printlogo


کد خبر: 172165تاریخ: 1395/11/30 00:00
با جاری شدن سیل، آبگرفتگی معابر، انسداد راه‌ها، شکستن پل‌ها، محاصره روستاها تخریب منازل و کشته شدن تعدادی از هموطنان در استان‌های فارس، ‌بوشهر، هرمزگان و کرمان وضعیت جنوب کشور بحرانی شده است

گروه اجتماعی: در پی بارش‌های چند روز گذشته، سیل زندگی مردم در استان‌های فارس، بوشهر، هرمزگان و کرمان را فلج کرده است. در بوشهر علاوه‌بر کشته شدن یک نفر و مسدود شدن بسیاری از راه‌های ارتباطی، به تاسیسات شهری و زیرساخت‌های بین راهی و روستایی آسیب‌های فراوانی وارد آمده است. بر اثر بارندگی‌های شدیدی که طی هفته جاری استان بوشهر را در برگرفت، تاسیسات شهری و زیرساخت‌های ارتباطی بسیاری از شهرها و روستاهای استان بوشهر از بین رفته است. فرماندار دشتستان استان بوشهر در همین باره گفته است: «تداوم بارندگی و جاری شدن سیل در نقاط گوناگون این شهرستان باعث کشته شدن یک نفر و بسته شدن شدن راه‌های ارتباطی و محاصره 15روستا شده است. ارسلان زارع افزود: در روستای «شاه پسرمرد» بخش بوشکان زنی 38 ساله که در تلاش برای خروج دام‌های خود از آغل و نجات آنها بود به علت آبگرفتگی و آوارشدن سقف آغل جانش را از دست داد و دام‌ها نیز تلف شدند.
بارش شدید در 8 شهر بوشهر
شهرستان‌های جم، کنگان، دیر، دشتی، تنگستان و دشتستان هم اکنون با مشکلات فراوانی مواجهند. فرماندار شهرستان دیرمیزان بارش‌های 24 ساعت گذشته در این شهرستان را  266 میلیمتر عنوان کرده که بخش عمده‌ای از روستاهای این شهرستان را با مشکلات فراوانی مواجه و گرفتار سیل کرده است.
حمزه اعتماد به خبرگزاری فارس اظهار داشت: شدت این بارش‌ها به گونه‌ای بوده که باعث شد راه دسترسی این شهرستان از سمت دوراهک به ریز در شهرستان جم با ریزش کوه همراه شود که عوامل راهداری با استقرار در این محل اقدام به بازگشایی مسیر کرده‌اند اما توصیه می‌شود تا حد امکان از این مسیر عبور و مرور انجام نشود. وی افزود:  آب در سطح وسیعی وارد شهر دیر شده که با پیش‌بینی‌های مناسب تاکنون تلفات جانی نداشته‌ایم اما باعث قطعی برق و خطوط تلفن شده که همه این مشکلات رفع شده است. فرماندار شهرستان دیر بیان کرد: راه موصلاتی این شهرستان از سمت بردخون به شهرستان دشتی در مسیر منتهی به پل مند نیز به دلیل حجم فراوان آب در این رودخانه و امکان طغیان مسدود شده است.
وضعیت شهرستان‌های دیگر
علاوه بر این از شهرستان دشتی هم خبر می‌رسد وضعیت این شهرستان درباره میزان آب‌گرفتگی و سیل چندان مطلوب نیست. به بخش عمده‌ای از روستاهای پایین‌دستی رودخانه مند برای تخلیه اطلاع‌رسانی شده و هر لحظه با افزایش میزان آب ورودی به این رودخانه خطر طغیان رودخانه مند، دور از انتظار نیست. اسماعیل حاجیانی، فرماندار شهرستان دشتی اعلام کرد: بسیجیان به همراه تمام اکیپ‌های عضو ستاد بحران شهرستان دشتی و تعدادی از اعضای ستاد بحران استان بوشهر در منطقه و بویژه در کانون سیل در محل رودخانه مند حضوری وسیع دارند و به رغم دادن هشدار به مردم محلی برای جلوگیری از نزدیک شدن به دهانه‌های این پل، هجوم مردم به این محدوده با وجود اعلام احتمال طغیان این رودخانه خیلی خطرناک است. وی افزود: کار تخلیه روستاهای پایین‌دستی و بخشی دیگر از روستاهای این شهرستان در بخش کاکی و شنبه و طسوج انجام شده و زمینه اسکان آنها فراهم شده است. حاجیانی خاطرنشان کرد:  میزان آب ورودی به رودخانه مند که سرچشمه آن از استان فارس است با افزایش فراوان بارش‌ها در بخش‌های جنوبی استان فارس به حالت فوق‌العاده در آمده و هر آن ممکن است با طغیان این رودخانه مواجه باشیم که در این صورت میزان خسارات فوق‌العاده فراوان است.
سیل مشکلات در فارس
همچنین به دلیل استمرار بارش نزولات جوی و آب‌گرفتگی، برخی معابر شیراز مسدود شده و احتمال تخلیه برخی منازل شهری وجود دارد. بنا بر اطلاعیه مدیریت بحران فارس و شهرداری شیراز و پلیس راهور، اتوبوس‌های سازمان حمل مسافر شهرداری شیراز به‌منظور اعزام اتوبوس به برخی مناطق شهرداری و کمک به تخلیه احتمالی منازل شهروندان در حالت آماده‌باش هستند. همچنین  ورودی دروازه قرآن شیراز مسدود شده است. با شدت بارش باران و جاری شدن سیلاب در رودخانه خشک و ورود سیلاب به کنارگذرها، در راستای حفظ جان شهروندان تمام ورودی‌های این منطقه بسته شد. بنا بر اعلام مدیریت بحران فارس، متأسفانه یک موتورسوار به دلیل توجه نداشتن به مباحث ایمنی و وارد شدن به مسیر سیلاب در منطقه قصرقمشه جان خود را از دست داد. مدیران شهری و بحران تأکید دارند مردم شیراز تحت هیچ شرایطی در کنار رودخانه و پل‌ها حضور نیابند و با وسیله نقلیه یا پیاده در مسیر آب قرار نگیرند. پلیس‌راه شمال استان نیز اعلام کرده محور شیراز به اصفهان محدوده زیباشهر و اکبرآباد آب‌گرفتگی شدید دارد و آب‌گرفتگی و بارش باران و برف شدید در محورهای خرم بید، اقلید و سپیدان گزارش‌ شده است. کمک‌رسانی، باز کردن مسیرها و ارسال اقلام امدادی توسط هلال‌احمر و راهداری به روستاهای فسا، نی‌ریز، استهبان، مهر، جهرم و داراب ادامه دارد.  همچنین جز برخی مشکلات مقطعی و محدود، وضعیت گاز و برق در استان فارس نسبتا پایدار است و جز سد محمدآباد جهرم هیچ سد دیگری مشکل خاصی در زمینه گذر آب از تاج سد ندارد. متولیان و مدیران مدیریت بحران خواستار آن شده‌اند شهروندان از سفرهای غیرضروری درون و برون‌شهری بپرهیزند.
تخریب واحدهای مسکونی
درهمین باره نماینده مردم جهرم در مجلس گفته است: «5 روستای شهرستان جهرم به دلیل شدت بارش‌ها تخلیه کامل شد». محمدرضا رضایی با بیان این مطلب به خبرگزاری فارس اظهار داشت: بارندگی شدید در شهرستان جهرم به 5 روستا آسیب جدی وارد کرد به‌طوری‌که تمام اهالی این روستاها را از منازل خود به اماکن عمومی کشاند. وی افزود: در شهرستان جهرم 5 روستا تخلیه کامل شد و مجبور شدیم اهالی این روستاها را در اماکن عمومی اسکان دهیم و 20 روستا در محاصره آب هستند و امکان ارتباط با آنها وجود ندارد که نتوانستیم به آنها خدمات دهیم. رضایی ادامه داد: در بارش‌های اخیر 20 روستا دچار مشکل جدی شده و تنها در بخش سیمکان 600 واحد مسکونی تخریب‌شده و در کل یکهزار واحد در کل شهرستان دچار مشکل است و به‌احتمال‌زیاد این تعداد بیشتر خواهد شد. نماینده مردم جهرم در مجلس با اشاره به اینکه عشایر نیز در نقاط گوناگون شهرستان جهرم در محاصره آب هستند، خاطرنشان کرد: ما در شهرستان بیش از هر چیز به چادر و نایلون و پتو نیاز داریم و نیاز است مدیریت بحران استان به جهرم توجه جدی کنند.
تخلیه 5 روستای جهرم
علاوه بر این صحراییان، فرماندار ویژه جهرم  با اشاره به بارش حدود 300 میلیمتر باران در جهرم نیز اظهار داشت: مدیریت بحران کشور و استان باید به مناطق روستایی شهرستان جهرم توجه بیشتری داشته باشند بویژه در سیمکان جهرم که شدت خسارت‌ها بالاست. وی همچنین افزود: متأسفانه مسیر ارتباطی بین جهرم و شیراز قطع است و در این مسیر 2 پل تخریب‌شده و مردم مجبورند از مسیر فسا به شیراز تردد کنند.  فرماندار ویژه جهرم از تخلیه کامل 5 روستا و قطع شدن راه ارتباطی 20 روستای این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: به‌دلیل حجم بالای بارش در این شهرستان در چند روز گذشته که به حدود 400 میلیمتر می‌رسد خسارت‌هایی به واحدهای مسکونی شهری و روستایی جهرم وارد شده است. وی گفت: تا این لحظه در کل این شهرستان 2 هزار و 750 واحد مسکونی آسیب‌دیده که از این تعداد 700 مورد تخریب کامل شده و نیازمند بازسازی است، یکهزار واحد 30 تا 45 درصد از بنا دچار آسیب شده و یکهزار و 100 واحد نیز بین 10 تا 30 درصد آسیب‌دیده است. گفتنی است، طبق خبرهای منتشر شده، علاوه بر 2 استان فارس و بوشهر، استان‌های کرمان و هرمزگان هم در روزهای گذشته با توجه به وقوع سیل و وضعیت نامناسب آب و هوا با مشکلات گوناگونی مواجه بوده‌اند و این مشکلات همچنان ادامه دارد. در همین باره فرماندار پارسیان در هرمزگان گفت: طغیان رودخانه زاخر واقع در منطقه برکه دکا، روستاهای پایین‌دست را تهدید می‌کند و از مردم درخواست می‌شود از تردد در مسیر این رودخانه خودداری کنند. فرماندار پارسیان تعداد سدهای پارسیان را 6 فقره خواند و عنوان داشت: تمام سدهای شهرستان به‌علت بارندگی سرریز شده است و از روستاییانی که در محدوده سدها سکونت دارند درخواست می‌شود به محل‌های امن‌تری نقل مکان کنند.


Page Generated in 0/0066 sec