printlogo


کد خبر: 172313تاریخ: 1395/12/2 00:00
با رأی دادگاه مطبوعات، بی‌اساس بودن شکایت دولت روحانی از روزنامه «وطن‌امروز» اثبات شد
تبرئه «خبر مرگش»

با رای اکثریت هیات منصفه دادگاه، روزنامه «وطن امروز» از همه اتهامات مندرج در شکایت‌های مهدی هاشمی‌رفسنجانی و دولت حسن روحانی تبرئه شد. براساس این گزارش، «وطن‌امروز» از اتهامات مربوط به شکایت‌های مهدی هاشمی‌رفسنجانی، شکایت دولت به خاطر تیترهای «خبر مرگش» و «بیمار سعودی» و نیز شکایت سازمان بهزیستی تبرئه شد. دادگاه «وطن‌امروز» ساعت 10 صبح دیروز -یکشنبه یکم اسفند- در شعبه 6 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی شقاقی برگزار شد. در این جلسه شکایت مهدی هاشمی با موضوع اتهامی افترا، شکایت دولت با موضوع تخلف از مصوبات شورایعالی امنیت ملی و شکایت سازمان بهزیستی با موضوع نشر مطالب خلاف مطرح شد که در نهایت دادگاه در هر 3  شکایت روزنامه «وطن‌امروز» را مجرم ندانست. محمد آخوندی، مدیرمسؤول «وطن امروز» در جلسه دادگاه، دفاعیه مفصلی درباره این شکایت‌ها و اتهامات مربوط به آنها انجام داد. آخوندی در موضوع شکایت سازمان بهزیستی که درباره نفوذ بهاییان در سیستم آموزشی مهد‌های‌کودک‌ بوده است، اسناد این موضوع را به دادگاه ارائه و به پرونده تعدادی از بهاییان که طی سال‌های اخیر به جرم آموزش‌های غیراسلامی در مهد‌های‌کودک‌ دستگیر و محاکمه شده‌اند؛ اشاره کرد. شکایت مهدی هاشمی از «وطن امروز» نیز به دلیل انتشار مطالبی درباره برخی اتهامات مالی و امنیتی او از جمله اتهام اقتصادی مربوط به پرونده سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و نیز اتهامات مربوط به مباحث امنیتی بود. در این شکایت نیز مدیر مسؤول
«وطن امروز»، اسناد مربوط به این موارد را که شامل فایل‌های متنی و تصویری بود؛ در اختیار دادگاه قرار داد. شکایت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد دولت روحانی از روزنامه «وطن‌امروز» نیز به خاطر انتشار گزارشاتی درباره مرگ عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه سابق و بیماری سلمان بن عبدالعزیز پادشاه فعلی عربستان سعودی بود. دولت روحانی به خاطر انتشار این مطالب که به ترتیب با تیترهای «خبر مرگش» و «بیمار سعودی» در روزنامه «وطن‌امروز»
منتشر شد، با اتهام تخلف از مصوبات شورایعالی امنیت ملی، از این روزنامه شکایت کرده بود. با توجه به انبوه توطئه‌های عربستان سعودی علیه ایران طی سال‌های اخیر و با توجه به وضعیت مناسبات میان 2 کشور، شکایت دولت از روزنامه «وطن‌امروز» به خاطر انتشار این مطالب با انتقادات فراوانی مواجه شد. بویژه پس از شدت گرفتن توطئه‌های آل‌سعود علیه ایران در منطقه و پس از وقوع فاجعه منا، انتظارها از دولت روحانی برای پس گرفتن این شکایت‌ها بالا رفت با این حال دولت نسبت به این شکایت خود اصرار کرد که البته با دفاع دیروز «وطن‌امروز» از این گزارشات، هیات منصفه در نهایت رای به تبرئه «وطن‌امروز» داد. مدیر مسؤول «وطن‌امروز» درباره این شکایت ابتدا به محتوای فنی این گزارشات اشاره کرد که اساسا اخبار مربوط به مرگ عبدالله بن عبدالعزیز و بیماری سلمان بن عبدالعزیز بوده است. اخباری که صحت همه آنها تایید شده است. او در ادامه به توطئه‌های مداوم آل‌سعود علیه مردم ایران طی سال‌های اخیر اشاره کرد. اقدام تروریستی مقابل سفارت ایران در بیروت که به شهادت رایزن فرهنگی کشورمان انجامید؛ راه‌اندازی جنگ‌های مستقیم و نیابتی در سوریه، عراق، بحرین و یمن علیه جمهوری اسلامی، تجهیز تروریست‌های کومله در غرب کشور، تجهیز تروریست‌ها در شرق کشور، ارتباط و استخدام منافقین برای خرابکاری در ایران، رفتار غیرانسانی در ماجرای فاجعه منا و... از جمله مواردی بود که در این دفاعیه مورد اشاره قرار گرفت. پایان‌بخش دفاعیه نیز مربوط به فرمایشات صریح رهبر معظم انقلاب درباره آل‌سعود بود تا نشان داده شود مناسبات میان ایران و عربستان سعودی در چه شرایطی است و در این شرایط قاعدتا شکایت دولت از تیترهای «خبر مرگش» و «بیمار سعودی» بلاوجه بوده است.
در نهایت پس از انجام دفاعیه «وطن امروز»، هیات منصفه دادگاه مطبوعات وارد شور شد. علی‌اکبر کساییان، سخنگوی هیات منصفه دادگاه مطبوعات درباره نتیجه رای دادگاه به خبرگزاری میزان گفت: روزنامه «وطن‌امروز» بابت اتهام تخلف از مصوبات شورایعالی امنیت ملی با اکثریت آرا مجرم شناخته نشد. سخنگوی
هیات منصفه دادگاه مطبوعات تصریح کرد: این روزنامه به اتهام  نشر مطالب خلاف واقع موضوع شکایت سازمان بهزیستی به اتفاق آرا مجرم شناخته نشد، همچنین به اتهام افترا [موضوع شکایت وکیل مهدی هاشمی] به اتفاق آرا مجرم شناخته نشد.کساییان در پایان گفت: این پرونده‎های مطبوعاتی  در شعبه 6 دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست  قاضی شقاقی مورد رسیدگی قرار گرفتند.


Page Generated in 0/0062 sec