printlogo


کد خبر: 172306تاریخ: 1395/12/2 00:00
هشدار کم‌سابقه لبنان به رژیم صهیونیستی
رئیس‌جمهور لبنان با بیان اینکه نامه اخیر رژیم صهیونیستی به سازمان ملل تهدیدی برای لبنان به شمار می‌رود، در موضعی قاطع، به رژیم صهیونیستی هشدار شدیداللحنی داد. میشل عون تصریح کرد کشورش به هیچ‌وجه تجاوزگری‌های رژیم صهیونیستی را برنمی‌تابد و در صورت تجاوز به لبنان و نقض حاکمیت ملی آن، پاسخ مناسبی خواهد داد. سفیر رژیم اسرائیل در سازمان ملل در واکنش به سخنان عون که گفته بود «سلاح حزب‌الله مکمل ارتش لبنان است» با نگارش نامه‌ای به سازمان ملل نسبت به این سخنان اعتراض کرد و مدعی شد اینگونه سخنان مشروعیت دادن به فعالیت‌های حزب‌الله بوده و ناقض قطعنامه‌های 1701 و 1559 شورای امنیت است.

اعتراف کارشناس نظامی مشهور اسرائیل
خطر تنش با روسیه در صورت جنگ با حزب‌الله

کارشناس نظامی مشهور صهیونیست در برآوردی از خسارت‌های جانی و مالی سنگین ناشی از جنگ احتمالی اسرائیل با حزب‌الله لبنان هشدار داد که چنین جنگی می‌تواند موجب تنش در روابط با روسیه شود. عاموس هرئیل، کارشناس روزنامه عبری‌زبان هاآرتص نوشت: «هرچند جنگ احتمالی در آینده برای حزب‌الله و لبنان نیز خسارت‌های سنگینی را به بار خواهد آورد اما در عین حال موجب می‌شود اسرائیل در جریان آن بیش از حد به نیروی نظامی متوسل شود که این اقدام بازتاب‌ها و بهایی برای آن خواهد داشت از جمله اینکه موجب تنش در روابط با روسیه می‌شود، آن هم در شرایطی که حزب‌الله تا این لحظه جزئی از ائتلاف حمایت از بشار اسد در سوریه  است که روسیه آن را رهبری می‌کند». به نوشته هرئیل، جنگ با حزب‌الله آخرین گزینه برای مقامات اسرائیلی است و با اینکه ممکن است 2 طرف موارد مثبتی را نیز در این جنگ بویژه در تلاش برای ایجاد «تعادل راهبردی» در منطقه دیده باشند اما هر دو می‌خواهند از درگیر شدن فاصله بگیرند. این کارشناس نظامی اسرائیلی بر درست بودن ارزیابی سیدحسن نصرالله و تاکید او بر شکست حملات هوایی اسرائیل صحه می‌گذارد و می‌نویسد: «تجربه جنگ خلیج‌فارس در سال 1991 و شکست آمریکا و انگلیس در شکار موشک‌های عراقی صحت این ارزیابی را نشان می‌دهد. اسرائیل نیز در جنگ با غزه در نابودی موشک‌هایی که از این منطقه شلیک می‌شد ناکام ماند و نه‌تنها نتیجه شکار این موشک‌ها ضعیف بود بلکه جنگ بدون پیروزی اسرائیل به پایان رسید، آن هم در حالی که این جنگ در غزه رخ داد که مساحت آن کمتر از لبنان است و باید توان نیروی هوایی  حزب‌الله را نیز در نظر داشت».

اندیشکده آمریکایی:
حزب‌الله توازن قدرت با اسرائیل را به هم می‌زند

اندیشکده «تحقیقات رسانه‌ای خاورمیانه» در واشنگتن احتمال برهم خوردن توازن قدرت اسرائیل در مقابل حزب‌الله لبنان را به‌واسطه سلاح‌های جدید مقاومت لبنان مطرح کرد. این موسسه آمریکایی در گزارشی براساس رصد رسانه‌های لبنانی از جمله روزنامه «الاخبار» مدعی شد که به‌رغم بمباران‌های سنگین رژیم صهیونیستی، جنبش حزب‌الله سلاح‌هایی به‌دست آورده که می‌تواند قواعد بازی در منطقه را تغییر ‌دهد. در این گزارش آمده است که فعالیت‌های نظامی حزب‌الله در جنوب رودخانه «لیطانی» نزدیک مرز با فلسطین اشغالی شدت پیدا کرده و چنین مساله‌ای را نقض قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل توصیف می‌کند. گزارش شده که حزب‌الله در مرزهای جنوبی خود تونل‌هایی را برای ورود به مناطق تحت اشغال رژیم صهیونیستی حفر کرده و همچنین سلاح‌های پیشرفته‌ای را- که برگ برنده در نبرد احتمالی با اسرائیل را به نفع آنها برمی‌گرداند- از سوی ایران و از طریق خاک سوریه دریافت کرده است. به گزارش فارس به نقل از اندیشکده «تحقیقات رسانه‌ای خاورمیانه»، حزب‌الله با گردان‌های «عزالدین القسام» شاخه نظامی «حماس» همکاری می‌کند. روزنامه «الاخبار» نیز اخیرا در یادداشتی به قلم سردبیر خود «ابراهیم الامین»  از وجود زرادخانه‌ای متنوع و گسترده از سلاح‌هایی که ایران و سوریه به حزب‌الله داده و می‌تواند توازن قوا را بر هم زند، حضور نه‌تنها در مرز با فلسطین بلکه در مرز سوریه و تبدیل شدنش به بازیگری بزرگ در عرصه سوریه، عراق و یمن است. الامین تاکید می‌کند اینکه اسرائیل تخمین می‌زند حزب‌الله قادر است در صورت وقوع نبرد با آنها، روزانه 1500 موشک به فلسطین اشغالی شلیک کند، دست‌کم گرفتن ظرفیت‌های حقیقی این جنبش است.


 


Page Generated in 0/0058 sec