printlogo


کد خبر: 172085تاریخ: 1395/11/27 00:00
چهارگوشه

تخلیه نزدیک به 200 هزار نفر در کالیفرنیا
حدود ۱۸۸ هزار تن از ساکنان شهر اوروویل در شمال ایالت کالیفرنیا به دلیل اعلام وضعیت اضطراری و احتمال جاری شدن سیل ناشی از شکسته شدن بلند‌ترین سد آمریکا مجبور به ترک خانه‌های‌شان شدند. به گزارش یورونیوز، پس از سرزیر شدن آب از سد دریاچه اوروویل، دولت از ساکنان این شهر خواست خود را به پناهگاه‌ها برسانند. با وجود تلاش مسؤولان برای کاهش فشار آب پشت سد همچنان نگرانی از شکسته شدن آبریز سد وجود دارد. ۲۳ هزار سرباز برای اعزام به محل حادثه احتمالی به حال آماده‌باش درآمده‌اند.

آمادگی مصر برای همکاری نظامی با لبنان
رئیس‌جمهور مصر در نشست خبری مشترک با  همتای لبنانی‌اش از آمادگی قاهره برای همکاری با ارتش و دستگاه‌های امنیتی لبنان و مبارزه علیه تروریسم خبر داد. عبدالفتاح السیسی که روز دوشنبه در قاهره با میشل عون دیدار کرد به خبرنگاران گفت: «گفت‌وگوهای ما پیرامون برخی مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد توجه 2 کشور، بویژه مبارزه علیه تروریسم، بحران سوریه و پناهجویان در لبنان صورت گرفت. ما باور داریم 2 کشور باید برای مقابله با خطرات تروریسم همکاری کنند و از همین رو من آمادگی مصر را برای حمایت از ارتش لبنان و سایر دستگاه‌های امنیتی این کشور اعلام کردم». میشل عون نیز که نخستین سفر خود به قاهره به عنوان رئیس‌جمهور لبنان را تجربه می‌کرد، از نقش مصر در جهان عرب تقدیر کرد و گفت قاهره می‌تواند روند حل‌وفصل بحران در کشورهایی نظیر سوریه را تسهیل کند. عون بعد از قاهره، عازم امان، پایتخت اردن می‌شود.

همه‌پرسی ضدفساد در رومانی
پارلمان رومانی روز دوشنبه به اتفاق آرا درخواست رئیس‌جمهوری را برای برگزاری یک همه‌پرسی درباره اصلاحات ضدفساد تایید کرد اگرچه تاریخ این همه‌پرسی و اینکه چه سوالی از مردم پرسیده خواهد شد، مشخص نیست. این تصمیم دولت بعد از 2 هفته راهپیمایی اعتراضی مستمر مردم اتخاذ شد که بزرگ‌ترین راهپیمایی اعتراضی از زمان سقوط کمونیسم در سال ۱۹۸۹ این کشور به حساب می‌آید. مردم هنگامی به خیابان‌ ریختند که دولت سعی داشت با اجرای فرمانی ده‌ها تن از مقامات دولتی را از تعقیب قضایی در ارتباط با فساد مورد محافظت قرار دهد.

عملیات ضدتروریستی در آلمان
رسانه‌های آلمانی از یک عملیات ضدتروریستی گسترده در ایالت زاکسن آلمان خبر دادند که طی آن چندین آپارتمان مسکونی مورد تفتیش قرار گرفت و یک مظنون به ترور دستگیر شد. به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه «پاسایر نویه پرسه»، دوشنبه‌شب گذشته طی یک عملیات ضدتروریستی در شهر کمنیتس یک مظنون به ترور دستگیر شد. در این عملیات که احتمالا به دستگیری شرکای یک مظنون به ترور خطرناک به نام «جابر البکر» ارتباط دارد که بعد از دستگیری خود را در زندان حلق آویز کرده بود، نیروهای ویژه اداره پلیس جنایی ایالت زاکسن چندین آپارتمان را مورد تفتیش و بازرسی قرار دادند.

نسبت 5 برابری تلفات غیرنظامیان در حملات هوایی آمریکا و روسیه
گروه ایروارز (جنگ‌های هوایی) که بر حملات هوایی ائتلاف آمریکایی در سوریه نظارت می‌کند، با انتشار گزارشی اعلام کرد این ائتلاف متجاوز تنها در ماه ژانویه 2017 در حملات هوایی در سوریه 254 غیرنظامی را کشته است در حالی که در همین مدت در حملات هوایی روسیه به سوریه، 48 غیرنظامی کشته شدند. براساس این گزارش، آمریکا و متحدانش از سال 2014 بدون دریافت مجوز از دمشق یا سازمان ملل، بیش از 6 هزار حمله هوایی در سوریه انجام داده‌اند که دست‌کم 95 مورد آنها منجر به مرگ‌ومیر غیرنظامیان شده، حال آنکه تنها 57 مورد از حملات هوایی روسیه که از مهر 1394 به درخواست دولت بشار اسد صورت می‌گیرند با تلفات غیرنظامیان ثبت‌شده است. به گفته ایروارز،درکل از زمان آغاز حملات هوایی آمریکا به عراق و سوریه تاکنون بیش از 2 هزار و 100 غیرنظامی کشته‌ شده‌اند.
 


Page Generated in 0/0055 sec