printlogo


کد خبر: 172317تاریخ: 1395/12/2 00:00
وزرای خارجه عربستان و ترکیه در اجلاس مونیخ جمهوری اسلامی را به بی‌ثبات‌سازی منطقه متهم کردند
مونیخ ایران‌هراسی

گروه سیاسی: پس از اظهارات ضدایرانی مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در اجلاس امنیتی مونیخ، دیروز وزرای خارجه عربستان و ترکیه نیز در این نشست در مواضعی مشابه، اتهاماتی را به تهران زدند تا نشست امنیتی مونیخ، رسما به نشست ضدایرانی آمریکا و همپیمانانش در منطقه غرب آسیا تبدیل شود. به گزارش
«وطن امروز» کنفرانس امنیتی مونیخ یکی از مجامع بین‌المللی مهم در عرصه امنیت جهانی به شمار می‌رود که به دلیل تشابه کمی و کیفی و بازتاب‌های آن با مجمع جهانی اقتصاد (داووس) به داووس امنیتی شهرت دارد. در این کنفرانس که هر سال ماه فوریه در هتل بایریشرهوف مونیخ آلمان برگزار می‌شود، هیچ تصمیمی گرفته نمی‌شود و صرفاً ویژه اظهارنظر، رایزنی و دیدارهای سیاسی است. در نشست مونیخ هر ساله به‌طور ویژه به یک موضوع مهم امنیت بین‌المللی پرداخته می‌شود. این گردهمایی به قدری حائز اهمیت است که در آن سیاستمداران متخصص در امور امنیتی (معمولاً وزیران خارجه و دفاع)، نظامیان کارشناس امور بین‌المللی و نیز برخی صاحبان صنایع تسلیحاتی از کشورهای مختلف جهان به بحث و بررسی درباره مسائل امنیت جهانی می‌پردازند. در نشست امسال اما مایک پنس، معاون دونالد ترامپ و وزرای خارجه برخی کشورهای منطقه تلاش کردند با مواضع ضدایرانی، تهران را به عنوان تهدید جهانی معرفی کنند. معاون رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه تهران را بزرگ‌ترین کشور حامی تروریسم در دنیا خواند و گفت دولت آمریکا خود را متعهد می‌داند مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود. در ادامه این سناریوی ایران‌هراسی، روز گذشته وزیر خارجه عربستان‌سعودی نیز در اجلاس مونیخ، بار دیگر بر مواضع ضد ایرانی خود تاکید کرد. عادل الجبیر در آخرین روز نشست مونیخ طی اظهاراتی با اشاره به بحران‌های خاورمیانه گفت با این حال خوشبین است و اعتقاد دارد این بحران‌ها حل می‌شود. الجبیر گفت باور دارد بحران در یمن در سال 2017 به پایان می‌رسد و حل مناقشه بین اعراب و اسرائیل در سال 2017 پیشرفت خواهد داشت و اعلام آمادگی کرد کشورش برای حل مسائل منطقه با دیگر کشورها همکاری کند. وی از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به عنوان فردی عملگرا یاد کرد و گفت به آینده وی خوشبین است. الجبیر گفت: «به دوستان اروپایی خود یادآوری می‌کنم همچون انتخاب ترامپ، با انتخاب رونالد ریگان هم آنها جدا نگران شدند اما ترامپ تاجر و حلال مشکلات است». وزیر خارجه عربستان همچنین گفت ترامپ به مقابله با داعش معتقد است و این چیزی است که عربستان هم به آن اعتقاد دارد. عادل الجبیر ایران را به حمایت از تروریسم و دخالت در امور سایر کشورها متهم کرد. وی افزود: «ایران همچنان بزرگ‌ترین حامی دولتی تروریسم است. ایران به دنبال صادر کردن انقلاب است و مفهوم تابعیت را قبول ندارد. آنها با دخالت در لبنان، سوریه و... نشان دادند به اصل عدم دخالت در امور سایر کشورها باور ندارند». وی افزود: «به فرهنگ و مردم ایران احترام می‌گذاریم، 35 سال است دست دوستی به سوی ایران دراز کرده‌ایم اما با تخریب و مرگ مواجه شده‌ایم. ایران چیزی می‌گوید و جور دیگر عمل می‌کند. برای حوثی‌ها سلاح می‌فرستد، شبه‌نظامی شیعه به سوریه می‌فرستد و از تروریسم در بحرین و عربستان حمایت می‌کند؛ اینها اقداماتی است که صورت می‌گیرد».
وزیر خارجه عربستان در ادامه سخنان ضدایرانی خود گفت: «ایران در یمن، بخشی از مشکل است نه راه‌حل. 2000 سال است ایران کوچک‌ترین نقشی در ساخت یمن نداشته، آنجا چه می‌کند؟»
الجبیر همچنین گفت: «مهار ایران با ابزارهای قرن 21 ممکن است، باید دسترسی آنها را به سامانه بانکی و تجارت قطع کنیم».
ادامه گستاخی اردوغان توسط چاووش‌اغلو
واکنش نامتوازن و نامناسب دولت حسن روحانی به ادعاها و اظهارات ضدایرانی سعودی‌ها، دست برخی دیگر از کشورهای منطقه برای اتخاذ مواضع ضدایرانی را باز گذاشته است. چند روز پس از آنکه دولت حسن روحانی به اظهارات رجب طیب اردوغان در سفر به بحرین درباره تلاش ایران برای تجزیه عراق و سوریه واکنش مناسبی نشان نداد، وزیر خارجه ترکیه در اظهاراتی نسبتا تندتر ایران را بر هم زننده ثبات در یمن، بحرین و عربستان و مروج سیاست‌های طایفه‌گرایی خواند.
مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در نشست امنیتی مونیخ درباره سوریه گفت: باید مذاکرات ژنو برای رسیدن به راه‌حل سیاسی در سوریه از سر گرفته شود. وی افزود: باید با اندیشه‌ای که داعش به کمک آن در حال مبارزه است مقابله کنیم و باید از نیروهای عراقی که در حال شکست دادن داعش هستند حمایت شود. ترکیه قدرت و دقت کافی برای شکست داعش را در اختیار دارد. چاووش اغلو اضافه کرد: مقامات عراق باید دردها و رنج‌هایی را که مالکی در عراق ایجاد کرد درمان کنند. وزیر خارجه ترکیه به موضوع یمن نیز پرداخت و گفت از راه‌حلی که براساس طرح کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس در یمن است حمایت می‌کنیم. چاووش اوغلو گفت: باید به منافع ملیتی در لیبی فکر کنیم و ترکیه ضد هرگونه تقسیم‌بندی بر اساس دینی و طایفه‌ای است. وی اضافه کرد: سیاست‌های طایفه‌گری ایران صلح را در بسیاری از کشورها با مشکل مواجه کرده است. ایران تلاش دارد 2 کشور شیعی در سوریه و عراق ایجاد کند و با مداخله‌گری‌های خود ثبات را در یمن، بحرین و عربستان با چالش مواجه کرده است. چاووش اوغلو گفت: پس از شهر الباب سوریه قصد داریم شهر الرقه در سوریه را بازپس بگیریم. سنی‌های عرب در الرقه نباید میان داعش و نیروهای شیعی و نیروهای کرد یکی را برگزینند.
وی افزود: ترکیه با روسیه درباره سرنوشت اسد اختلاف دارد و مذاکرات آستانه قزاقستان جایگزینی برای مذاکرات ژنو نبوده، بلکه مسیری رو به جلو به شمار می‌آید.
ظریف: آماده همکاری هستیم
اما در شرایطی که وزیر خارجه سعودی، ایران را بزرگ‌ترین کشور حامی تروریسم در دنیا معرفی کرده و از جامعه بین‌الملل خواسته دسترسی ایران را به سامانه بانکی و تجارت قطع کند، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در نشست مونیخ از آمادگی ایران برای همکاری با کشورهای منطقه سخن گفت.
به گزارش فارس، ظریف طی سخنانی در چهل‌وسومین نشست کنفرانس امنیتی مونیخ اظهار داشت: انتشار تفکر تروریستی و تفکری که مبتنی بر خشونت و تکفیر است و آن را به نام اسلام گذاشتند، از نظر ما صحیح نیست. با این ظن که عده‌ای می‌خواهند از اسلام میانه‌رو حمایت کنند و ایران را به عنوان تندرو قلمداد می‌کنند، از نظر ما این می‌تواند موجب بی‌ثباتی منطقه شود. وزیر امور خارجه ادامه داد: خشونت مستمر و بربریتی که در منطقه مشاهده می‌شود و ماجراجویی ایالات متحده آمریکا می‌تواند موجب بی‌ثباتی منطقه شود. برخی کشورها هستند که از گروه‌های تروریستی حمایت می‌‌کنند؛ آنها از سویی خشم خودشان را در منطقه دامن می‌زنند و از طرف دیگر به دنبال منافع خودشان هستند و در جهت توازن به نفع خودشان حرکت می‌کنند. رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این موجب می‌شود مشکلات در منطقه به وجود بیاید. راه‌حل‌هایی در منطقه است که صریح است. ظریف همچنین عنوان کرد سقوط صدام و روی کار آمدن یک حکومت متعادل باعث نگرانی در برخی کشورها - کشورهایی که به دنبال توازن خودشان بودند- شده است. وی با بیان اینکه آقای روحانی در این زمینه گام‌هایی را برداشته و در سفر به کویت و عمان بر این مساله تأکید داشته است، گفت: از نظر ما جنگ در عراق، سوریه،‌ یمن و بحرین راه‌حل نظامی ندارد. همه این نزاع‌ها راه‌حل سیاسی دارد و باید به سمت راه‌حل سیاسی حرکت کرد و نباید هیچ جریان اصلی را در این کشورها که در آنها نزاع به وجود آمده به حاشیه راند. وزیر امور خارجه عنوان کرد: بحران‌هایی که در آنها گرفتار شده‌ایم راه‌حل نظامی ندارد و گزینه نظامی باید کنار گذاشته شود و باید به دنبال راه‌حل‌های دیگری باشیم. رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: قبل از اینکه راه‌حل را آغاز کنیم باید مشکل را شناسایی کنیم. وزیر امور خارجه کشورمان درباره گفت‌وگوهای منطقه‌ای و اینکه آیا ایران حاضر است در این زمینه اسرائیل را وارد گفت‌وگوهای منطقه‌ای کند؟ عنوان کرد: ما به اندازه کافی در منطقه خلیج‌فارس مشکل داریم، بنابراین می‌خواهیم گفت‌وگو در این زمینه را با کشورهایی آغاز کنیم که آنها را برادر می‌دانیم، ما در اسلام یکدیگر را برادر می‌نامیم و باید با یکدیگر مشکلات مشترک را بررسی و حل کنیم. وی اضافه کرد: خوشحال می‌شویم در این باره بتوانیم اقدامی انجام دهیم. جمهوری اسلامی ایران آماده است با تمام همسایگانش در منطقه خلیج‌فارس برای رسیدگی به مشکلات منطقه همکاری کند. ظریف همچنین عنوان کرد: بگذارید تمرکز بر گفت‌وگو درباره موضوعات امنیت منطقه‌ای در خلیج‌فارس را شروع کنیم.

سناتور آمریکایی: طرح‌های جدیدی برای تحریم ایران به سنا ارائه می‌کنم
سناتور ارشد آمریکایی در میزگردی در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: واشنگتن باید به همه آنهایی که مورد تهدید ایران قرار گرفته‌اند، کمک کند. به گزارش فارس، در بخشی از این میزگرد که با حضور چند قانونگذار کنگره آمریکا برگزار شد، «لیندسی گراهام» سناتور ارشد جمهوری‌خواه آمریکایی که همواره مواضع تندی علیه ایران داشته، در مونیخ هم بار دیگر این مواضع را تکرار کرد. او در بخشی از سخنانش به تهدید ایران برای عربستان سعودی و اسرائیل اشاره و تاکید کرد ریاض به خاطر تهدید ایران در یمن و تل‌آویو به خاطر تهدید حزب‌الله، حق دارند نگران باشند. قانونگذار آمریکایی در ادامه مدعی شد اقدامات ثبات‌زدای ایران در 4 کشور عربی یمن، لبنان، سوریه و عراق ادامه دارد. این سناتور آمریکایی همچنین تاکید کرد: «من [طرح] تحریم‌هایی علیه ایران را به سنا [ی آمریکا] معرفی خواهم کرد و دلیل این کار هم رفتار مخرب آن در منطقه است و نه بحث هسته‌ای». او همچنین گفت: «به نظر من، ما(آمریکا) باید به افرادی که مورد تهدید ایران هستند، بیشتر کمک کنیم، نه اینکه کمتر از آنها حمایت کنیم». گراهام که علیه مسکو و نزدیکی احتمالی دولت ترامپ به دولت روسیه هم موضعی تند دارد، در مونیخ در این باره گفت: «ما به آنچه روسیه برای تضعیف انتخابات ما انجام داد، یک نگاه سخت و دقیقی خواهیم کرد تا آمادگی بهتری داشته باشیم».


Page Generated in 0/0068 sec