printlogo


کد خبر: 172308تاریخ: 1395/12/2 00:00
اخبار

نیروهای عراقی عملیات آزادسازی غرب موصل را آغاز کردند
فروپاشی استحکامات دفاعی داعش
نخست‌وزیر عراق صبح یکشنبه رسما از آغاز عملیات برای بازپس‌گیری موصل از گروه تروریستی داعش در غرب این شهر خبر داد. حیدر العبادی در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «مرحله تازه عملیات را در این لحظه اعلام می‌کنیم… [عملیات] برای آزاد کردن غرب موصل». وی افزود: «نیروهای ما آزادسازی شهروندان از دهشت‌آفرینی داعش را آغاز کرده‌اند». پیش از این وزارت دفاع عراق اعلام کرده بود، نیروی هوایی عراق میلیون‌ها اعلامیه را در غرب موصل پخش کرده و در آن به ساکنان هشدار داده بود که عملیات طرد داعش از غرب موصل نزدیک است در حالی که نیروهای عراق نیز پیشروی به سمت این منطقه را آغاز کرده بودند. در این اعلامیه‌ها آمده بود، پیشروی نیروهای عراقی به سمت غرب موصل آغاز شده است. در این بیانیه همچنین به داعشی‌ها توصیه شده بود که سلاح خود را زمین بگذارند و قبل از اینکه به دست نیروهای عراقی کشته شوند، تسلیم شوند. از سوی دیگر، همزمان با آغاز عملیات آزادسازی غرب موصل، سازمان ملل متحد خواستار حفاظت از جان غیرنظامیان و در اولویت قرار دادن این موضوع شده ‌است. لیز گراند، هماهنگ‌کننده امور انسان‌دوستانه سازمان ملل در عراق، شنبه در مصاحبه با رویترز گفت احتمال دارد حدود 400 هزار نفر به خاطر عملیات در محله‌های غربی موصل آواره شوند. تروریست‌ها در محله‌های غربی موصل تحت محاصره قرار دارند و شکست آنها در این شهر به منزله فروپاشی داعش در عراق است. طبق این گزارش،‌ رود دجله شهر موصل را به 2 بخش شرقی و غربی تقسیم می‌کند. بخش غربی موصل اگرچه کوچک‌تر از بخش شرقی است اما از لحاظ جمعیت تراکم بالایی دارد و همچنان تحت کنترل تروریست‌های داعشی است. در نخستین روزهای سال جاری میلادی بود که نیروهای عراقی موفق شدند بخش شرقی موصل را آزاد کرده و از داعش بازپس‌گیرند.
پیشروی‌ها در نخستین روز نبرد
ساعتی پس از آغاز مرحله دوم عملیات آزادسازی موصل، نیروهای عراقی که شامل نیروهای مسلح، ارتش، نیروهای پلیس فدرال و الحشد الشعبی هستند، نخستین پیشروی‌ها را از جنوب این شهر و غرب دجله آغاز کردند. در همین راستا، سرگرد رائد شاکر جودت، رئیس پلیس فدرال عراق، صبح یکشنبه گفت که یگان‌های پلیس فدرال در حال پیشروی به سوی اهداف خود در تپه‌های ابو سیف، فرودگاه موصل و مناطق موازی رود دجله با پوشش هوایی جنگنده‌های ارتش عراق هستند. فرماندهی عملیات «نینوا می‌آییم» نیز بعدازظهر دیروز از آزادسازی 2 روستا در ساحل راست در غرب موصل خبر داد تا اولین مژده پیروزی در آغاز عملیات باشد. سرلشکر عبدالامیر یارالله در بیانیه‌ای اعلام کرد: فرماندهی یگان نهم ارتش توانست صبح امروز روستای باخیره در ساحل راست را آزاد کند. وی همچنین از آزادسازی روستای عذبه در جاده موصل - بغداد و روستای الزاکه در جاده قدیم حمام العلیل - موصل خبر داد. یارالله ادامه داد: نیروهای امنیتی همچنین بر نیروگاه اصلی برق در الزاکه تسلط یافتند و پرچم عراق را بر فراز ساختمان‌های آن به اهتزاز درآوردند. همچنین الحشد الشعبی اعلام کرد، لشکر ۲۶ با حمایت یگان نهم زرهی از منطقه العربید به سمت غرب موصل در حال پیشروی بوده و خطوط دفاعی داعش را درهم شکسته است. همچنین یک منبع محلی در استان نینوا گفت که در پی آغاز عملیات،  ده‌ها پاسگاه داعش در غرب موصل سقوط کردند.


قتل‌عام خویشاوندان مفتی سوریه توسط ترکیه
احمد بدرالدین حسون، مفتی کل سوریه   در گفت‌و‌گو با شبکه المیادین اعلام کرد 18 نفر از خویشاوندانش در بمباران‌های ترکیه کشته شده‌اند. وی افزود: این افراد شامل پدربزرگ، پدر، مادر، عمو، چند کودک و 4 زن از یک خانواده از خویشاوندان بودند که در بمباران شهر الباب کشته شده‌اند. طبق اعلام منابع خبری،‌ بیش از 45 غیرنظامی از جمله 18 کودک و 14 زن در شهر الباب بر اثر بمباران‌های ارتش ترکیه کشته شده‌اند.
 


Page Generated in 0/0075 sec