printlogo


کد خبر: 172305تاریخ: 1395/12/2 00:00
از اعلام پایان نظم جهانی غربی در مونیخ تا تشییع ریاست‌جمهوری ایالات متحده در نیویورک
ختم آمریکا

در روزی که نیویورکی‌ها مراسم ختم نمادین ریاست‌جمهوری آمریکا را برگزار کردند، رئیس‌جمهور ایالات متحده نیز در فلوریدا ختم دیپلماسی عمومی کاخ سفید را با دروغگو خواندن تقریبا تمام رسانه‌های جمعی این کشور اعلام کرد. این در حالی است که شب پیش از آن کنفرانس امنیتی مونیخ شاهد ابراز نگرانی رهبران و فرستادگان قدرت‌های بزرگ نسبت به بی‌سابقه‌ترین بی‌ثباتی امنیتی در دنیای پس از جنگ جهانی دوم بود به طوری که حتی صریحا به پایان هژمونی بین‌المللی آمریکا نیز اشاره شد.
اما دونالد ترامپ که پیش‌تر گفته بود می‌خواهد بدون واسطه رسانه‌های دروغگو با مردم سخن بگوید به این بهانه بار دیگر ظرف یک هفته از سرمای زمستان واشنگتن به هوای گرم و معتدل فلوریدا گریزی زد و در جمع هوادارانش در شهر ملبورن این ایالت سخنرانی کرد. او در این سخنرانی که بیشتر به یک اجتماع انتخاباتی شبیه بود بار دیگر رسانه‌های جمعی را نواخت و گفت آنها به دنبال اهداف خود هستند و واقعیت را منتشر نمی‌کنند. حمله اخیر ترامپ به رسانه‌ها از آن جهت مهم بود که انگار او می‌خواست یک تز کلی در نفی رسانه‌های جمعی مدرن شامل شبکه‌های خبری، تارنماهای مجازی و نشریات صادر کند حال آنکه نفی بی‌سابقه رسانه‌ها از سوی یک رئیس‌جمهور آمریکا معنایی جز پشت پا زدن به دیپلماسی عمومی به عنوان یکی از مهم‌ترین سلاح‌های امپریالیسم ندارد.
ترامپ در یک‌ماهگی ریاست‌جمهوری‌اش در فلوریدا با یقه‌ای باز گفت: «وقتی رسانه‌ها به مردم دروغ می‌گویند مقابل آنها می‌ایستم، هرکاری بتوانم انجام می‌دهم که آنها نتوانند به این کار ادامه دهند. آنها برنامه‌ها و اهداف خود را دارند که اهداف شما نیست».
او پیش‌تر نیز در روز جمعه در توئیتی رسانه‌های جمعی را «دشمنان مردم آمریکا» نامیده بود. ترامپ روزنامه نیویورک‌تایمز و شبکه‌های  ان‌بى‌سى، اى‌بى‌سى و سى‌بى‌اس را به عنوان رسانه‌های منتشرکننده اخبار جعلی خواند و دشمن مردم آمریکا معرفی کرد. رئیس‌جمهور یک ماهه در این سفر همچنین بار دیگر بر وعده‌های انتخاباتی خود همچون ساخت دیوار، اخراج مهاجران غیرقانونی و اصلاح نظام مالیاتی آمریکا تاکید کرد و سپس دوباره از صدور فرمانی جدید در روزهای آتی برای حفظ امنیت مردم آمریکا و منع ورود افراد شرور به این کشور خبر داد.
لینکلن در ختم ریاست‌جمهوری
در همین حال در نیویورک، شهر ترامپ صدها تن از مخالفان او در جریان یک تظاهرات، مراسم «تشییع جنازه نمادین» ریاست جمهوری آمریکا را  برپا کردند. در این مراسم که در پارک واشنگتن اسکوئر برگزار شد نیویورکی‌ها با لباس‌های سیاه ویژه مراسم سوگواری، تابوت سیاه‌رنگی را تشییع می‌کردند که که رویش نوشته شده بود «ریاست‌جمهوری آمریکا». تاریخ تولد منصب ریاست‌جمهوری ایالات متحده که روی این تابوت درج شده بود مربوط به مراسم تحلیف جورج واشنگتن، نخستین رئیس‌جمهور آمریکا در 30 آوریل 1789 (11 اردیبهشت 1168) و تاریخ وفات نیز مربوط به مراسم تحلیف دونالد ترامپ، آخرین رئیس‌جمهور این کشور، در
20 ژانویه 2017 (اول بهمن 1395) بود.
همچنین معترضان تصاویر وارونه رؤسای جمهور پیشین را حمل می‌کردند و بدل  آبراهام لینکلن، شانزدهمین رئیس‌جمهور آمریکا و مجسمه آزادی نیز در این تشییع جنازه شرکت داشتند. سوگواران، تابوت حاکمیت واشنگتن را طی مراسمی با نواختن آهنگ‌های محلی دور پارک گرداندند و با سرودن اشعار به دونالد ترامپ و دولت او تاختند.
مک کین: ترامپ دیکتاتور است
ساعاتی پس از این مراسم در آن سوی اقیانوس اطلس، جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه اما مخالف ترامپ در آلمان  به رئیس‌جمهور آمریکا حمله کرد و او را به دیکتاتورها تشبیه کرد. سناتور مک‌کین که جزو سخنرانان نشست امنیتی مونیخ بود در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی، ترامپ را به درس گرفتن از تاریخ فراخواند و افزود: نخستین کاری که همه دیکتاتورها انجام دادند، سرکوب رسانه‌های آزاد بوده است. او در واکنش به حملات مکرر ترامپ علیه رسانه‌ها هشدار داد و آن را «بازتاب زبان دیکتاتورها» توصیف کرد.جالب اینکه مک کین نصیحت ترامپ را با عبارت «از رسانه متنفرم» آغاز کرد و افزود: «واقعیت این است که اگر ما خواهان تداوم دموکراسی و حفظ آن هستیم به رسانه آزاد نیاز داریم». او سپس پیش‌بینی کرد که آمریکایی‌ها مقدار زیادی از آزادی‌های شخصی‌شان را در طول زمان از دست خواهند داد. این سناتور جمهوری‌خواه که ریاست کمیته خدمات مسلح مجلس سنا را در اختیار دارد، جمعه گذشته نیز دولت جدید آمریکا را آشفته خوانده بود و به همین دلیل شائبه کودتای نظامی علیه دولت مستقر واشنگتن بیش از پیش قوت گرفته است.
روسیه خواهان نظم نوین جهانی
اما شنبه در مونیخ در شبی که مایک پنس، معاون ترامپ تلاش کرد با لحنی مثبت به اروپایی‌ها بابت حمایت آمریکا از ناتو اطمینان دهد، لحن هیچ‌کدام دیگر از رهبران و مقامات جهانی شرکت‌کننده مثبت نبود. وزیر خارجه فرانسه در مورد هرگونه تلاش آمریکا برای جدا کردن اروپایی‌ها از هم هشدار داد. هشدار بعدی از سوی بیل گیتس، بنیانگذار مشهور غول نرم‌افزاری مایکروسافت بود نسبت به تلفات ده‌ها میلیونی در اثر اپیدمی‌های جهانی طی دهه آینده. اما قاطعانه‌ترین نظریه درباره اوضاع آشفته جهان در کنفرانس مونیخ را صدراعظم آلمان و  وزیر خارجه روسیه برزبان آوردند. پس از آنکه آنگلا مرکل اعلام کرد دوران تامین امنیت بین‌المللی توسط یک یا چند کشور به سر رسیده و با دهن‌کجی به آمریکا دست کمک به سوی روسیه دراز کرد نوبت سرگئی لاوروف بود که میخ آخر را بر تابوت هژمونی جهانی آمریکایی بکوبد. او اعلام کرد مسکو به دنبال نظم نوین جهانی و خواستار پایان دادن به نظم منسوخ جهانی تحت رهبری غرب است. لاوروف گفت: «من امیدوارم جهان یک نظم جهانی دموکراتیک را انتخاب کند؛ یک نظم جهانی پساغربی که در آن هر کشوری با حق حاکمیت ملی خود تعریف شده باشد». وزیر خارجه روسیه سپس سازمان ناتو را هم منسوخ  و یادگاری از دوران جنگ سرد دانست و گفت: «دیگر آن زمان که غرب به‌تنهایی درباره همه‌چیز تصمیم‌گیری می‌کرد، گذشته است». لاوروف اعزام نیرو به شرق اروپا و گسترش ناتو را یکی از دلایل ایجاد تنش در منطقه و جهان دانست و خواستار روابط واقع‌بینانه با واشنگتن براساس احترام متقابل و به رسمیت شناخته شدن نقش روسیه در ثبات جهانی شد.
 

مرگ «پدر معنوی تروریسم» در آمریکا
عمر عبدالرحمن معروف به «شیخ نابینا» که به خاطر طراحی زنجیره‌ای حملات تروریستی در آمریکا در دهه 90 میلادی دستگیر شده بود، روز شنبه در زندان فدرال ایالت کارولینای شمالی در آمریکا درگذشت. عمر عبدالرحمن که به حبس ابد محکوم شده بود، در اثر دیابت و بیماری سرخرگ کرونری جان خود را از دست داد. عمر عبدالرحمن برای یک نسل از شبه‌نظامیان افراط‌گرا، یک پدر معنوی محسوب می‌شده و طی 2 دهه حبس در زندان نیز به سمبلی برای افراط‌‌گرایی در زندان‌های آمریکا تبدیل شده بود.
 


Page Generated in 0/0049 sec