printlogo


کد خبر: 172155تاریخ: 1395/11/28 00:00
نمایندگان مجلس به طرح فراکسیون امید برای تحدید آزادی بیان واکنش نشان دادند
دیکتاتوری امید
حمایت مجدد فراکسیون امید و خبرگزاری دولتی ایرنا از طرح مجازات پرسشگران

حتی انتقادات نیز باعث نشد اصلاح‌طلبان مجلس شورای اسلامی از طرحی که به دنبال محدود کردن آزادی  بیان مردم است، کوتاه بیایند. آنان نه‌تنها این طرح را پس نگرفتند که حتی دیروز در صحن مجلس برای در دستور کار قرار نگرفتن طرح‌شان، سروصدا هم به پا کردند. به گزارش «وطن امروز» روز سه‌شنبه نمایندگان لیست امید طرحی را که عنوان آن «تأمین امنیت برگزاری مراسم رسمی، عرفی و معمولی» بود با 34 امضا تقدیم هیات‌رئیسه مجلس کردند. بر اساس این طرح هر کسی با هر اقدامی اعم از طرح سوال یا غیر آن در مراسم سخنرانی اعم از مراسم رسمی یا مراسمی که عرفاً بدون مجوز تشکیل می‌شود موجبات توقف یا جلب توجه به خود یا تشنج شود به حبس از 6 ماه تا 2 سال محکوم می‌شود. در این طرح که به اعتقاد کارشناسان شرایط را برای تفسیرهای مختلف باز گذاشته و زمینه‌ساز بستن دهان منتقدان و سرکوب صداهای مخالف می‌شود، سختگیری به سود سیاسیون و علیه مردم است. پس از افشای جزئیات این طرح عجیب، انتقادات نسبت به این طرح و انگیزه تدوین آن بالا گرفت، بویژه اینکه این طرح از سوی لیست امید مطرح شد که مدعی حمایت از آزادی بیان بودند اما حالا نمایندگان این جریان برای دیکتاتوری جدال می‌کنند. با این حال اما دیروز در شرایطی که مجلس خود را برای بررسی لایحه بودجه سال 96 و همچنین استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی آماده می‌کرد، یکی از نمایندگان امضاکننده این طرح عجیب، به حمایت از این طرح پرداخت و از هیات رئیسه مجلس خواست سریع‌تر این طرح را در دستور کار خود قرار دهد. مصطفی کواکبیان، نماینده لیست امید از تهران در تذکری با استناد به ماده 165 آیین‌نامه داخلی مجلس خطاب به لاریجانی، رئیس مجلس گفت: شما امروز دستور کار مجلس را قرائت کردید، طوری که یک طرح دوفوریتی برای تامین امنیت اجتماعات مطرح شده که متاسفانه تفسیر بدی در بعضی رسانه‌هایی که اصلا خودشان ضدآزادی هستند، مطرح شده است.
لاریجانی خطاب به کواکبیان گفت: اگر شما خیلی علاقه دارید زودتر این طرح دوفوریتی را در دستور کار قرار دهید، ایرادی ندارد آن را در دستور قرار می‌دهیم. وی اضافه کرد: امروز ما به دوستان گفتیم به دلیل اینکه هفته آینده بودجه 96 و استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی را در دستورکار مجلس داریم، دستور کار مجلس را باید اولویت‌بندی کنیم اما دوفوریتی هم در زمان خودش مطرح خواهد شد.
رونمایی از اهداف طرح
علاوه بر کواکبیان یکی دیگر از نمایندگان امضاکننده این طرح نیز به دفاع از آن پرداخت تا نشان دهد نمایندگان لیست امید اصرار بر بستن دهان مخالفان خود دارند. علی نجفی‌خوشرودی، عضو فراکسیون امید و یکی از طراحان این طرح در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایرنا طرح مجازات برهم‌زنندگان مراسم رسمی را در آستانه انتخابات بسیار مهم و ضروری دانست و گفت: این طرح در راستای جلوگیری از هرگونه احساس تکلیف‌های خودسرانه تهیه شده است. وی افزود: در این طرح پیشنهاد کرده‌ایم با کسانی که به اشکال مختلف سخنرانی‌ها و مراسم‌های با مجوز را مختل و لغو می‌کنند، برخورد قانونی صورت گیرد. نماینده مردم بابل در مجلس یادآور شد: ما در مقاطع مختلف شاهد مشکلاتی در این زمینه بوده‌ایم، حتی شاهد بودیم اتفاقات زیادی برای چهره‌ها و مقامات شناخته شده کشور رخ داد و به نظر می‌رسد نیروهایی که در واقع از مجوز‌های لازم برخوردار نیستند به صورت خودسرانه دست به این اقدامات می‌زنند. عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با توجه به اینکه در آستانه برگزاری 3 انتخابات هستیم، امیدواریم هرچه سریع‌تر دو فوریت این طرح تصویب شود تا ما شاهد جلوگیری از هرگونه احساس تکلیف‌های خودسرانه در این‌باره شویم.
برای حفظ آبرو هم که شده طرح را پس بگیرند
اما طرح عجیب جماعت اصلاح‌طلب مجلس واکنش بسیاری را به دنبال داشت. منتقدان با ابراز تعجب از هدف تدوین طرح، آن را دون ‌شأن نمایندگی و طرحی دیکتاتور مآبانه خواندند. همین واکنش‌ها نیز باعث شد یکی از امضاکنندگان این طرح، امضای خود را پس بگیرد. نخستین انتقادات به این طرح از صحن پارلمان یعنی همان محلی که طرح در آن تدوین شد، برخاست. در همین راستا سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: در این طرح وقتی می‌گویند طرح سوال در جلسات مذکور از 6 ماه تا 2 سال حبس دارد، بنده واقعا متوجه این جمله نمی‌شوم. وی افزود: همه نشست‌ها و همایش های محلی برای پرسش و پاسخ مردم با مسؤولان است. از این رو چطور می‌توان با جلوگیری از اظهارنظر و بیان عقیده مردم، مروج آزادی بیان باشیم.سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه مردم سوال دارند و ما موظف به پاسخگویی هستیم، امضا و انتشار این طرح را دون شأن یک نماینده مجلس خواند و به جام‌جم آنلاین گفت: دوستانی که منادی آزادی، دموکراسی و تحمل مخالف هستند، با این کار دیکتاتوری و استبداد را در جامعه تسری می‌بخشند. نماینده مردم ورامین در مجلس با بیان اینکه برخی نمایندگان از جمله حسن نوروزی، نماینده رباط کریم امضای خود را پس گرفته، خاطرنشان کرد: دوستان ما در فراکسیون امید، برای حفظ آبروی خودشان هم که شده این طرح را جمع‌آوری کنند، چون در آینده موجب استهزای همگان خواهد شد.
طرح دیکتاتوری
ابوالفضل ابوترابی از دیگر نمایندگانی بود که به این طرح واکنش نشان داد. نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی در این‌باره گفت: من تأسف می‌خورم در شرایطی که مردم با بیکاری و مشکلات معیشتی مواجهند و ما شاهد فقر در جامعه هستیم، طبق این طرح، مردم حق نداشته باشند حتی یک سوال مطرح کنند.   وی افزود: اینگونه رفتار کردن اوج دیکتاتوری است و واقعا باعث تأسف و تأثر است.  نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علاوه بر این، نگارش طرح مذکور نیز دارای ایرادات فراوانی است، اظهار داشت: ما برای ایجاد هیاهو و اخلال نیز قانون داریم و نوشتن این طرح، تکرار مکررات است.
به عارف گفتم طرح را پس بگیر
حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: این یک طرح مستبدانه و زمینه‎ساز دیکتاتوری در کشور است، به نحوی که هیچ صدای انتقادی در هیچ جایی مطرح نشود و نه‌تنها صدا مطرح نشود بلکه هیچ حرکتی مبنی بر اینکه دال بر جلب توجه شود نمی‎توان انجام داد. وی در ادامه عنوان کرد: این طرح ریشه ماده 120 حقوق شهروندی را که آقای رئیس‌جمهور اعلام کره بود زد و دیگر چیزی از آن باقی نگذاشت و به طور کلی حقوق اساسی ملت را نادیده گرفته است. در این راستا طی دیروز و امروز نیز بنده از طریق برخی افراد پیام‎هایی را به آقای عارف که امضاکننده اولیه این طرح است فرستادم که این کار درستی نیست و این طرح را پس بگیر. نماینده مردم شاهین‌شهر ادامه داد: آن جریان فکری که تا الان در ظاهر علم آزادی‎خواهی و آزادی بیان در دست داشت، اینجا رسوا شد و نشان داد همه آنچه را که بیان ‎کرده دروغ است و باید این سوال را پرسید که با این تعریف، افرادی که در زمان فتنه جلسات را بهم ریختند و حتی آدم کشتند و بسیجیان را به شهادت رساندند، آنها را چقدر باید زندانی و به چه صورت مجازات کرد؟  حاجی‌دلیگانی تصریح کرد: براساس این طرحی که توسط نمایندگان لیست امید به مجلس ارائه شد باید یک نیروی انتظامی جدیدی تشکیل و ده‎ها زندان دیگر ساخته شود تا فضا برای زندانی شدن افرادی که سوال یا جلب توجه می‎کنند آماده شود و بر این اساس ایراد اصل 75 هم دارد، چراکه هزینه‎های آن هم پیش‎بینی نشده است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین:  مقابل برخورد با دانشجویان انقلابی می‌ایستم
رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: زمانی که یک دانشجوی انقلابی اظهارنظر می‌کند به کمیته انضباطی معرفی می‌شود؛ خدا می‌داند اگر متوجه شویم با یک دانش‌آموز یا دانشجوی انقلابی برخورد خلاف حق می‌شود، بنده به عنوان کوچک‌ترین فرد برابر آن می‌ایستم. سردار غلامحسین غیب‌پرور در کنگره ملی همفکری آینده‌سازان انقلاب اسلامی (بسیج دانش‌آموزی) اظهار کرد: زمانی که یک دانشجوی انقلابی اظهارنظر می‌کند به کمیته انضباطی معرفی می‌شود؛ خدا می‌داند اگر متوجه شویم با یک دانش‌آموز یا دانشجوی انقلابی برخورد خلاف حق می‌شود، بنده به عنوان کوچک‌ترین فرد برابر آن می‌ایستم. دانشگاه‌ها مکان‌های محترمی هستند اما مراقب حرکت‌های زیرپوستی باشند؛ چرا باید با دانشجوی انقلابی برخورد شود؟


Page Generated in 0/0061 sec