printlogo


کد خبر: 172081تاریخ: 1395/11/27 00:00
تحقیق درباره جنایات تروریست‌ها در حلب
رقه باتلاق ارتش ترکیه خواهد شد

وزیر دادگستری سوریه از تشکیل کمیته قضایی ویژه تحقیقات درباره جنایت‌های افراد مسلح در استان حلب خبر داد. نجم حمد الاحمد اعلام کرد این وزارتخانه سندی ۱۰ هزار صفحه‌ای درباره اقدامات شورشیان مسلح در این کشور تهیه و به 2 زبان انگلیسی و فرانسوی ترجمه کرده است. الاحمد گفت: ما دادخواست‌هایی را همراه با اسناد به دادگاه‌های سوریه ارجاع داده‌ایم تا بعدا برای رسوا کردن افراد مسلح آن را به دادگاه‌های بین‌المللی ارجاع دهیم. وی افزود: دستگاه قضایی بین‌المللی همچنان سیاسی است. هدف از این دادخواست‌ها این است که با سند و مدرک دست داشتن کشورها و سازمان‌ها را در جنایت‌های افراد مسلح ثابت کنیم. جنگ قضایی آغاز شده و سلاح حقوقی نیز از طریق مستند کردن جنایت‌ها برای این جنگ مجهز شده است. این در حالی‌ است که سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر در گزارشی مغرضانه و با نادیده گرفتن جنایات تروریست‌ها علیه شهروندان سوریه، ارتش این کشور را به حمله شیمیایی به مناطقی در حلب که پیش‌تر تحت اشغال شورشیان بود، متهم کرده است. نیروهای ارتش سوریه دسامبر سال گذشته با کمک روسیه توانستند کنترل کامل شهر حلب را در دست بگیرند.
آغاز عملیات آزادسازی شهر باستانی سوریه
ارتش و نیروهای مردمی سوریه با تثبیت مواضع خود در حومه شرقی حمص و حفظ فرودگاه نظامی راهبردی تیفور، حال برای آزادی شهر تاریخی تدمر وارد عمل شده‌اند. به گفته منابع نظامی سوری، نیروهای متحد، تروریست‌های داعش را تا 25 کیلومتری فرودگاه مزبور که مهم‌ترین پایگا‌ه نظامی ارتش در منطقه بیابانی مرکزی این کشور محسوب می‌شود، عقب رانده‌اند. ارتش و نیروهای مسلح با پشتیبانی نیروهای مقاومت، روز گذشته در یک عملیات گسترده تاسیسات گازی حیان در شرق حمص را از تروریست‌های داعشی بازپس گرفتند. این بزرگ‌ترین میادین گازی سوریه است که حدود دوسوم گاز لازم کشور برای تولید انرژی برق را تامین می‌کند. با آنکه با توجه به اهمیت تامین انرژی میادین نفتی و گازی این منطقه برای سایر نقاط سوریه، ماموریت ارتش در حال حاضر بازپس‌گیری آنها در حومه شرقی حمص از داعشی‌هاست اما این به معنای غافل شدن از شهر باستانی تدمر یا پالمیرا که در 15 کیلومتری شرق این منطقه قرار دارد نیست. قوای سوری با حمایت هوایی روس‌ها از منطقه البویضه عملیات خود را به سمت البیارات آغاز کرده‌اند که شاهد حضور گسترده تروریست‌هاست. ورود ارتش به این منطقه، عملا به معنای ورود به گذرگاه تدمر و آغاز عملیات بازپس‌گیری شهر است.
ارتش ترکیه زمینگیر می‌شود
در حالی‌که رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه روز دوشنبه از حرکت نیروهایش در سوریه به سمت شهر رقه پس از تصرف الباب خبر داده بود اما مقام‌های پیشین نظامی ترکیه در ‌این ‌باره هشدار می‌دهند. احمد یاووز، ژنرال بازنشسته ارتش ترکیه تاکید کرد شهر رقه- پایتخت خودخوانده داعش- می‌تواند به باتلاقی برای نظامیان کشورش در سوریه تبدیل شود و عملیات پس‌گرفتن آن از دست داعش می‌تواند ارتش ترکیه را زمینگیر کند. یاووز در گفت‌وگو با بخش ترکی خبرگزاری اسپوتنیک تصریح کرد هدف اصلی نیروهای ترکیه ایجاد سپر امنیتی در شمال سوریه و مرز با ترکیه جهت جلوگیری از تاسیس گذرگاه کردی است. این ژنرال بازنشسته معتقد است ارتش ترکیه باید با نیروهای دولتی سوریه در مساله عملیات رقه همکاری و از آنها برای آزادسازی شهر با حملات هوایی و حتی نیروهای ویژه پشتیبانی کند البته دخالت نیروی زمینی کشورش می‌تواند عواقب جدی داشته باشد. پیش‌تر منابع میدانی اعلام کردند نظامیان ترکیه و تروریست‌های ارتش آزاد تحت حمایت آنها در جریان عملیات تجاوزکارانه «سپر فرات» وارد مرکز شهر الباب در شمال سوریه شدند.
 


Page Generated in 0/0071 sec