printlogo


کد خبر: 172097تاریخ: 1395/11/27 00:00
درز اطلاعاتی سازمان سیا علیه مشاور امنیت ملی کاخ سفید، مایکل فلین را مجبور به استعفا کرد
جنگ سرد در واشنگتن
ترامپ: چرا اینقدر اطلاعات از واشنگتن به بیرون درز می‌کند؟!

سرانجام دونالد ترامپ مجبور شد زیر فشار حاکمیت سایه و دستگاه‌های امنیتی آمریکا، مهم‌ترین مهره امنیتی‌اش را بسوزاند. ژنرال «مایکل فلین»، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده آمریکا دیروز در حالی به خاطر اتهامات مربوط به ارتباط با روسیه استعفا کرد که چند روزی می‌شد کاخ سفید به وضوح پشت او را در موضع‌گیری‌های تازه‌اش خالی می‌کرد. دولت واشنگتن موقتا ژنرال «کیت کلاگ» را جایگزین او کرده است؛ کسی که سابقه‌ای شبیه فلین دارد و قبلا به عنوان گزینه ترامپ برای مشاور امنیتی وزارت خارجه و همچنین ریاست ستاد شورای امنیت ملی شناخته می‌شد.
ظاهرا ترامپ با پذیرش استعفای فلین یک گام دیگر در مقابل جبهه گسترده مخالفانش عقب‌نشینی کرده است اما حقیقت این است که فلین از ابتدای بازی ریاست جمهوری هم برای ترامپ و تیمش یک مهره سوخته بود. تصویر او در ضیافت شام سال گذشته شبکه راشاتودی در مسکو در کنار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، جای دفاعی برای او برابر افکار عمومی حساس شده آمریکا به واسطه موج روس‌هراسی باقی نمی‌گذاشت. حتی پیش از آنکه پای فلین به همراه رئیسش به کاخ سفید برسد، او هدف اصلی مخالفان ترامپ بود که به چشم تهدیدی برای موجودیت حکومت سایه نگاهش می‌کردند. حتی از ماه دسامبر و پیش از آن انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر 2016، نامزد جمهوریخواهان به خاطر جنجال‌های رسانه‌ای بر سر ارتباط سری مشاور امنیتی‌اش با روسیه مورد انتقاد قرار می‌گرفت تا جایی که حتی موضوع ارتباط خود او با کرملین را مطرح کردند.  به گزارش واشنگتن‌پست، پس از پیروزی ترامپ نیز فلین اواخر سال 2016 زمانی که باراک اوباما - رئیس‌جمهور وقت -تحریم‌های تازه‌ای را بر روسیه اعمال کرد در تماسی با سرگئی کیسلیاک، سفیر مسکو در واشنگتن از او خواسته بود در واکنش به تحریم‌ها خویشتنداری نشان دهد و به او وعده داده بود دولت ترامپ این تحریم‌ها را بموقع لغو خواهد کرد.
این به مذاکره با روس‌ها تعبیر شد و بر اساس قوانین آمریکا، هر فردی که مسؤولیت دولتی ندارد نمی‌تواند با مقامات خارجی مذاکره‌ای دیپلماتیک انجام دهد.
فلین در ابتدا این اتهامات را رد می‌کرد اما هفته گذشته وقتی واشنگتن‌پست از پیدا شدن مدارکی جدید درباره ارتباطات محرمانه‌اش با روس‌ها خبر داد و همزمان فشار اتاق‌های پشتی حاکمیت سایه بر کاخ سفید فزونی گرفت، او مجبور شد با وجود حمایت مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور لحن خود را تغییر دهد. او اعتراف کرد ممکن است درباره تحریم‌ها صحبت کرده باشد اما از این موضوع مطمئن نیست. با این حرف او عملا استعفایش را اعلام کرده بود.
ترامپ دیروز در واکنش به درز اطلاعات مربوط به مکالمات فلین با سفیر روسیه به مطبوعات در توئیتی نوشت: «مسأله اصلی این است که چرا اینقدر اطلاعات به طور غیرقانونی از واشنگتن (به بیرون) درز می‌کند؟ آیا وقتی من مشغول رسیدگی به موضوع کره‌شمالی یا... باشم همین اتفاق خواهد افتاد؟»
فلین از همان نخستین روزهای ریاست‌جمهوری ترامپ شمشیرش را برای تاریکخانه‌های اطلاعاتی ایالات متحده بویژه سازمان سیا از رو بسته بود. نیویورک‌تایمز این هفته در مقاله‌ای مشترک از اریک اشمیت، نویسنده سرشناسش به همراه دیوید سانجر و پیتر بیکر، کشمکش میان شورای امنیت ملی تحت هدایت مایکل فلین و سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) را که مایک پمپئو، رئیس جدید آن و گزینه رئیس‌جمهور هنوز اقتدار چندانی بر آن ندارد فاش کرد. بر این اساس به دنبال دستور محرمانه ترامپ مبنی بر حذف مقر دائمی سیا در شورای امنیت ملی، در مقابل بزرگ‌ترین دستگاه اطلاعاتی آمریکا هم گزینه‌های مشاور امنیت ملی سابق یعنی فلین را برای خدمت در حوزه‌های امنیتی رد صلاحیت کرد. معروف‌ترین آنها «رابین تاونلی»، دستیار پیشین فلین بود که با وجود انتصاب به عنوان مدیر بخش آفریقا در شورای امنیت ملی به‌خاطر عدم دریافت تاییدیه سیا مجبور به استعفا شد. نیویورک‌تایمز از این چالش چنین نتیجه‌گیری کرد که حتی فلین ممکن است در صورت ادامه دشمنی با سیا به عنوان جاسوس بیگانه دستگیر شود. به همین دلیل به نظر می‌رسد استعفای او نوعی مصالحه موقت میان کاخ سفید و سیا باشد.
اما به نظر می‌رسد با وجود استعفای این ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا که زمانی ریاست آژانس اطلاعات دفاعی پنتاگون را بر عهده داشت، او هنوز هم به عنوان مغز متفکر امنیتی دولت ترامپ در پشت پرده به فعالیتش ادامه دهد. فلین حکم یک وزیر-سرباز اطلاعاتی را برای ترامپ دارد و در حقیقت با انتصاب کلاگ به عنوان مشاور امنیتی کاخ سفید او می‌تواند در نهان با آزادی عمل بیشتری کار کند.
در حقیقت با به سایه رفتن فلین، ترامپ می‌تواند پروژه اصلی‌اش برای اصلاح دستگاه اطلاعاتی را پیگیری کند، پروژه‌ای که دلیل اصلی وحشت دموکرات‌ها و گردانندگان سازمان سیا از فلین بود. در نخستین اقدام قرار است پست ارشد «مدیر اطلاعات ملی» که جیمز کلاپر در دوران اوباما عهده‌دارش بود حذف شود. این پست که پس از حمله 11 سپتامبر توسط بوش پسر برای هماهنگی همه دستگاه‌های اطلاعاتی ایجاد شده بود فعلا توسط ترامپ به «دن کوتز» سپرده شده که چهره‌ای کم‌اهمیت برای چنین سمت حساسی محسوب می‌شود.
تیم اطلاعاتی هیلاری کلینتون به رهبری لئون پانتا به عنوان واسطه دموکرات‌ها و نومحافظه‌کاران با کارتل راکفلرها و صندوق فدرال، در هفته‌های گذشته با جدیت استعفای مشاور امنیتی خطرناک ترامپ را دنبال می‌کردند. با رفتن فلین دولت اوباما و دموکرات‌ها فعلا این بخت را خواهند داشت که از پیگیری‌های او درباره استفاده تبلیغاتی-روانی‌شان از دستگاه اطلاعاتی علیه ترامپ در امان بمانند اما معلوم نیست موج بی‌سابقه اصلاحات مورد نظر رئیس‌جمهور جدید در 16 نهاد اطلاعاتی متوقف شود. در حقیقت برخلاف آنچه این هفته نیویورک‌تایمز اعلام کرد، ترامپ نه تنها قصد عقب‌نشینی از مواضع اولیه و دنبال کردن مواضع رؤسای‌جمهوری پیشین را ندارد، بلکه با فرستادن فلین به اتاق پشتی قصد دارد از او همانند دوران مبارزات انتخاباتی‌اش به عنوان سلاحی در تاریکی برای ضد حمله علیه مخالفانش استفاده کند. روابط پنهان فلین با روس‌ها و دیگر منابع قدرت در خارج آمریکا به قوت خود باقی می‌ماند و احتمالا موجی از افشاگری‌های تکان‌دهنده به قصد فضاسازی علیه دشمنان داخلی ترامپ در راه خواهد بود.
 


Page Generated in 0/0063 sec