printlogo


کد خبر: 172142تاریخ: 1395/11/28 00:00
دهه فجر به سر رسید وعده نوبخت به مقصد نرسید
تمدید محرومیت آذربایجان غربی در بخش ریلی

وعده نوبخت درباره بهره‌برداری از ایستگاه راه‌آهن نقده یکی از ۵ قطعه اصلی راه‌آهن ملی ارومیه- مراغه، در دهه فجر تحقق نیافت تا گره مشکلات این طرح کورتر شود. راه‌آهن مراغه- ارومیه از سال ۸۰ آغاز شده که به طول ۱۸۵ کیلومتر در 5 قطعه در دست اجراست ولی با گذشت ۱۵ سال فراز و فرود هنوز به سرانجام نرسیده است. این طرح که باید در سال ۸۸ به اتمام می‌رسید، با وجود وعده‌های متعدد مسؤولان همچنان درگیر مشکلات اعتباری است. براساس اعلام مسؤولان کشوری و استانی با تزریق اعتبارات جدید قرار بود ایستگاه نقده دهه فجر امسال و ایستگاه ارومیه نیز بهار سال ۹۶ افتتاح شود اما عدم تحقق وعده نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر افتتاح ایستگاه نقده موجب شد بار دیگر امیدهای مردم منطقه رنگ ببازد. معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه ۲۰ آذرماه سال‌جاری در جریان بازدید از ایستگاه راه‌آهن نقده اعلام کرده بود ایستگاه راه‌آهن نقده در دهه فجر امسال و ایستگاه ارومیه حداکثر تا بهار سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. حمل‌ونقل ارزان، ظرفیت‌های گسترده انتقال بار و مسافر و راحتی و سهولت در امر ارتباطات و امنیت و راحتی آن برای مسافرت‌های طولانی از بزرگ‌ترین مزایای خط‌آهن در این منطقه است ولی مردم این دیار سال‌هاست از این نعمت محرومند. مدیرکل راه‌وشهرسازی آذربایجان غربی درباره تحقق نیافتن وعده مسؤولان کشوری مبنی بر بهره‌برداری ایستگاه نقده در دهه فجر گفت: ایستگاه نقده به صورت کامل به اتمام رسیده ولی چون طرح ملی است باید با حضور مقامات کشوری به بهره‌برداری برسد دهه فجر امسال به دلیل ترافیک کاری مسؤولان و عدم حضور در استان طرح افتتاح نشد. داریوش نصر در گفت‌وگو با مهر، با بیان اینکه پروژه راه‌آهن
مراغه - ارومیه از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه صنایع و اقتصاد منطقه به شمار می‌رود، افزود: ۸۲ کیلومتر از طرح راه‌آهن مراغه- ارومیه از سمت مراغه تا مهاباد در سال‌های گذشته افتتاح شده، ایستگاه نقده تا پایان سال و ایستگاه ارومیه تا بهار سال آینده آماده بهره‌برداری می‌شود. وی یکی دیگر از دلایل عدم تحقق وعده معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر افتتاح ایستگاه نقده را نقص سایت برشمرد و گفت: سنگفرش بین ایستگاه و خط راه‌آهن عملاً تمام نشده و وقتی طرح با حضور مقامات کشوری به بهره‌برداری می‌رسد باید به صورت شایسته و کامل به اتمام برسد.  نصر همچنین بر تجهیز ایستگاه نقده نیز تاکید کرد و گفت: تلاش می‌شود تا پایان سال با اتمام و تجهیز کامل ایستگاه نقده شاهد بهره‌برداری آن با حضور مقامات کشوری باشیم. مدیرکل راه‌وشهرسازی آذربایجان غربی روند اجرای طرح راه‌آهن ارومیه- مراغه را مناسب ارزیابی کرد و گفت: این طرح ملی جزو 5 طرح اساسی کشور است که در قالب اقتصاد مقاومتی به سرعت در حال اجراست و براساس وعده‌ها قرار است تا پایان فعالیت دولت یازدهم به اتمام برسد. مدیرکل راه‌وشهرسازی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۳۰ کیلومتر از ریل‌گذاری ایستگاه ارومیه آغاز شده است، افزود: اگر شرایط آب و هوایی اجازه دهد طرح بخوبی در حال اجراست و بهار سال آینده آماده بهره‌برداری می‌شود. معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور نیز گفت: پروژه ملی ساخت راه‌آهن مراغه- ارومیه یکی از 5 پروژه اولویت‌دار و اقتصاد مقاومتی است که راهکار فروش اوراق مشارکت به ارزش 2 هزار میلیارد ریال در فعالسازی پروژه کارساز بوده است. خیرالله خادمی طی بازدیدی که هفته گذشته از راه‌آهن ارومیه- مراغه داشت افزود: طرح ملی ساخت راه‌آهن مراغه- ارومیه یکی از 5 پروژه اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی در بخش توسعه ریلی تعریف شده که امیدواریم تا پایان دولت تدبیر و امید مرکز آذربایجان غربی به شبکه حمل‌ونقل ریلی کشور متصل شود. معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از پیشرفت ۹۰ درصدی ایستگاه راه‌آهن نقده خبر داد و گفت: عملیات ریل‌گذاری مسیر اتصالی مهاباد به نقده به طول ۲۴ کیلومتر به اتمام رسیده است. نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید از روند مطلوب تخصیص منابع مالی لازم برای پروژه ساخت راه‌آهن مراغه- ارومیه خبر داد و گفت: کارهای اجرایی این پروژه باوجود برودت هوا و شرایط سخت کاری فعال است و امیدواریم اردیبهشت‌ماه سال آینده به بهره‌برداری برسد.  هادی بهادری با اشاره به اینکه مردم آذربایجان غربی چشم انتظار شنیدن سوت قطار در مرکز استان هستند، افزود: حجم عملیات زیرسازی، روسازی و ریل‌گذاری پروژه ملی ساخت راه‌آهن مراغه- ارومیه با توجه به شرایط جغرافیایی و کوهستانی بودن منطقه بالاست.  
 

مقامات کشوری برای افتتاح ایستگاه راه‌آهن نقده نیامدند
با وجود اینکه مدیرکل راه‌وشهرسازی عدم تجهیز و نقص سایت ایستگاه راه‌آهن نقده را یکی از دلایل به بهره‌برداری نرسیدن این طرح با وجود وعده‌های مکرر مسؤولان کشوری و استانی در دهه فجر عنوان کرد اما معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی نیامدن هیچ یک از مقامات ارشد دولت به آذربایجان غربی را دلیل افتتاح نشدن ایستگاه قطار مهاباد به نقده اعلام می‌کند. تقی کهوریان با بیان اینکه معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در آخرین سفر خود به استان، آذرماه امسال قول داده بود ایستگاه نقده در ایام دهه فجر افتتاح شود، افزود: این پروژه به دلیل اینکه جزو پروژه‌های ملی است بنابراین برای افتتاح چنین پروژه‌هایی معمولاً مدیران ارشد دولتی به استان‌ها سفر کرده و کار افتتاح آن انجام می‌شود.  کهوریان گفت: متاسفانه در دهه فجر امسال به دلیل پر بودن برنامه‌های کاری وزرا و مقامات دولت یازدهم امکان برگزاری مراسم افتتاح این پروژه میسر نشد در حالی که این پروژه آماده بهره‌برداری است. معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی افزود: علاوه بر پروژه ملی ایستگاه قطار مهاباد به نقده افتتاح سد بزرگ سردشت نیز برای دهه فجر امسال برنامه‌ریزی شده بود اما چون امکان حضور هیچ مقام دولتی مرتبط میسر نشد این طرح نیز با تأخیر افتتاح می‌شود. کهوریان با اشاره به اینکه تا پایان سال ۹۵ سد سردشت و ایستگاه راه‌آهن نقده با حضور یکی از مقامات ارشد دولتی افتتاح می‌شود، اظهار داشت: به احتمال زیاد این طرح‌ها با حضور جهانگیری به بهره‌برداری برسد اما هنوز این امر قطعی نشده است.
 


Page Generated in 0/0072 sec