printlogo


کد خبر: 172086تاریخ: 1395/11/27 00:00
سرانجام 50 روز بعد از حادثه دلخراش برخورد 2قطار در سمنان و بهانه‌جویی‌های بسیار، استیضاح عباس آخوندی اعلام وصول شد
وزیر راه در ایستگاه آخر!

گروه اقتصادی: سرانجام بعد از بهانه‌جویی‌های بسیار طرح استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی در هیات‌رئیسه مجلس اعلام وصول شد تا هفته آینده برای سومین بار در آزمون رای اعتماد مجلس قرار گیرد. به گزارش «وطن‌امروز»، وزارت راه‌وشهرسازی از همان ماه‌های ابتدایی آغاز به‌کار دولت یازدهم دچار حاشیه شد و این حواشی تا امروز ادامه دارد؛ از مزخرف خواندن طرح مسکن‌مهری که صدها هزار نفر را خانه‌دار کرد تا حوادث هوایی، ریلی و جاده‌ای مختلف که انتقادات بسیار کارشناسان را در پی داشت. عباس آخوندی در میانه راه و در سال 1394 به علت عدم اتمام مسکن‌مهر و موضوع حادثه سقوط هواپیمای آنتونف استیضاح شده بود اما مجلس نهم بار دیگر به او رای اعتماد داد تا آخوندی با خیال راحت به صدارت خود ادامه دهد. او هرگز فکر نمی‌کرد بار دیگر و در مجلسی دیگر استیضاح شود اما حادثه 5 آذر امسال و سوختن 40 هموطن در حادثه عجیب و غریب برخورد 2 قطار مسافری در سمنان همه معادلات و پیش‌بینی‌های آخوندی را بر هم زد و آخوندی قرار است برای بار دوم استیضاح شود اما این‌بار کار آخوندی برای رای اعتماد قطعا سخت‌تر از قبل است، چرا که همه شواهد نشان می‌دهد مدیریت نقش مستقیم در وقوع فاجعه برخورد 2 قطار داشته است.
استیضاح اول اسفند
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت عصر روز سه‌شنبه 26 بهمن مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی اعلام وصول شده و مجلس باید این استیضاح و بررسی بودجه 96 را با هم تنظیم کند لذا به آقای آخوندی این موضوع را اطلاع دادیم و ایشان به مجلس نامه نوشته و گفته است اختیار آن را به رئیس مجلس می‌دهد. وی افزود: ما هم در هیات رئیسه تصمیم گرفتیم روز یکشنبه ابتدا استیضاح آقای آخوندی انجام شود، بعد وارد بررسی بودجه سال 96 شویم تا مشکلی در این زمینه پیش نیاید و هر دو موضوع را بررسی کنیم.
 موارد استیضاح
اکبر رنجبرزاده، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر دیروز پارلمان گفت: نامه کمیسیون عمران به مورخ 26 بهمن 95 درباره استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی طبق ماده 223 آیین‌نامه داخلی مجلس با 34 امضا به هیات رئیسه ارجاع شده است که اعلام وصول می‌شود. وی ادامه داد: طبق ماده 225 آیین‌نامه داخلی مجلس، وزیر مربوط باید ظرف 10 روز در صحن علنی مجلس حضور پیدا کند.  به گزارش تسنیم، متن کامل طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه‌وشهرسازی، به شرح زیر است:
«هیات رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی
احتراما اینجانبان امضا‌کنندگان ذیل به عنوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی به استناد بند اول اصل89 قانون اساسی و ماده 222 آیین‌نامه داخلی مجلس به دلایل زیر تقاضای استیضاح وزیر محترم راه‌وشهرسازی جناب آقای دکتر آخوندی را داریم.
1- سیستم ریلی به عنوان ایمن‌ترین شیوه حمل‌ونقل در دو سال گذشته در یک محل دارای دو سانحه مرگبار شده است در حالی که اولا عامل آن مشکل مدیریتی و خطا در برنامه‌ریزی بوده و نه یک اتفاق، ثانیا در استیضاح قبلی ایرادات اساسی ایمنی حمل‌ونقل ریلی هشدار داده شده بود و ثالثا این سانحه دردناک در محوری اتفاق افتاد که هزینه ابهام‌آمیز تجهیزات سیگنالینگ آن مورد سوال در استیضاح قبلی بود و بلاک‌بندی این مسیر به عنوان افتخار مدیریتی وزارت قلمداد می‌شد ولی همین بلاک‌بندی به دلیل سوءمدیریت و برنامه‌ریزی موجب سانحه شد.
2- علت بکارگیری نیروی بازنشسته به‌رغم مخالفت وزارت اطلاعات به عنوان مسؤول حراست وزارتخانه چیست و چرا علیرغم تذکرات دستگاه‌های نظارتی ایشان را حفظ کرده‌اید و در قبال دخالت‌های گسترده ایشان در تخلفات اقتصادی و سوءاستفاده‌های مدیریتی سکوت کرده‌اید.
3- توسعه فعالیت اقتصادی بنگاه‌های وابسته به جنابعالی در حوزه وزارت راه‌وشهرسازی چیست و نقش فرزند شما در قراردادهای وزارتخانه چه توجیهی دارد؟
4- مسکن‌مهر را مزخرف اعلام کرده و مسکن اجتماعی که در سال اول وزارت‌تان جایگزین مسکن‌مهر اعلام نمودید هیچ‌گاه معرفی نشد. طرح جامع مسکن را هم متوقف و بخش مسکن را بلاتکلیف کردید.
5- علت اینکه توافقات خرید هواپیما را مخفی انجام داده و متن توافق را حتی در اختیار کمیسیون عمران قرار ندادید چیست؟
6- علت اینکه در هیات دولت به جای کار وزارتخانه به دنبال طرح‌های حزب‌سازی هستید چیست؟
7- علت عدم شفافیت در قراردادهای شرکت فرودگاه‌های کشور و عدم نظارت بر فعالیت‌های اقتصادی مدیران این شرکت چیست؟
8- چرا بررسی سانحه آنتونف 149
تهران - طبس را متوقف نمودید؟
9- درباره 4 سانحه مرگبار هوایی و ریلی چه پاسخی دارید؟
10- برای کشته شدن سربازان راکب اتوبوس در فارس چه پاسخی به جامعه دادید؟
11- در تمام دنیا با سوانحی چون سقوط آنتونف و قطار سمنان، مدیر مربوط استعفا یا برکنار می‌شد اما شما در سانحه آنتونف که با مجوز غیرقانونی رئیس هواپیمایی وقت فعالیت می‌کرد، رسما از ایشان حمایت کردید و جلوی استعفای ایشان را گرفتید، چه پاسخی به افکار عمومی دارید؟
12- کریدورهای بین‌المللی عبوری از ایران به دلیل عدم اقدام بموقع در کشورهای مجاور جایگزین شده و عملا فرصت‌های نسل‌های آینده در حال از دست رفتن است، چه پاسخی دارید؟»
 چرا استیضاح‌کنندگان از توضیحات آخوندی قانع نشدند
عضو کمیسیون شوراهای مجلس با بیان اینکه استیضاح‌کنندگان وزیر راه‌وشهرسازی از توضیحات وی در جلسه روز یکشنبه کمیسیون عمران قانع نشدند، گفت:‌ حدود 3 ماه است که نمایندگان به طور جدی پیگیر طرح استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی هستند اما در این مدت به بهانه‌های مختلف این کار به تعویق افتاده است. بیگی با تاکید بر اینکه حق مردم است وزیر راه‌وشهرسازی درباره حادثه برخورد قطارها استیضاح شود، افزود: موضوع به این مهمی که بُعد ملی دارد چند ماه است بی‌پاسخ مانده است. این در حالی است که براساس نص صریح قانون، استیضاح بر هر جلسه دیگری مقدم‌ است و باید به آن رسیدگی شود. وی بیان کرد: ‌عده‌ای دنبال این هستند که مساله استیضاح را به پایان سال و انتخابات گره بزنند تا به این ترتیب موضوع به فراموشی سپرده شود اما باید تاکید کنم که این مساله در کارنامه مجلس باقی می‌ماند. وی با اشاره به اینکه باید هفته آینده طرح استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی در صحن بررسی شود، اظهار کرد: بررسی بودجه سال 96 هم نمی‌تواند مانعی برای این کار باشد و در خلال بررسی نمایندگان مجلس درباره بودجه سال آینده نیز می‌توان به استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی رسیدگی کرد.


Page Generated in 0/0056 sec