printlogo


کد خبر: 172132تاریخ: 1395/11/28 00:00
قطع ارتباط روسی کاخ‌سفید توسط سازمان سیا
ترامپ: اطلاعات و اف‌بی‌آی در سیاست دخالت نکنند

دونالد ترامپ حتی در روزهایی که مسائلی بسیار جدی‌تر از نشستن دخترش ایوانکا بر صندلی صدارت خود در اتاق بیضی دارد، باز هم از تک و تای تقابل با طیف گسترده مخالفانش در آمریکا نیفتاده است حتی اگر این دشمنی پنهان و مخوف در تاریکخانه اطلاعاتی آمریکا باشد.
ترامپ حتی پس از استعفای مغز متفکر امنیتی‌اش، مایکل فلین به خاطر اتهام ارتباط خارج از دایره حکومت با روس‌ها باز هم با درز اطلاعاتی دستگاه‌های جاسوسی آمریکا و افشاگری‌های رسانه‌ای متعاقب آن در این زمینه دست به گریبان است.
ترامپ: آژانس امنیت و اف‌بی‌آی در سیاست دخالت نکنند
در واکنش به این دخالت‌ها ترامپ در ادامه توئیت‌های خود علیه دستگاه‌های امنیتی این بار به آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) و پلیس فدرال حمله کرد. او دیروز در چند توئیت پیاپی درباره جنجال رسانه‌ای منتج به استعفای مایکل فلین نوشت: «اطلاعات [مربوط به موضوع فلین] به صورت غیرقانونی توسط نهاد امنیتی (آژانس امنیت ملی و اف‌بی‌آی) به نیویورک‌تایمز و واشنگتن‌پست ناکام داده می‌شود. درست مثل روسیه». او چنین ادامه داد: «رسوایی واقعی اینجاست که اطلاعات طبقه‌بندی شده توسط نهاد اطلاعاتی مانند شکلات به بیرون درز پیدا کرده است». در توئیت بعدی، رئیس‌جمهور آمریکا با حمایت از خبرنگار شبکه بلومبرگ نوشت:« آژانس امنیت ملی و اف‌بی‌آی... نباید در سیاست‌های ما مداخله کنند... و این شرایطی بسیار جدی برای آمریکاست». وی همچنین رسانه‌های مثل سی‌ان‌ان را جعلی و توطئه‌گر خواند.
جنگ پنهان علنی سیا با ترامپ
شب همان روز (سه‌شنبه) که صبح آن مشاور امنیت ملی ترامپ استعفا داده بود نیز مدیر سرویس مخفی کاخ سفید به دلیل آنچه «دلایل شخصی» خواند، خود را بازنشسته اعلام کرد. «جوزف کلنسی» یک بار در دولت اوباما بازنشسته شده بود اما بعد از آنکه چند حادثه امنیتی در کاخ سفید اتفاق افتاد، بار دیگر به درخواست دولت قبل، به مدیریت سرویس مخفی منصوب شد. او در بیانیه‌ای خطاب به کارکنان آژانس تحت مدیریتش، ضمن اعلام بازنشستگی گفت از ترامپ حمایت می‌کند اما به دلایل شخصی تصمیم گرفته دیگر در این سمت باقی نماند. سرویس مخفی وظیفه تأمین امنیت کاخ سفید را بر عهده دارد و مدیریت آن از سمت‌های حساس در آمریکا به شمار می‌آید طوری که نمی‌توان استعفای کلینسی را بی‌ارتباط با فشارهای دستگاه‌های اطلاعاتی بر ترامپ و اطرافیانش دانست. دومین استعفای امنیتی دولت ترامپ در کمتر از 24 ساعت حکایت از یک جنگ حقیقی در پس پرده میان کاخ سفید و سازمان سیا به نمایندگی از دستگاه اطلاعاتی مخوف و عریض و طویل این کشور دارد. بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد با دخالت مستقیم سیا و فضاسازی رسانه‌ها موج کناره‌گیری‌ها و حتی اخراج‌ها در دولت جدید ادامه خواهد یافت.
روزنامه نیویورک‌تایمز روز سه‎‏شنبه با انتشار گزارشی به نقل از «4 مقام فعلی و سابق ایالات متحده» اعلام کرد اعضای ستاد ترامپ در یک سال منتهی به پیروزی این تاجر نیویورکی املاک و مستغلات در انتخابات ریاست‎جمهوری نوامبر گذشته، مکرراً با مقام‏‌های اطلاعاتی روسیه تماس گرفته‌اند. 3 تن از افشاگران همچنین هک کردن ایمیل‌های کمیته ملی حزب دموکرات را به قصد ایجاد اخلال در انتخابات ریاست‏‌جمهوری آمریکا تایید کرده و مدعی شده‌اند دستگاه اطلاعاتی ارتباطات میان اعضای ستاد ترامپ و مسکو را قطع کرده‌ است. با این حال نیویورک‌تایمز به نحوی مبهم مدعی است تحقیقات در این باره کماکان ادامه دارد.  در این گزارش به ماهیت تماس‎ها اشاره‌ای نشده است و تنها نام «پال جان منافورت» که سال گذشته برای چند ماه ریاست ستاد انتخاباتی ترامپ را برعهده داشت به میان آمده است. او قویا تماس آگاهانه با افسران اطلاعاتی روس را رد کرده است. منافورت که پیش‌تر مشاور انتخاباتی ستاد جرالد فورد، رونالد ریگان، جورج هربرت واکر بوش، باب دول، جورج دابلیو بوش و جان مک‏کین نیز بوده است، سابقه ارائه مشاوره سیاسی در کشورهای روسیه و اوکراین را در پرونده خود دارد.  از زمان ورود ترامپ به کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری، تعدادی از افراد باسابقه که به حلقه اصلی نزدیکان او وارد شده‌اند،‌ پس از چندی استعفا کرده‌اند و همیشه نیز پای نهادهای اطلاعاتی در میان بوده است. شاید مهم‌ترین مورد پیش از انتخابات به استعفای خود «پل مانافورت» بازمی‌‌گردد. او که از زمان ریگان تجربه مشاوره تبلیغاتی برای نامزدهای پیروز را در کارنامه خود داشت، بناگاه پس از جلسه توجیه امنیتی ترامپ، استعفا کرد. خیلی‌ها او را به خاطر روابط بسیار نزدیکی که با یک سازمان حامی روسیه در اوکراین طی سالیان گذشته داشت، تخطئه می‌کنند و حتی چند تن از نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس خواستار بازجویی از او شدند.
 قطع ارتباط روسی ترامپ؟
در همین حال «کامرسانت»، پرتیراژ‌ترین روزنامه روسیه دیروز در واکنش به استعفای مایکل فلین اعلام کرد امیدواری کرملین به لغو تحریم‌ها توسط ترامپ از بین رفته است. این روزنامه حذف این عضو مهم تیم رهبری جدید کاخ سفید آن هم پس از انکار اولیه ارتباط با سفیر روسیه توسط تیم ترامپ را یک شکست بزرگ برای او قلمداد کرد. به نوشته کامرسانت، کنار گذاشته شدن مشاور امنیت ملی ترامپ برای روسیه هم عواقب بدی در پی خواهد داشت. فلین یکی از وفادارترین افراد دولت ترامپ در رابطه با روسیه بود، ضمن اینکه برکناری او می‌تواند با تغییرات اساسی در ترکیب شورای امنیت ملی آمریکا همراه باشد که ممکن است نتیجه چندان خوبی برای روسیه نداشته باشد، خاصه آنکه مسکو پس از اخراج سفیر و 35 تن از سفرایش هنوز هیچ نماینده رسمی در آمریکا ندارد تا در مواقع لزوم با کاخ سفید ارتباط بگیرد. تیم دیپلماتیک واشنگتن در مسکو نیز به خاطر وابستگی‌شان به دموکرات‌ها برای ارتباط گرفتن مطمئن نیستند.
حکمی دیگر علیه ترامپ
در جدیدترین ضربه قانونی به دولت ترامپ دادگاه ایالتی ویرجینیا هم علیه حکم جنجالی ضدمهاجرتی او رای داد. پس از رای قاضی فدرال ایالت واشنگتن در تعلیق فرمان اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا، حال قاضی ایالت ویرجینیا نیز به طور موقت اجرای این فرمان ضدمهاجرتی را مبنی بر منع ورود شهروندان 7 کشور عمدتا مسلمان لغو کرد.
کاخ سفید تعهدی به راه‌حل صلح فلسطین ندارد
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نخستین دیدار با یکی از مقامات ارشد دولت جدید آمریکا، در واشنگتن با «رکس تیلرسون» وزیر خارجه ترامپ دیدار کرد. طبق بیانیه توئیتری دفتر نخست‌وزیری رژیم اسرائیل، بنیامین نتانیاهو که دوشنبه وارد واشنگتن شده بود، سه‌شنبه با تیلرسون دیدار کرد که هیچ‌یک از طرفین به جزئیات بیشتری از این دیدار اشاره نکرده‌اند. نتانیاهو تنها در صفحه شبکه مجازی خود به ذکر این نکته بسنده کرده است: «ملاقاتی عالی با رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا داشتم. اتحاد و ائتلاف آمریکا- اسرائیل همیشه قوی بوده است و قرار است قوی‌تر هم شود». او قرار بود دیروز با دونالد ترامپ در کاخ سفید دیدار داشته باشد؛ دیداری که بسیاری از رسانه‌های صهیونیستی و غربی محور اصلی آن را ایران و موضوع فلسطین دانسته‌اند. این در حالی است که در آستانه دیدار با نتانیاهو، یک مقام کاخ سفید اعلام کرده بود رئیس‎جمهور آمریکا الزاما تعهدی به راه‎حل دو دولت درباره بحران فلسطین ندارد.
به گفته این مقام بلندپایه که خواست نامش فاش نشود، آمریکا دیگر دنبال دیکته کردن شرایط خود برای حل‌وفصل نهایی بحران فلسطین نیست اما از آنچه دو طرف بر سر آن به توافق برسند، حمایت خواهد کرد. او با زیر سوال بردن راه‌حل دو دولت گفت: «هدف، صلح است؛ چه از این طریق به دست بیاید یا از طریق دیگری که خواست دو طرف باشد».
 


Page Generated in 0/0084 sec