printlogo


کد خبر: 172096تاریخ: 1395/11/27 00:00
دیپلماسی

چرا معاون نخست‌وزیر روسیه به ایران نیامد؟
دلخوری یا افشای اطلاعات؟
دیمیتری راگوزین، معاون نخست‌وزیر روسیه که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار بود روز دوشنبه به همراه یک هیات دیپلماتیک به تهران سفر کند، به دلیل آنچه «دلایل فنی» خوانده می‌شود، این سفر را لغو کرد. به گزارش «وطن‌امروز» خبر سفر هیاتی دیپلماتیک از روسیه به ایران را مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه داد. او در کانال تلگرامی خود نوشت: «وزیر انرژی روسیه الکساندر نوواک، معاون اول نخست‌وزیر روسیه ایگور شووالف و معاون نخست‌وزیر دیمیتری راگوزین در یک سفر رسمی طی ماه آینده به ایران خواهند رفت.» بر پایه این خبر قرار بود معاون نخست‌وزیر روسیه در این سفر با سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و سردار حسین دهقان، وزیر دفاع دیدار کند تا مذاکراتی برای توسعه همکاری روسیه و ایران در زمینه پیشرفت تکنولوژی و فناوری دفاعی داشته باشند. اما این سفر به یکباره لغو شد تا اینکه روز گذشته برخی رسانه‌های روسی به نقل از منابع خود از لغو این سفر به « دلایل فنی» خبر دادند. در ایران اما وزارت امور خارجه هیچ اطلاعیه‌ای درباره چرایی لغو این سفر ارائه نداد و پیگیری‌های «وطن امروز» از شمس‌الله شریعت‌نژاد، عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه درباره دلیل لغو این سفر نیز بدون پاسخ باقی ماند. اما روزنامه روسی کامرسانت به نقل از منابع خود روایتی دیگر از دلیل لغو سفر معاون نخست‌وزیر روسیه که سرپرستی بخش دفاعی این کشور را بر عهده دارد، منتشر کرد. این روزنامه از قول منابع خود در دولت روسیه نوشته است: «علت لغو این سفر این است که اطلاعاتی درباره سفر پیش‌رو افشا شده و این در حالی است که مسکو انتظار داشت این سفر محرمانه بماند». این منبع در دولت افزود: در کنار جلسه کمیته علم و فناوری که ریاست آن بر عهده دیمیتری راگوزین است، طرفین قصد داشتند موضوعات مهمی را بررسی کنند. به نوشته این روزنامه، راگوزین قرار بود روز دوشنبه ۲۵ بهمن به تهران سفر کرده و با حسین دهقان، وزیر دفاع و همچنین سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور ایران دیدار کند تا درباره «مسائل نسبتاً حساسی» تبادل نظر کنند. در همین زمینه «یک منبع دولتی روس» به این روزنامه گفته است در این سفر «قرار بود بحث‌های پیچیده‌ای درباره دلایل روی آوردن شرکای ایرانی ما به خرید هواپیما از کشورهای غربی انجام شود». این منبع افزوده است: «ما پشتیبانی عظیمی از تهران کرده‌ایم، با وجود این، آنها در حال تهیه سخت‌افزار از آن کشورهایی هستند که از طریق تحریم دست به تحقیر ایران می‌زنند». هر چند سفر راگوزین به ایران لغو شد اما این روزنامه روسی نوشت سفر شووالف و نوواک لغو نشده و دیدار آنها با مقامات ایرانی در تهران همچنان در دستور کار قرار دارد.  بر اساس این گزارش، مساله انتقاد طرف‌های ایرانی و روس از «افشای اطلاعات» پیش از این نیز رخ داده بود. چندی پیش ایران و روسیه تفاهمنامه‌ای محرمانه را امضا کردند که بر اساس آن جنگنده‌های روسیه که در سوریه مواضع داعش را هدف قرار می‌دادند، برای سوختگیری بتوانند از پایگاه هوایی
شهید نوژه همدان استفاده کنند. این خبر اما از طریق رسانه‌های روسی منتشر شد تا ایران به این اقدام طرف روسی واکنش نشان دهد. سردار حسین دهقان، وزیر دفاع ایران در یک برنامه تلویزیونی از «اعلام» حضور و سوختگیری جنگنده‌های ارتش روسیه در پایگاه هوایی نوژه همدان تلویحاً انتقاد کرده و گفته بود روسیه در این مورد «بی‌معرفتی» کرده‌ است. اکنون نیز طرف روس به دلیل افشای اطلاعات سفر به ایران، این سفر را لغو کرده است.

آزمایش موشکی ایران ربطی به توافق هسته‌ای ندارد
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی اعلام کرد آزمایش‌های موشکی ایران هیچ ارتباطی با توافق هسته‌ای ندارد. به گزارش مهر، یوکیا آمانو در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس اظهار داشت: هنوز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا تماسی با وی و آژانس درباره توافق هسته‌ای ایران نداشته است.  وی در ادامه افزود: انتظار دارم بزودی با ترامپ، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا ارتباط مستقیم داشته باشم. آمانو درباره آزمایش موشکی ایران به این رسانه آمریکایی گفت: آزمایش‌های موشکی ایران هیچ ارتباطی با توافق هسته‌ای ندارد. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین خاطرنشان کرد: ایران به تعهدات خود درباره برجام عمل کرده و آژانس قرار است در  ماه مارس (اسفند- فروردین) درباره تبعیت ایران از برجام گزارشی منتشر کند.


Page Generated in 0/0062 sec