printlogo


کد خبر: 172164تاریخ: 1395/11/28 00:00
بگو مگوها به کشاورزی رسید

گروه اقتصادی: بگومگوهای اقتصادی دولتی‌ها این بار با اختلاف‌نظر عجیب وزیر جهاد کشاورزی و معاون اجرایی روحانی ادامه یافت. به گزارش «وطن‌امروز»، کاهش تعرفه واردات کالاهای اساسی بسیاری از تولیدکنندگان و کشاورزان را شوکه کرد و حتی اعلام شد این مصوبه می‌تواند کشاورزی را نابود کند. حالا که اعتراضات از این مصوبه بالا گرفته وزیر جهاد کشاورزی اعلام می‌کند این مصوبه پیشنهاد ما نبود و معاون رئیس‌جمهور می‌گوید پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی بود! در حالی که وزیر جهاد کشاورزی عنوان می‌کند با کاهش تعرفه واردات ۸ کالای اساسی و حساس موافق نیست اما معاون اجرایی رئیس‌جمهور خبر از پیشنهاد جهادکشاورزی برای کاهش تعرفه واردات این محصولات در دولت می‌دهد. این مصوبه  باعث شد طرح‌های مختلف جهادکشاورزی برای خوداتکایی در تولید برخی محصولات کشاورزی  و اجرای طرح‌هایی مانند «بازار در برابر بازار» که برای صادرات مازاد تولید سیب و کشمش در نظر گرفته شده بود، زیر سوال برود اما با این وجود وزارت جهاد کشاورزی به صورت مشخص، مخالفت خود را با این مصوبه هیات وزیران به خاطر مصالح  دولت اعلام نمی‌کرد. بنابر گزارش تسنیم، محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور در حاشیه نشست هیات نمایندگان اتاق اصناف ایران در پاسخ به این سوال تسنیم که چرا شب عید و چند ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری بدون جلب رضایت وزارت جهاد کشاورزی به یکباره تعرفه واردات 8 کالای اساسی و حساس کاهش یافت، این موضوع را رد کرد و گفت: هر تغییری در نظام تعرفه باید به پیشنهاد وزارتخانه ذی‌ربط صورت گیرد تا قابلیت طرح در دولت داشته باشد. وی افزود: تعرفه‌ها اگر قرار است تغییر کند قانونگذار اعلام کرده که با پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی باشد و کمیسیون ماده یک نیز موضوع تعرفه‌ها را در کشور ساماندهی می‌کند و در نهایت باید اذعان داشت که تغییر در نظام تعرفه‌ها با طی شدن این مراحل صورت می‌گیرد. رئیس ستاد تنظیم بازار ادامه داد: برای برخی اقلام نیز تمهیدات فصلی داریم و تعرفه‌ها را کاهش می‌دهیم تا در زمان برداشت محصول حمایتی از تولیدکنندگان صورت گیرد و بعد از فصل برداشت که باید کالا در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد اجحافی در حق آنها انجام نشود. وی برای توضیح بیشتر گفت: با پیشنهاد وزارتخانه‌های تولیدی تعرفه‌ها را تغییر می‌دهیم و محدودیت‌های مقداری را نیز برطرف می‌کنیم. این کالاها بر زندگی مردم تأثیرگذار هستند و باید برای کنترل امور، مصرف‌کننده و تولیدکننده را به صورت همزمان در نظر بگیریم.
 پیشنهادات وسیع برای کاهش تعرفه واردات
بنابر این گزارش، حجتی وزیر جهاد کشاورزی  بلافاصله بعد از این اظهارات در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شامگاه 25 بهمن پاسخ  شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور را با طرح این سوال مجری که «بالاخره شما موافق کاهش تعرفه 8 کالای کشاورزی اساسی و حساس هستید یا خیر؟» اظهار کرد و گفت: پیشنهاداتی در سطح وسیع در این‌باره آمده بود اما ما موافق نبودیم و خیلی در این ‌ارتباط نظر (مثبت) نداشتیم. وی افزود: در دولت در این‌باره چند بار بحث شد و اشکالات آن (مصوبه هیات‌وزیران برای کاهش تعرفه 8 کالای اساسی) برطرف شد اما در نهایت چیزی که درآمده آسیبی به تولید و تولیدکننده نمی‌زند. وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: برای رفع نگرانی که برای شب عید بوده و هست این اتفاق (کاهش تعرفه) افتاد. وی تصریح کرد: تعرفه برنج ابتدا از 40 درصد به 5 درصد کاهش یافت اما این تعرفه دوباره اصلاح شد و اکنون 26 درصد است و واردات در فصل غیربرداشت محصول داخلی انجام می‌شود. حجتی گفت: در بحث گوشت قرمز نیز که تعرفه گوشت پایین آمد، برای گوشت گرم رخ داد، زیرا امکان واردات آن محدود است و مانند گوشت منجمد نیست که بتوان آن را چند هزار تنی وارد کرد. وی افزود: قیمت گوشت گرم در بازار داخلی بالاست اما آن مقداری که در بازار بالا رفته بسیار بالاتر از بخش تولید است و باید سازوکاری ایجاد شود تا این فاصله کم شود. حجتی گفت: ما در بحث خرده‌فروشی مسؤولیتی برای نظارت بر قیمت فروش نداریم و دراین‌باره صنف باید نظارت لازم را داشته باشد اما ما نیز در مراکزی مربوط به شرکت پشتیبانی امور دام و میدان میوه و تره‌بار عرضه مستقیم گوشت قرمز (باقیمت متعارف) را داریم.
 دفاع حجتی از انتزاع
بنا بر این گزارش، شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور با سابقه‌ای که در دولت اصلاحات به عنوان وزیر بازرگانی دارد، اخیرا حملات تندی به اجرای قانون انتزاع داشت و آن را باعث از هم پاشیدگی نظام صنفی دانست. حجتی همچنین در برنامه تلویزیونی یادشده  در پاسخ به این سوال که «قبول دارید آن اعتقادی که در دولت به قانون انتزاع وجود داشت دیگر به آن شدت نیست و دولت بیشتر به سمت وزارت صنعت است» گفت: چنین احساسی نداریم. وی افزود:  کشاورزی زنجیره است و در دنیای توسعه یافته به این سمت حرکت می‌کند و تنها  کشاورزی معیشتی می‌تواند محدود به مزرعه باشد. حجتی اظهار داشت: شما نمی‌توانید شیر تولید کنید و منتظر باشید هر کسی  و هر موقع که خواست بیاید آن را بخرد. تولیدکننده‌ها به‌صورت حقیقی یا حقوقی باید در صنایع باشند  که این در واقع به معنی انتزاع است. در اروپا، آمریکا و هلند خود تولیدکننده‌ها صنایع دارند. براساس این گزارش، علاوه بر «اقرار صریح وزیر جهاد کشاورزی» بر عدم رضایت برای کاهش تعرفه  واردات 8 کالای اساسی، ضروری و حساس، «اصلاح چند مورد کاهش تعرفه محصولات کشاورزی بعد از مصوبه هیات وزیران» مانند برنج نیز شاهد این مدعاست.  با  پیگیری وزارت جهاد کشاورزی بود که این تعرفه‌ها اصلاح شد و تعرفه برنج بعد از اینکه از 40 درصد به 5 درصد کاهش یافت دوباره به 26 درصد افزایش یافت.
شریعتمداری چه گفت؟
گفتنی است محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور در هشتمین اجلاسیه دوره ششم نمایندگان اتاق اصناف ایران درباره موضوع تنظیم بازار گفته بود: با تصویب قوانین جدید در حوزه کشاورزی در مجلس شورای اسلامی بخشی از وظایف وزارت صنعت و بازرگانی برای تنظیم بازار  محصولات کشاورزی به وزارت جهادکشاورزی منتقل و سبب شد نظام واحد صنفی از هم بپاشد. وی تصریح کرد:  از لحاظ قانونی وزارت جهاد کشاورزی این اختیار را دارد که در تنظیم بازار به صورت مستقیم نقش داشته باشد. به عنوان نمونه تولید شیر در حوزه کشاورزی قرار دارد اما اگر توت فرنگی به آن اضافه شود وزارت صنعت متولی آن می‌شود. ما قانونی را تصویب کردیم که خودمان در تفسیر آن مانده‌ایم. شریعتمداری تصریح کرد: در شرایط فعلی وقتی صحبت از تنظیم بازار محصولات کشاورزی می‌شود تا سطح عمده‌فروشی مسؤولیت با وزارت جهاد کشاورزی است ولی وقتی به سمت خرده‌فروشی می‌رود وزارت صنعت، معدن و تجارت در این باره نقش دارد. وی یادآور شد: اکنون تعرفه‌ها و ثبت‌سفارش و تنظیم بازار محصولات کشاورزی در اختیار جهاد کشاورزی است و در موضوعاتی مانند برنج و مرکبات اعمال قانون می‌کنند.


Page Generated in 0/0158 sec