printlogo


کد خبر: 172079تاریخ: 1395/11/27 00:00
بحرینی‌ها در ششمین سالروز انقلاب‌شان دیوار ترس از آل‌خلیفه را شکستند
تجدید عهد آزادی‌خواهان با شیخ قاسم

با وجود تدابیر شدید امنیتی که رژیم آل‌خلیفه در سراسر بحرین در ششمین سالروز انقلاب 14 فوریه اتخاذ کرده بود، مردم انقلابی این کشور دیوار ترس را شکستند و به خیابان‌ها آمدند. در حالی ‌که سرکوب معترضان در آستانه انقلاب اوج گرفته و دست‌کم 6 شهروند به دست‌ مزدوران رژیم به شهادت رسیده‌اند، ولی هزاران تن از مردم خشمگین از دوشنبه‌شب دامنه این اعتراض‌ها را گسترش دادند که با سرکوب عوامل امنیتی رژیم حاکم مواجه شدند. براین اساس، نیروهای پلیس بحرین دوشنبه‌شب و صبح سه‌شنبه با معترضان درگیر شدند و با شلیک گاز اشک‌آور، گلوله‌های ساچمه‌ای و پلاستیکی به تظاهرات‌کنندگان حمله و سعی کردند معترضان را متفرق کنند. گزارش‌ها حاکی است هزاران نفر از اهالی بیش از 30 منطقه بحرین با وجود تدابیر شدید امنیتی به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی علیه حمد بن‌عیسی آل‌خلیفه، پادشاه و رژیم حاکم این کشور سر دادند.
در منامه، پایتخت  نیز تظاهراتی به مناسبت ششمین سالروز انقلاب 14 فوریه برگزار شد. اهالی این شهر بنا به دعوت برخی گروه‌های بحرینی در راستای نافرمانی مدنی، فروشگاه‌ها و مراکز تجاری در خیابان البدیع را تعطیل کردند.
 این گزارش می‌افزاید: اهالی مناطق نویدرات، ستره، الدیه، شهرکان و ابوقوه دوشنبه‌شب به خیابان‌ها آمدند و با سر دادن شعارهایی، با شیخ عیسی قاسم، رهبر معنوی انقلاب بحرین و همچنین زندانیان سیاسی ابراز همبستگی کردند. همچنین اهالی مناطق سهله شمالی، کرباباد، بنی‌جمره و کرزکان، سماهیج  و همچنین مناطق وادیان، مصلا و باربار و روستای مهزه همراه با دیگر شهروندان بحرینی به خیابان‌ها آمدند و علیه سیاست‌های رژیم آل‌خلیفه تظاهرات کردند. به‌علاوه دیگر مناطق بحرین از جمله سنابس، العکر بلاد قدیم و جبله حبشی و همچنین ابوصبیع، سار و دیگر مناطق نیز صحنه برگزاری اعتراضات مشابهی بود. گفتنی است، با وجود اینکه نیروهای دولتی صبح سه‌شنبه معترضان در مناطق ابوصبیع، الشاخوره و المعامیر را با گازهای سمی هدف قرار داده‌اند، ولی آنها تسلیم نشدند و برای جلوگیری از حرکت زره‌پوش‌های عناصر امنیتی، موانعی در خیابان‌ها ایجاد کردند، مغازه‌ها و فروشگاه‌ها نیز در همراهی با مردم و در پاسخ به فراخوان نافرمانی مدنی، تعطیل شدند. در همین بین، در پی شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای از سوی نیروهای بحرینی شماری از شهروندان مجروح شدند. براساس گزارش پایگاه خبری لؤلؤ بحرین، شماری از نیروهای لباس شخصی مسلح در سرکوب تظاهرات منطقه سهله جنوبی همراه نیروهای پلیس بحرین شرکت دارند. در همین حال پایگاه خبری مراه‌البحرین گزارش داد معترضان اغلب خیابان‌ها را بسته و با ایجاد موانع سعی کردند مانع ورود نیروهای رژیم آل‌خلیفه به مناطق مسکونی شوند. نیروهای رژیم آل‌خلیفه همچنین روز دوشنبه یک نوجوان را در منطقه بنی‌جمره با خودرو زیر گرفتند؛ سپس نیروهای بحرینی این جوان زخمی را بازداشت و به زندان منتقل کردند. نیروهای بحرینی همچنین سحرگاه پنجشنبه در تیراندازی به‌سوی معترضان در بندر خلیفه بن سلمان در شرق منامه، پایتخت این کشور، 3 جوان معترض را کشتند. اعتراضات مردم بحرین علیه رژیم آل خلیفه از 14 فوریه 2011 (25 بهمن 1389) آغاز شده است. نیروهای بحرینی در سال‌های اخیر ده‌ها تن از معترضان را کشته و صدها تن را زخمی یا بازداشت کرده‌اند. همچنین هزاران بحرینی هم‌اکنون در زندان‌های رژیم آل‌خلیفه به سر می‌برند.
تداوم تحصن در الدراز
اهالی منطقه محاصره‌شده الدراز که زادگاه شیخ عیسی قاسم است، صبح دیروز نیز مقابل منزل رهبر معنوی انقلاب‌شان تحصن کرده و پس از اقامه نماز صبح، به جمع تظاهرات‌کنندگان در دیگر مناطق پیوستند. در حالی‌که بیش از 7 ماه از لغو تابعیت آیت‌الله عیسی قاسم می‌گذرد اما مردم در راهپیمایی گسترده روز گذشته در سالگرد انقلاب ضمن تجدید عهد با وی، تاکید کردند تا پای جان از مذهب و رهبر معنوی خود دفاع خواهند کرد.
بازداشت 48 معترض طی یک هفته
مرکز حقوق بشر بحرین، روز گذشته در گزارش هفتگی خود اعلام کرد در مدت زمانی 6 تا12 فوریه (18 تا 24 بهمن) رژیم آل‌خلیفه 48 شهروند از جمله 5 زن را بازداشت کرد. این گزارش حاکی است که احکام قضایی 10 فرد بازداشت شده درباره 5 اتهام سیاسی صادر شد. مرکز حقوق بشر بحرین در این گزارش تاکید کرد که در مدت یادشده
138 راهپیمایی در 40 منطقه بحرین برپا شده که 32 مورد آن را نیروهای امنیتی سرکوب و شماری را بازداشت کردند. مقام‌های امنیتی بحرین روز گذشته یک کودک را در منطقه بنی‌جمره پس از زیر گرفتن با خودروی نظامی، بازداشت کردند. رئیس مرکز حقوق بشر بحرین گفت: این کودک بشدت زخمی شده و مقام‌های بحرینی مسؤول جان وی هستند.

معاون جمعیت الوفاق:  اراده بحرینی‌ها شکست‌ناپذیر است
شیخ حسین الدیهی، معاون دبیرکل جمعیت ملی – اسلامی الوفاق بحرین به مناسبت ششمین سالروز انقلاب 14 فوریه تأکید کرد سیاست سرکوبگری و حمایت‌های خارجی از دولت بحرین هرگز اراده ملت را نخواهد شکست. الدیهی با اشاره به مورد هدف قرار گرفتن آیت‌الله عیسی قاسم توسط نظام و محاکمه دیگر شخصیت‌های انقلابی، گفت: نظام از طرق مختلف مسیر رسیدن به راه حل سیاسی در بحرین را بسته است و اینها نشان از عدم وجود نیتی برای آشتی ملی دارد و اینکه این نظام چیزی جز راه حل امنیتی و نظامی نمی‌شناسد.
 


Page Generated in 0/0056 sec