printlogo


کد خبر: 172249تاریخ: 1395/12/1 00:00
وزارت راه‌: در دولت فعلی بیش از دولت سابق مسکن‌مهر تحویل داده شده است
دولت یازدهم آمارهای سابق را مصادره کرد
نیکزاد: در دولت قبل یک میلیون واحد مسکن‌مهر تحویل شده نه 690 هزار واحد

گروه اقتصادی: وزیر سابق راه‌وشهرسازی در پی اعلام آمارهای جدید از مسکن‌مهر اعلام کرد که در دولت‌های نهم و دهم فقط یک میلیون واحد مسکن‌مهر تحویل شد. به گزارش «وطن‌امروز»، قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی دولت یازدهم بتازگی مدعی شده در این دولت بیش از دولت‌های نهم و دهم مسکن‌مهر تحویل داده شده است! قطعا اینگونه آمار رساندن برای این است که وضعیت دولت یازدهم در ساختن واحدهای مسکونی مهر را عادی جلوه دهند اما واقعیت چیز دیگری است.  شاید مهرآبادی، قائم‌مقام وزارت راه‌وشهرسازی دولت یازدهم نمی‌داند که اساسا ساخت مسکن‌مهر بعد از تایید شورای نگهبان در سال 1387 در سال بعد از آن آغاز شد و آمارهای موجود برای یک دولت 4 ساله است و دولت یازدهم از لقمه آماده دولت سابق بهره برده است، ثانیا آمار دولت یازدهم با آمار مسوولان دولت سابق از زمین تا آسمان متفاوت است.  قائم‌مقام وزارت راه‌وشهرسازی با بیان اینکه در دولت‌های نهم و دهم ۶۹۰ هزار مسکن‌مهر تحویل شد، وعده واگذاری همه واحدهای مسکن‌مهر را تا پایان دولت یازدهم داد. احمد اصغری‌مهرآبادی اظهار کرد:‌ دولت‌های نهم و دهم 690 هزار و دولت یازدهم 840 هزار واحد مسکن‌مهر را تحویل داده‌اند. وی با بیان اینکه ساخت 2/2 میلیون واحد مسکن در کشور کار گسترده‌ای بوده و از عهده یک وزارتخانه خارج است، تصریح کرد: مبلغی که شورای پول و اعتبار تصویب کرده تا بانک مسکن به ساخت واحدهای مسکن‌مهر اختصاص دهد، باید قبل از پایان سال جاری پرداخت شود که تاکنون مبلغی پرداخت نشده است. وی ادامه داد: طبق این مصوبه امسال باید 10 هزار میلیارد ریال برای تامین خدمات زیربنایی و آماده‌سازی در اختیار وزارتخانه‌های نیرو و راه قرار می‌گرفت. همچنین باید 4 هزار میلیارد ریال هم برای تکمیل تصفیه‌خانه‌های مسکن‌مهر به وزارت نیرو تخصیص داده می‌شد. وی گفت: علاوه بر این باید 2500 میلیارد ریال بابت زیرساخت‌های مسکن‌مهر به وزارت نیرو و 2500 میلیارد ریال هم بابت محوطه‌سازی در اختیار وزارت راه قرار می‌گرفت که متاسفانه تا امروز یک ریال از این مصوبات محقق نشده است.
آمارهای متناقض
در حالی قائم‌مقام وزارت راه‌وشهرسازی دولت یازدهم مدعی است که در این دولت بیش از دولت سابق مسکن‌مهر تحویل داده شده که به گواه بسیاری از کارشناسان و متقاضیان مسکن‌مهر، روند ساخت مسکن‌مهر به طور اخص و ساخت مسکن به طور عام در دولت یازدهم کند شده و رکود عمیقی بازار مسکن را فرا گرفته است. آمار جدید وزارت راه‌وشهرسازی شائبه‌های بسیاری به وجود می‌آورد و با توجه به آماری که وزیر راه‌وشهرسازی سابق می‌دهد این سوءتفاهم به وجود می‌آید که دولتی‌های فعلی قصد دارند آمار دولتی‌های سابق را از آن خود کنند! وزیر راه‌وشهرسازی دولت دهم در این باره گفت: در دولت‌های نهم و دهم یک‌میلیون مسکن‌مهر تحویل متقاضیان شد. علی نیکزاد در گفت‌وگو با تسنیم در پاسخ به این پرسش که در دولت‌های نهم و دهم چه تعداد مسکن‌مهر تحویل شد، اظهار کرد: با احتساب مسکن روستایی، 2 میلیون و 800هزار واحد از مجموع 4 میلیون و 300 هزار واحد در دولت نهم و دهم تحویل شد. وی با بیان اینکه 8/1 میلیون مسکن روستایی تحویل شد، افزود: در دولت قبل یک‌میلیون واحد مسکن‌مهر تحویل متقاضیان این طرح شد. وی پیش‌تر با انتقاد از عملکرد ضعیف وزارت راه‌وشهرسازی به تسنیم گفته بود: وزارت راه‌وشهرسازی در حوزه مسکن عملکرد خاصی نداشته که بتوان نقد کرد. به‌ طور مثال در 3 سال گذشته درباره احیای بافت فرسوده و ساماندهی حاشیه‌نشین‌ها چه کرده‌اند؟ در 3 سال گذشته درباره ساخت مسکن‌های حمایتی چه کرده‌اند؟ چند واحد مسکن اجتماعی ساخته‌اند؟ وی با یادآوری اینکه ماحصل عملکرد آنها تلاش در جهت اجرایی شدن صندوق یکم وام خرید مسکن است که منابع آن هم از محل وصول اقساط تسهیلات مسکن‌مهر تأمین می‌شود، تاکید کرد: در تبصره 18 قانون بودجه 1395 مبلغ 5هزار میلیارد تومان از اموال غیرمنقول وزارت راه‌وشهرسازی برای افزایش سرمایه بانک مسکن تخصیص داده شده است، سؤال این است: اگر وزارتخانه منابع لازم را در اختیار دارد چرا به تأسیسات زیربنایی مسکن‌مهر اختصاص نمی‌دهد که به‌قول آقایان 5600 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد؟ وزیر سابق راه‌وشهرسازی ادامه داد: چرا زمین‌هایی را که از برکت اجرای مسکن‌مهر ارزش افزوده پیدا کرده و مصوبه دولت را نیز برای هزینه‌کرد در بخش تأسیسات زیربنایی و خدمات روبنایی دارد، قرار است به افزایش سرمایه بانک مسکن اختصاص دهند؟
قفل جدید بر تکمیل مسکن‌مهر
در حالی که تصور می‌شد با افزایش سقف وام مسکن‌مهر به ۴۰ میلیون تومان مشکل بیشتر واحدهای مسکن‌مهر شهر جدید پردیس برطرف شود، گزارش‌ها حاکی است حساب‌های شرکت عمران شهر پردیس به دلیل آنچه بدهی مالیاتی عنوان می‌شود بسته شده است. این روزها که وزارت راه‌وشهرسازی تلاش می‌کند مسکن‌مهر پردیس فعال شود ظاهراً قفل دیگری بر تکمیل واحدهای مسکن‌مهر این شهر زده شده به طوری که بتازگی سازمان امور مالیاتی شرق تهران حساب‌های شرکت عمران شهر جدید پردیس را به بهانه بدهی مالیاتی مسدود کرده و قفلی جدید در مسکن‌مهر پردیس زده شده است. به گزارش فارس، هرچند مشکلات و شرایط جدید پرداخت تسهیلات مسکن‌مهر مثل رفتن به دفترخانه توسط شرکت‌های سازنده و نداشتن چک برگشتی از سوی سازنده‌ها را باید به این مشکلات اضافه کرد اما مشکل جدید مسدود شدن حساب‌های شرکت عمران شهر جدید پردیس را باید قفلی جدید بر تکمیل مسکن‌مهر دانست. بنابر این گزارش، سازمان امور مالیاتی موظف و مکلف است از هر واحد مسکن‌مهر 300 هزار تومان مالیات به اضافه مالیات بر ارزش افزوده بابت خرید مصالح ساختمانی دریافت کند اما به‌رغم اطلاع سازمان امور مالیاتی، بعضی از ادارات مالیاتی مبالغی بیش از این عدد مطالبه و بدون توجه به مصوبه دولت و ابلاغ سازمان متبوع خود، به هر میزانی که دلشان می‌خواهد برای واحدهای مسکن‌مهر مالیات تعیین و تفسیر به رأی می‌کنند.
 


Page Generated in 0/0057 sec