوند و بسیاری از کارخانه‌ها نیز به دلیل داشتن بدهی بانکی توسط بانک مصادره شوند و به این ترتیب 3500 کارگر این صنف در آستانه بیکاری قرار گرفته‌اند، در حقیقت 3 سال است انجمن ما گرفتار این مشکلات است و کسی هم به داد آن نمی‌رسد. وی در پایان گفت: در این دولت به انجمن ما ظلم بسیاری وارد شد، شکر وارد می‌کنند اما به صورت کارمزدی آن را در اختیار کارخانه‌های تصفیه‌کننده قرار می‌دهند که هیچ‌گونه سوددهی برای ما ندارد و نتیجه‌اش تعطیلی کارخانه‌هایی از جمله کارخانه قند کامیاب اصفهان است که مدتی قبل دست از فعالیت کشید و توسط بانک مصادره شد.
تعطیلی ۳۰ درصدی واحدهای بنکداران
دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: در حال حاضر تقریبا ۳۰ درصد بنکداران در میدان اعدام تهران تعطیل شده‌اند و با تأسیس هر فروشگاه جدید مانند بیم ترکیه درصد بیشتری از این مغازه‌ها تعطیل خواهند شد. عباس کرباسی در گفت‌وگو با نسیم‌آنلاین، گفت: پس از کاهش تعرفه واردات حبوبات، قیمت لوبیا چیتی، لپه و عدس خارجی 15 درصد کاهش یافته اما قیمت حبوبات داخلی هیچ‌گونه تغییری نداشته و برخلاف انتظار پایین هم نیامده است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: جز تغییر قیمت حبوبات وارداتی، قیمت کالاهای دیگر تغییر چندانی نداشته و بازار در رکود به سر می‌برد. وی در رابطه با قیمت برنج‌های خارجی گفت: برنج‌های محسن و خاطره قیمت‌شان تغییری نکرده است اما توسط شرکت gtc برنج خارجی با قیمت 3400 تومان به 5، 6 نفر از عمده‌فروشان بزرگ داده شده که چنانچه توزیع این برنج‌ها توسط این عمده‌فروشان منصفانه باشد خریدار می‌تواند آن را با قیمت 3800 تومان تهیه کند. کرباسی اظهار داشت: پیش از این نیز انبارها پر بود از برنج خارجی، اما متأسفانه توزیع‌کنندگان آنها صبر می‌کنند تا هر زمان که فروش برای‌شان سود بیشتری دارد آن را به بازار وارد کنند. وی در رابطه با حضور فروشگاه‌هایی مانند هایپراستار و همچنین تأسیس فروشگاه‌های دیگر از جمله بیم ترکیه اظهار داشت: تأسیس اینگونه فروشگاه‌ها موجب ضرر و زیان زیادی به سوپرمارکت‌ها و حتی بنکداران شده است. در حال حاضر تقریبا 30 درصد بنکداران در میدان اعدام تهران تعطیل شده‌اند و با تأسیس هر فروشگاه جدید درصد بیشتری از این مغازه‌ها تعطیل خواهند شد. وی اضافه کرد: در این دو سال مغازه‌داران و بنکداران زیادی برای تغییر شغل مراجعه کرده‌اند. هم‌اکنون 60 درصد فروش نسبت به سال‌های قبل کمتر شد، بنابراین چه لزومی دارد که در چنین شرایطی فروشگاه‌هایی که جنس وارداتی عرضه می‌کنند وارد کشور شوند. دبیر اتحادیه بنکداران تصریح کرد: بدون شک سود کلانی از تأسیس چنین فروشگاه‌هایی نصیب کشور رقیب خواهد شد اما جالب است که وزارت صنعت هم از آنها حمایت می‌کند.
تعطیلی سیمان مسجدسلیمان !
کارخانه سیمان مسجدسلیمان روز یکشنبه 24 بهمن ماه پس از گذشت 38 روز از آغاز اعتراض کارگران این واحد تولیدی تعطیل اعلام شد. منابع خبری ایلنا در کارخانه سیمان مسجدسلیمان گفتند به دنبال تصمیمی که کارفرمای این واحد تولیدی از روزهای گذشته گرفته بود، فعالیت این کارخانه متوقف شده است. این کارگران که شمار آنها نزدیک به 480 نفر است این اقدام کارفرما را با اعتراضات صنفی که آنها از روز 17 دی‌ماه تاکنون داشته‌‌اند، مرتبط دانستند و یادآور شدند که دلیل اعتراضات صنفی آنها تنها به تعویق افتادن معوقات مزدی بوده است. بر پایه این اظهارات، هرکدام از کارگران سیمان مسجدسلیمان بر اساس نوع کار و قرارداد استخدامی بین 5 تا 16 ماه دستمزد معوقه طلبکارند.


Page Generated in 0/0053 sec