printlogo


کد خبر: 172210تاریخ: 1395/11/30 00:00
رئیس‌جمهور آمریکا بر تشدید تحریم‌ها علیه ایران تأکید کرد
ترامپ: جنگ نه، تحریم آری!

دونالد ترامپ یک ماه پس از رسیدن به قدرت و با وجود فشارهای فزاینده دستگاه‌های اطلاعاتی و رسانه‌های آمریکایی،صریحا اعلام کرد به دنبال برقراری مجدد ارتباط با روسیه است. رئیس‌جمهور جدید آمریکا که به دنبال تنش‌های هفته گذشته و متعاقب آن استعفای مشاور امنیت ملی‌اش در رابطه با اتهام ارتباط با روس‌ها، آژانس ملی اطلاعات آمریکا و اف بی‌آی را به دخالت در سیاست و درز غیرقانونی اطلاعات به روزنامه‌ها متهم کرده بود، اعلام کرد به‌خاطر دروغگویی برخی رسانه‌ها از جمله سی‌ان‌ان تصمیم گرفته مستقیم با مردم سخن بگوید.
به گزارش صدای آمریکا  ترامپ روز پنجشنبه در نشست مطبوعاتی مراسم معرفی الکس اکاستا، وزیر کار دولت خود سخنرانی کرد. وی با اشاره مستقیم به سی‌ان‌ان گفت: «رسانه‌‌ها بشدت ریاکار شده‌اند. حقیقتا سطح بی‌ریایی رسانه‌ها به حدی غیرقابل کنترل در آمده است. من انتخاب شده‌ام که سیستم ورشکسته کنونی را درست کنم. البته باید بگویم برخی رسانه‌ها واقعا خالصانه دارند کار می‌کنند اما بخش اعظم آنها اینطور نیستند».
رئیس‌جمهور آمریکا صریحا با اشاره به دروغگویی سیاستمداران پیش از خود اعلام کرد: «من یک ویرانه را به ارث برده‌ام، هم از منظر داخلی هم از منظر خارجی. وضعیت خارجی را ببینید؛ وضع خاورمیانه را. وضع کره‌شمالی را. به شما قول می‌دهم به آن خواهیم پرداخت».
وی سپس اعتراف کرد که داعش را هم در عراق و سوریه از دولت اوباما به ارث برده است. رئیس‌جمهور آمریکا با وجود تکرار ادعاهای ضدایرانی‌اش گفت: «در خارج از کشور به دنبال جنگ نیستیم، دنبال صلح هستیم اما صلح از قدرت به دست می‌آید. در داخل هم من به دنبال امنیت هستم». ترامپ که از فرجام خواهی برای رفع ممنوعیت قضایی فرمان‌های ضدمهاجرتی‌اش انصراف داده بود به دفاع از دستوراتی که از آنها عقب‌نشینی کرده پرداخت و اعلام کرد هفته آینده یک فرمان اجرایی جدید صادر خواهد کرد تا کشور را «به نحوی فراگیر» در برابر تهدیدات حفظ کند. وی سپس ضمن رد جنجال‌های رسانه‌ای بر سر روابط و مواضع او در قبال روسیه گفت: شاید این «خبرهای جعلی توسط افرادی از دولت اوباما منتشر شده باشد».
ترامپ فاش کرد نخستین‌بار در  جریان مکالمه تلفنی با رئیس‌جمهور مکزیک و سپس نخست‌وزیر استرالیا متوجه درز اطلاعاتی شده است. او ادامه داد: «اطلاعات محرمانه همین‌طور دارد از کاخ سفید درز می‌کند. رسانه‌ها باید از این کار شرمگین باشند و البته کسانی که این اطلاعات را درز می‌دهند».
او گزارش نیویورک‌تایمز درباره ارتباط ستاد تبلیغاتی‌اش با روسیه را «خبر جعلی و جوک» دانست و سپس رودررو با خبرنگار سی‌ان‌ان، اخبار این شبکه را «خیلی جعلی» خواند. رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد هیچ معامله، توافق و کاری با روسیه نداشته است اما گفت کنار آمدن با روسیه چیز خوبی است. ترامپ گفت: «خب من می‌توانم کشتی روسی را که در 30 مایلی ساحل ماست هدف قرار دهم اما کنار آمدن با روسیه چیز خوبی است. می‌گویند ترامپ می‌خواهد با روسیه کنار بیاید، خب مگر چیز بدی است؟ این مساله مثبتی است، نه یک چیز منفی».
رئیس‌جمهور آمریکا  سپس به معیارهای دوگانه رسانه‌ها علیه در قیاس با دولت اوباما و هیلاری کلینتون در قبال روسیه حمله کرد و گفت: «هیلاری رفت و آن دکمه پلاستیکی مضحک را دست گرفت و از ریست- تجدید روابط با روسیه- صحبت کرد اما کسی چیزی نگفت». سپس درباره جنگ هسته‌ای هشدار داد: «ما یک قدرت هسته‌ای هستیم، روسیه هم هست. می‌دانید، در جلسات توجیهی اطلاعاتی به من گفته‌اند هولوکاست هسته‌ای با هیچ چیز قابل مقایسه نیست،
بنا بر این کنار آمدن با آنها چیز مثبتی است». ترامپ در پایان نشست مطبوعاتی‌اش با یک خبرنگار که او را نژادپرست و یهودی‌ستیز می‌خواند مشاجره لفظی پیدا کرد و دست آخر در واکنش به خبرنگار بی‌بی‌سی، این شبکه را هم به کنایه مثل سی‌ان‌ان دروغ‌پرداز خواند.
نخستین دیدار روسی تیم ترامپ
سرانجام نخستین دیدار مستقیم دیپلماتیک میان روسیه و آمریکا پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ انجام شد تا رئیس‌جمهور جدید آمریکا که به‌خاطر ارتباطات روسی اطرافیانش زیر فشار حاکمیت سایه واشنگتن و دستگاه‌های اطلاعاتی قرار دارد بتواند با خیال راحت‌تری درباره برقراری مجدد ارتباط میان کاخ سفید و کرملین صحبت کند. وزرای خارجه روسیه و آمریکا روز پنجشنبه در حاشیه اجلاس گروه 20 در بن، نخستین دیدار رسمی خود را در فضایی نامتعارف انجام دادند و درباره همکاری در زمینه منافع مشترک توافق کردند. با این حال درباره بسیاری از حوزه‌ها اختلاف دو طرف از جمله تحریم روسیه بحثی انجام نشد. البته رکس تیلرسون، رئیس دستگاه دیپلماسی دولت ترامپ چهره ناآشنایی برای سرگئی لاوروف نبود چرا که به عنوان رئیس غول نفتی اکسون‌موبیل بارها از مسکو دیدار کرده بود. اما اهمیت این دیدار از آن جهت بود که درست چند روز پس از استعفای مشاور امنیت ملی کاخ سفید، مایکل فلین تحت فشار رسانه‌ها قرار گرفت، مردی که عامل اصلی ارتباط پوتین و ترامپ خوانده می‌شد. لاوروف روز پس از دیدار با تیلرسون، همتای آمریکایی‌اش، گفت توافق شد مسکو و واشنگتن «در زمینه‌هایی که منافع مشترک دارند،گام بردارند». به گفته لاوروف، تیلرسون بار دیگر بر آمادگی آمریکا برای فائق آمدن بر دوران روابط تیره دوجانبه طی دوره دوم اوباما تأکید کرد اما وزیر خارجه روسیه در عین حال گفت: «ما هرگز نمی‌توانیم درباره همۀ اختلاف‌نظرها در یک نشست گفت‌وگو کنیم». وی افزود: پوتین و ترامپ هر زمانی که امکان‌پذیر باشد، با یکدیگر دیدار می‌کنند.
شکاف سوریه باقی است
تیلرسون نیز مانند همتای روسی‌اش این نشست را سازنده دانست اما لحن او مشخصا در 2 مورد مشخص یعنی توافق مینسک به‌منظور پایان دادن به بحران اوکراین و مشارکت آمریکا با روسیه در جنگ سوریه منفی بود. به گزارش رویترز به نقل از یک منبع دیپلماتیک غربی، تیلرسون پس از نشست بن به کشورهای مخالف بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه گفته است تا زمانی که روسیه همه گروه‌های مخالف را تروریست قلمداد کند، همکاری نظامی واشنگتن و مسکو غیرممکن خواهد بود. این در حالی است که بسیاری از این گروه‌ها همچنان در حال همکاری با جبهه‌النصره، شاخه نظامی القاعده هستند یا سابقه جنایاتی همتراز تروریست‌های تکفیری دارند. از طرف دیگر تیلرسون صبح دیروز در بن با وانگ‌ئی همتای چینی خود دیدار کرد که این نخستین دیدار در سطح وزیران خارجه آمریکا و چین، پس از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا محسوب می‌شود.محور صحبت‌های این دو درباره موضوعات پرتنش اخیر بین واشنگتن و پکن از قبیل مساله تایوان، جزایر جنجال‌برانگیز در دریای چین جنوبی و حتی تجارت متمرکز بود.

هشدار گابریل درباره جنگ در فلسطین
سیاست ترامپ درباره بحران فلسطین با انتقادهای شدید فلسطینیان و جامعه بین‌الملل از جمله سازمان ملل و اتحادیه عرب همراه بوده است. مخالفان این تغییر رویه ترامپ معتقدند آمریکا نباید بدون ارائه «گزینه جایگزین»، از حمایت از راه‌حل تشکیل 2 کشور دست بردارد. وزیر خارجه جدید آلمان در یکی از نخستین اظهارنظرهای دیپلماتیکش به رژیم صهیونیستی درباره ادامه شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین هشدار داد و گفت این موضوع می‌تواند شرایط پرتنش فعلی در خاورمیانه را بدتر کند.زیگمار گابریل، روز پنجشنبه در کنفرانس خبری مربوط به نشست وزرای خارجه گروه 20 در شهر بن آلمان گفت: «نگران هستیم که شهرک‌سازی نامحدود، دستیابی به راه‌حل تشکیل 2 کشور را غیرممکن کند و ریسک بروز مناقشه در خاورمیانه از جمله بروز جنگ احتمالی را افزایش دهد». اظهارات گابریل در واکنش مستقیم به حرف‌های هفته گذشته رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بود که اعلام کرد واشنگتن دیگر بر «راه‌حل تشکیل 2 کشور» برای مناقشه میان اسرائیل و فلسطین اصرار ندارد و از هر چیزی که دو طرف بر سر آن توافق کنند، حمایت خواهد کرد.


Page Generated in 0/0065 sec