printlogo


کد خبر: 172134تاریخ: 1395/11/28 00:00
چهارگوشه

موگرینی: قدرت رهبری آمریکا رو به زوال است
رئیس ایتالیایی سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپایی ضمن هشدار درباره کاهش قدرت آمریکا گفت هرگز تاکنون به این حد ایالات متحده را چندقطبی ندیده بوده است.  فدریکا موگرینی به روزنامه آلمانی «ولت» گفت: «من هرگز تاکنون آمریکا را تا این حد قطبی شده ندیده بودم؛ کشوری که از بحران‌ها آسیب دیده است. کشوری که می‌خواهد نقش رهبری در جهان ایفا کند، باید در درون قوی و منسجم باشد». به گفته موگرینی، وقتی بزرگ‌ترین دموکراسی جهان دچار چنین تنش‌هایی می‌شود به بی‌ثباتی دیگر نقاط جهان می‌انجامد. او ادامه داد: «ما در روابط اروپا و آمریکا وارد مرحله جدیدی می‌شویم و باید هر مساله را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم در چه مواردی با هم اتفاق‌نظر داریم».

سرنگونی هواپیمای جنگی سعودی
 یک فروند هواپیمای جنگنده سعودی در استان مارب به دست نیروهای دفاع هوایی یمن سرنگون شد. بر این اساس، منابع نظامی و محلی یمنی چهارشنبه‌شب گزارش کردند جنگنده بمب‌افکن حامل موشک دشمن در منطقه المنین در جنوب شهر مارب سرنگون شده است. منابع آگاه اعلام کردند نیروهای مزدور سعودی با ایجاد کمربند امنیتی در اطراف محل سقوط هواپیما مانع نزدیک شدن افراد به لاشه آن شدند و هواپیماهای دشمن در ارتفاع پایین در آسمان شهر مارب به پرواز درآمدند. در تحولی دیگر، واحد موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بامداد چهارشنبه یک فروند موشک از نوع «زلزال 2» را به محل تجمع مزدوران سعودی در استان تعز شلیک کرد، در این حمله موشکی ده‌ها تن از مزدوران سعودی کشته و زخمی شدند.

هشدار روسیه درباره بحران انسانی در یمن
معاون وزیر خارجه روسیه ضمن انتقاد از عملکرد سازمان ملل درباره تجاوز به یمن اعلام کرد برخی کشورهای غربی به اندازه‎ای که به مساله انسانی در سوریه توجه دارند، به یمن توجه ندارند. «گنادی گاتیلوف» در کنفرانس سالانه باشگاه «الگوی بین‌المللی سازمان ملل» در مسکو، تاکید کرد خطری که یمن را تهدید می‌کند، کمتر از آن چیزی که سوریه شاهد آن است، نیست. به گزارش شبکه المسیره، او  با فاجعه خواندن اوضاع یمن، بحران انسانی این کشور را شامل ۸۰ درصد از یمنی‌ها دانست. او  گفت: «یمن در حال تجربه کردن مبارزه با تروریسم است و بحران داخلی و فاجعه انسانی در این کشور بسیار خطرناک است».


شایعه  تبعید شیخ قاسم به ترکیه
پس از سلب تابعیت آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، اکنون برنامه بعدی پادشاه بحرین تبعید وی به ترکیه است. وبگاه پانوراما الشرق‌الاوسط در گزارشی اعلام کرد رژیم آل‌خلیفه با سلب تابعیت آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، رهبر معنوی انقلابیون بحرینی آتش زیرخاکستر را دوباره برافروخت و با مطرح شدن احتمال تبعید ایشان، مردم بحرین این روزها با پوشیدن کفن در حمایت از رهبر خود به خیابان‌ها ریخته‌اند. براساس این گزارش، پادشاه بحرین به دنبال کشوری اسلامی است که تعداد شیعیان آن کم باشد و امکانات رسانه‌ای، اقتصادی و سیاسی در آن فراهم نباشد و بتواند در آنجا همه تحرکات شیخ عیسی قاسم را کنترل کند. پانوراما تاکید کرد بهترین گزینه برای بحرین، ترکیه است، زیرا در آن کشور همه شرایط مورد نظر آل‌خلیفه وجود دارد و این کشور روابط مستحکمی با آمریکا و رژیم اسرائیل دارد؛ به همین دلیل پادشاه بحرین با رجب طیب اردوغان به این نتیجه رسیدند شیخ عیسی قاسم به ترکیه تبعید شود. پیش از این نیز أمجد طه، افسر دستگاه اطلاعاتی بحرین در صفحه توئیتر خود نوشت آیت‌الله عیسی قاسم بزودی از بحرین تبعید خواهد شد. این افسر اطلاعاتی بحرین قبل از این خبر نیز 3 روز مانده به اعدام 3 جوان به نام‌های عباس السمیع، سامی المشیمع و علی السنکیس، خبر اجرای حکم آنها را در صفحه توئیتر خود منتشر کرده بود.
 


Page Generated in 0/0058 sec