printlogo


کد خبر: 172071تاریخ: 1395/11/27 00:00
دولت یازدهم اراده‌ای برای حل مشکل متقاضیان مسکن ندارد
سیاست مانع اتمام مسکن مهر!

گروه اقتصادی: دشمنی آشکار وزارت راه‌وشهرسازی با طرح مسکن‌مهر و بی‌توجهی به آن باعث شده است متقاضیان بی‌گناه با مشکل عدم دستیابی به سرپناه مورد نیاز خود مواجه شوند. به اعتقاد برخی کارشناسان حوزه مسکن، این رویکرد خصمانه در به سرانجام رساندن پروژه مسکن‌مهر نشان از رنگ و بوی سیاسی دارد. عضو سابق شورای مسکن با اشاره به اینکه در تمام مسائل اقتصادی از جمله مسکن مشکلات کشور ما با توجه به وجود زیرساخت‌های موجود در کشور براحتی قابل حل است، گفت: در اکثر دولت‌ها بویژه دولت یازدهم اراده‌ای برای سروسامان دادن به موضوع مسکن نبوده است. به گزارش تسنیم، افشین پروین‌پور، عضو سابق شورای مسکن با اشاره به اینکه در تمام مسائل اقتصادی از جمله مسکن مشکلات کشور ما با توجه به وجود زیرساخت‌های موجود در کشور براحتی قابل حل است، گفت: در اکثر دولت‌ها بویژه دولت یازدهم اراده‌ای برای سروسامان دادن به موضوع مسکن نبوده است. وی با اشاره به اینکه در تمام کشورها دولت تنها در بخش ریل‌گذاری مسکن دخالت می‌کند و به هیچ عنوان وارد ساخت‌وساز یا بنگاهداری نمی‌شود، گفت: در کشور ما مسکن تبدیل به کالایی اقتصادی شده است که بخش اعظم قیمت آن به زمین وابسته شده است که در کلانشهرها به 70 درصد ارزش خانه می‌رسد. این در شرایطی است که قیمت زمین باید حداکثر 15 درصد قیمت تمام شده مسکن را به خود اختصاص دهد. پروین‌پور در پاسخ به این سوال که با توجه به فراهم بودن شرایط برای اتمام پروژه مسکن‌مهر علت ناتوانی دولت در این بخش چیست، گفت: تنها علت عدم اتمام مسکن‌مهر در دولت یازدهم غرض‌ورزی سیاسی است و فاقد هر‌گونه دلیل کارشناسی است. وی ادامه داد: تاکنون هیچ یک از اشخاص وابسته به دولت یازدهم حاضر نشده‌اند در یک برنامه زنده تلویزیونی حضور پیدا کنند و علل مخالفت خود را با پروژه مسکن‌مهر با دلایل منطقی بیان کنند. پروین‌پور در پایان اظهاراتش گفت: پروژه مسکن‌مهر با بیش از 70 درصد پیشرفت به دولت یازدهم واگذار شد ولی متاسفانه متصدیان وزارت راه‌وشهرسازی با تاخیر انداختن در اتمام این پروژه ملی قصد داشتند به گونه‌ای به افکار عمومی القا کنند پروژه مسکن‌مهر یک پروژه شکست‌خورده است.
بانک مسکن پرداخت وام به مسکن‌مهر را متوقف کرد!
یک کارشناس در بانک مسکن از توقف اعطای تسهیلات غیرتکلیفی و کسری منابع بانک مسکن خبر داد و گفت: تکالیفی که در ماه‌های اخیر برای بانک مسکن تعریف شده، باعث شده بانک با کسری منابع مواجه شود. این کارشناس در گفت‌وگو با فارس، درباره وضعیت اعتباری بانک مسکن اظهار داشت: با توجه به اینکه امسال بانک مسکن مازاد منابع داشت، مدیریت بانک اعلام کرد تقاضای دریافت تسهیلات را پوشش دهید و به همین دلیل تسهیلات زیادی در این مدت پرداخت شد. وی افزود: پرداخت تسهیلات ادامه یافت تا اینکه دولت یکباره بانک مسکن را ملزم به پرداخت تسهیلات بازسازی بافت‌های فرسوده و اعطای تسهیلات به برخی اقشار مورد حمایت و پرداخت تسهیلات مسکن‌مهر و افزایش آن از 30 میلیون به 40 میلیون تومان کرد که باعث شد بانک با کسری منابع مواجه شود. این کارشناس تصریح کرد: بانک مسکن ملزم به پرداخت تسهیلات 40 میلیون تومانی مسکن‌مهر شده و بانک مرکزی هم اعلام کرده خط اعتباری جدیدی نمی‌دهد و بانک باید از منابع قبلی تسهیلات پرداخت کند، در حالی که این تکالیف بانک را با کسری منابع مواجه کرده است. همچنین ایرج رهبر، عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران در این‌باره به فارس گفته است: متأسفانه در جلسه‌ای که با حضور وزیر راه‌وشهرسازی برگزار شد، برخلاف میل مسؤولان بانک مسکن به آنها تکلیف شد مجبور هستید و باید پرداخت تسهیلات را به شعب بانک‌ها ابلاغ کنید. وی افزود: بعد از ابلاغ مصوبه بانک مرکزی به شعب از سوی بانک مسکن برخلاف مصوبات قبل که سقف وام مسکن‌مهر افزایش یافته بود، شرایطی گذاشته شد تا به نوعی جلوی پرداخت تسهیلات 40 میلیون تومانی مسکن‌مهر گرفته یا کند شود.
قفل جدید بر تکمیل مسکن مهر
در حالی که تصور می‌شد با افزایش سقف وام مسکن‌مهر به ۴۰ میلیون تومان مشکل بیشتر واحدهای مسکن‌مهر شهر جدید پردیس برطرف شود، گزارش‌ها حاکی است حساب‌های شرکت عمران شهر پردیس به دلیل آنچه بدهی مالیاتی عنوان می‌شود بسته شده است. این روزها که وزارت راه‌وشهرسازی تلاش می‌کند مسکن‌مهر پردیس فعال شود ظاهراً قفل دیگری بر تکمیل واحدهای مسکن‌مهر این شهر زده شده به طوری که بتازگی سازمان امور مالیاتی شرق تهران حساب‌های شرکت عمران شهر جدید پردیس را به بهانه بدهی مالیاتی مسدود کرده و قفلی جدید بر مسکن‌مهر پردیس زده شده است. بنا بر این گزارش، از آنجا که ماه گذشته پس از مدت‌ها کش‌وقوس درباره افزایش سقف وام مسکن مهر، بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار مصوبه آن را به بانک‌ها ابلاغ کردند تصور بر این بود که دیگر مشکلات مسکن‌مهر با این افزایش 10 میلیون تومانی تمام شده و باید منتظر تکمیل واحدهای مسکن‌مهر در نهایت در سال 96 باشیم اما واقعاً مسکن‌مهر شبیه الاکلنگ شده به طوری که وقتی وزارت راه و شهرسازی سقف وام را اضافه می‌کند بانک مرکزی با آن مخالفت کرده و وقتی بانک مرکزی موافقت می‌کند، بانک مسکن این مصوبه را با گذاشتن شرایط سخت به نوعی ابلاغ نمی‌کند. زمانی هم که بانک مسکن مصوبه افزایش سقف تسهیلات مسکن‌مهر را ابلاغ می‌کند، مدیران شعب ابلاغ نمی‌کنند و وقتی مدیران شعب این تسهیلات را ابلاغ می‌کنند، شعب تشکیل پرونده نمی‌دهند. هرچند مشکلات و شرایط جدید پرداخت تسهیلات مسکن‌مهر مثل رفتن به دفترخانه توسط شرکت‌های سازنده و نداشتن چک برگشتی از سوی سازنده‌ها را باید به این مشکلات اضافه کرد اما مشکل جدید مسدود شدن حساب‌های شرکت عمران شهر جدید پردیس را باید قفلی جدید بر تکمیل مسکن‌مهر دانست.


Page Generated in 0/0056 sec