printlogo


کد خبر: 172239تاریخ: 1395/12/1 00:00
وقتی آلمان‌ها آمریکا را تهدید اصلی می‌دانند
ناتوی عربی، ماجراجویی احمقانه ترامپ

با آنکه طی روزهای اخیر مقامات ارشد دولت ترامپ در اجلاس کنفرانس امنیتی مونیخ و در حواشی آن تلاش کرده‌اند به اشکال مختلف حمایت واشنگتن از سازمان پیمان دفاعی آتلانتیک شمالی را نشان دهند اما دبیرکل دانمارکی ناتو هنوز از این بابت مطمئن نیست. «ینتس استولتنبرگ» در  آستانه نشست مونیخ  اعلام کرد جهان با بزرگ‌ترین چالش‌های یک نسل مواجه است. او از تقلای ناتو برای ادامه جلب همکاری آمریکا برای تامین امنیت اروپا پرده برداشت. او همچنین به نخستین فعالیت‌های شاخه خاورمیانه ناتو اشاره کرد. استولتنبرگ از آموزش نیروها در عراق به عنوان اقدامی در راستای تامین امنیت و ثبات این کشور یاد کرد و این در حالی است که عراق جزو حوزه فعالیت ناتو محسوب نمی‌شود. به گفته او این سازمان نظامی آمریکایی- اروپایی در حالی که در مرزهای شرقی‌اش با بحران مواجه است، ناگهان به صرافت افتاده برای حفظ ثبات مرزهایش در خاورمیانه، نیروهای امنیتی دیگر کشورها همچون تونس و اردن را آموزش ‌دهد!
ناتو به تروریست‌ها اطلاعات می‌داد
در تحول مهم دیگری، ژنرال جیمز ماتیس، رئیس پنتاگون ناتو را مجبور کرد از عملیات اطلاعاتی هوایی بر فراز خاک سوریه انصراف دهد. به دنبال نخستین دیدار ماتیس با استولتنبرگ، رئیس دانمارکی ناتو در بروکسل، دو طرف تاکید کردند با ایجاد جبهه مشترک جنوبی برای کنترل آفریقا و خاورمیانه از انجام پروازهای اطلاعاتی خارج از چارچوب در این مناطق خودداری می‌کنند. این توافق به معنای تعلیق فعالیت‌های رسمی ناتو در سوریه بویژه در زمینه حمایت آواکس‌های انگلیسی و فرانسوی از نیروهای کرد در جنگ با داعش است.
اما تعلیق فعالیت‌های ناتو در سوریه به خواست آمریکا یک رسوایی در ناتو است. فشار پنتاگون بر ناتو در این زمینه نشان‌دهنده آن است که دولت ترامپ فعلا دست‌کم در جنگ با داعش جدی است. گفته می‌شود ماتیس همتایان اروپایی‌اش را به‌خاطر لو رفتن اطلاعات پروازهای اطلاعاتی ناتو بر فراز سوریه به‌واسطه آواکس‌های انگلیسی و فرانسوی سرزنش کرده است. طبق این رسوایی اطلاعات میدانی بلافاصله توسط ناتو به تروریست‌های داعش و النصره منتقل می‌شد.
طرح خطرناک اما کودکانه
تصمیم جدید کشورهای عضو پیمان دفاعی آتلانتیک شمالی(ناتو) برای گسترش این سازمان به جنوب می‌تواند تبدیل به بهانه‌ای برای جنگ‌افروزی‌های جدید غرب در این مناطق شود. وزرای دفاع عضو ناتو، چهارشنبه گذشته در پایگاه فرماندهی مشترک آن در ناپل ایتالیا تصمیم گرفتند به بهانه افزایش تهدید‌ها از خاورمیانه و شمال آفریقا علیه اروپا، جناح جنوبی ناتو را در این مناطق فعال کنند حال آنکه این سازمان جز ترکیه، هیچ عضو رسمی در این منطقه بزرگ مسلمان‌نشین ندارد.
«ایگور کوروتچینکو» کارشناس نظامی و سردبیر مجله «دفاع ملی» روسیه معتقد است گسترش ناتو به سوی جنوب در حقیقت ایده دولت ترامپ برای برای ایجاد بلوک نظامی موسوم به «ناتوی عربی» در اتحاد با رژیم صهیونیستی برای تهدید ایران است که اگر واقعا تحقق پیدا کند، امنیت منطقه و کل جهان را در معرض تهدیدات جدی قرار خواهد داد. همچنین به گزارش تسنیم، «الکساندر پرینجیف» کارشناس نظامی  و استاد دانشگاه علوم اقتصادی روسیه نیز معتقد است طرح آمریکا برای تشکیل ناتوی عربی در منطقه خاورمیانه، به‌طور غیرمستقیم روسیه را نیز به عنوان متحد ایران در مبارزه با تروریسم تهدید می‌کند. پیش از این روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» از انجام مذاکراتی همزمان توسط دولت ترامپ با چند کشور عربی درباره امکان ایجاد اتحادی نظامی براساس الگوی ناتو پرده برداشته بود که علاوه بر کشورهای عربی، اسرائیل نیز ممکن است وارد آن شود. با این حال انگیزه‌های ناهمگن کشورهای طرف مذاکره ترامپ شامل عربستان سعودی، امارات، مصر، اردن، کویت و بحرین برای مقابله با ایران نشان می‌دهد این اتحاد نظامی فرضی همانند دیگر طرح‌های ترامپ ناپخته و عمدتا تبلیغاتی است. ضمنا از نحوه تعریف مشارکت و حمایت دورادور آمریکا و اسرائیل و خود ناتو  از این اتحاد نظامی کودکانه می‌توان فهمید هدفی جز انداختن کشورهای منطقه به جان یکدیگر ندارد. به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، همکاری‌ تل‌آویو با ناتوی عربی فرضی در حد تبادل اطلاعات خواهد ماند و  حمایت آمریکا از اتحادیه نیز در عرصه دفاعی و اطلاعاتی است اما نه آمریکا و نه اسرائیل در پیمان دفاع جمعی این کشورها مشارکت نخواهند داشت.
همکاری امنیتی آلمان با روسیه
آلمان در اقدامی بی‌سابقه از جنگ دوم جهانی به این سو در حال چرخشی تاریخی از غرب به شرق است. پس از آنکه دولت برلین با انتصاب زیگمار گابریل به عنوان وزیر خارجه آمادگی خود را برای برداشتن گام‌های مسالمت‌آمیز به سوی شرق اعلام کرد، خانم صدراعظم نیز در مهم‌ترین کنفرانس امنیتی جهان از همکاری با روس‌ها در مبارزه با تروریسم سخن گفت. آنگلا مرکل دیروز در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ با بیان اینکه مشکلاتی همانند تروریسم را نمی‌توان فقط با اتکا به یک کشور رفع کرد، خواهان همکاری با دیگر کشورهای جهان جز آمریکا شد. او مشخصا همکاری با روسیه و کشورهای اسلامی را در مبارزه مشترک با تروریسم حائز اهمیت دانست.این مهم‌ترین نشانه همکاری امنیتی است که طی 3 سال اخیر از سوی برلین برای روسیه و متحدان شرقی‌اش ارسال می‌شود آن هم در حالی که روابط مسکو و کشورهای اروپایی عضو ناتو از سال 2014 در پی اختلاف‌نظر بر سر بحران اوکراین و همچنین پیوستن شبه‌جزیره کریمه به روسیه، تیره شده است. از طرف دیگر اورسولا فان‌درلین، وزیر دفاع آلمان نیز در کنفرانس امنیتی مونیخ بدون نام بردن از دونالد ترامپ، از رئیس‌جمهور آمریکا انتقاد کرد. او که این روزها میزبان ژنرال جیمز ماتیس همتای آمریکایی‌اش در حاشیه اجلاس امنیتی آلمان است، دولت ترامپ را متهم کرد در حال تبدیل جبهه مبارزه با تروریسم جهانی به «جبهه‌ای علیه مسلمانان و اسلام» است. در همین حال نتایج یک نظرسنجی حاکی از آن است که آلمان‌ها از سیاست‌های آمریکا بیشتر از روسیه واهمه دارند. در این نظرسنجی که توسط  شبکه زد‌دی‌‌اف آلمان منتشر شد، 78 درصد از مردم این کشور نگرانی عمیق خود را از  سیاست‌های دولت دونالد ترامپ اعلام کردند در حالی که این میزان ماه گذشته و در آغاز ورود ترامپ به کاخ سفید 62 درصد بود. طبق این نظرسنجی همچنین 58 درصد از آلمان‌ها نگران اقدامات دولت روسیه هستند.

ژنرال پنتاگون: آشفتگی دولت  ترامپ باورنکردنی است!
یک ژنرال ارشد ارتش آمریکا ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ را زیر سوال برد. ژنرال تونی توماس، رئیس فرماندهی نیروهای عملیات ویژه ارتش ایالات متحده که در یک نشست نظامی سخن می‌گفت نسبت به اثرگذاری منفی دولت تازه‌کار و نابسامان واشنگتن بر نیروهای نظامی این کشور ابراز نگرانی کرد. به گزارش نیویورک‌تایمز، وی گفت: «دولت در دوره‌ تقریبا یک‌ماهه پس از ریاست دونالد ترامپ وارد یک آشفتگی باورنکردنی شده است. دولت ما یک بحران باورنکردنی را دنبال می‌کند. امیدوارم آنها بزودی به این مسائل سامان دهند زیرا ما یک کشور در جنگ هستیم.» این ژنرال ارشد پنتاگون نسبت به خطر امنیتی ارتباط اطرافیان ترامپ با روس‌ها هشدار داد و گفت به عنوان یک فرمانده نگران آن است که اوضاع آمریکا به اندازه کافی با ثبات نباشد. به گزارش روزنامه  انگلیسی ایندیپندنت، پیش از ژنرال توماس نیز سناتور جان مک‌کین از سیاستمداران برجسته جمهوری‌خواه، روز جمعه دولت ترامپ، رئیس‌جمهور هم‌حزبش را درگیر آشفتگی توصیف کرده بود. اعتراف مک‌کین از آن جهت مهم بود که او این حرف را نه در یک محفل سیاسی داخل آمریکا بلکه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ خطاب به مقامات امنیتی خارجی به زبان آورد. مک‌کین به حاضران خارجی در این نشست گفت استعفای اجباری مایکل فلین مشاور امنیت ملی ترامپ به دلیل تماس با دولت روسیه، نشان‌دهنده وضعیت آشفته دولت آمریکاست. از نظر حامیان ترامپ، این سناتور جنگ‌طلب با حرف خود در برلین می‌خواست پیامی برخلاف اطمینانی که رئیس‌جمهور، معاون او، وزیر دفاع و وزیر خارجه ایالات متحده تلاش کردند در هفته اخیر به شرکای آمریکا در این سوی اقیانوس اطلس بدهند به اروپایی‌ها القا کند.
 


Page Generated in 0/0061 sec