printlogo


کد خبر: 172326تاریخ: 1395/12/2 00:00
تداوم وضعیت نامساعد هوا در استان‌های جنوبی
خوزستان خاکی!
هشدار به شهروندان خوزستانی مبنی بر عدم تردد‌های غیرضروری

گروه اجتماعی: در پی بازگشت موج تازه‌ای از گردوخاک به خوزستان باز هم وضعیت نامساعد هوا در این استان و همچنین برخی استان‌های جنوبی کشور زندگی مردم را مختل کرده است. بر اساس اعلام سازمان هواشناسی خوزستان، توده‌‌ گردوخاک وارد شده از کشور عراق، آسمان استان را احاطه کرد و سبب تعطیلی مراکز آموزشی در 2 نوبت صبح و بعد‌ازظهر در 20 شهرستان استان شد.
با وقوع پدیده گردوخاک و افزایش غلظت این پدیده در برخی شهرستان‌های جنوبی خوزستان، رئیس مرکز بهداشت خوزستان در اطلاعیه‌ای از شهروندان خوزستانی خواست از تردد غیرضروری خودداری کنند. شکرالله سلمان‌زاده، رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفته است: «شهروندان از تردد غیرضروری خودداری کرده و هنگام بروز پدیده گردوخاک تمام منافذ خانه از قبیل در و پنجره‌های منازل را ببندند و هنگام خروج از خانه نیز از ماسک استفاده کنند».
وی افزود: نوزادان، کودکان، نوجوانان، سالخوردگان و افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و تنفسی از گروه‌های پرخطر و آسیب‌پذیر برابر این پدیده هستند، همچنین افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، تنفسی و آسم یا دارای علائمی مانند تنگی نفس، سرفه، خس‌خس و درد قفسه سینه از قرار گرفتن در محیط‌های آلوده به گرد و خاک پرهیز کنند و در صورت هرگونه مشکلی ابتدا اقدامات اولیه را انجام دهند و سپس به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنند. شکرالله سلمان‌زاده گفت: شهروندان از مصرف غذاهای چرب  خودداری و با شست‌وشوی مکرر بینی و دهان از بروز عوارض ناشی از پدیده گرد و خاک جلوگیری کنند و در چنین مواقعی به شهروندان  توصیه می‌شود مصرف آب، مایعات، لبنیات و غذاهای کم‌چرب را در دستور غذایی خود قرار دهند.
طرد کردن 2 سامانه بارشی!
به گفته رئیس اداره هواشناسی شوش از ابتدای فصل بارندگی سال‌جاری تاکنون 2 سامانه بارندگی توسط ریزگردها طرد شده است. ریزگرد تنها برق، صنعت، کشاورزی، جسم و روح را بیمار نمی‌کند، این پدیده مخوف عاملی بازدارنده برای بارش رحمت الهی بر پیکره این سرزمین تشنه هم به حساب می‌آید. به گفته رئیس اداره هواشناسی شوش از ابتدای فصل بارش، میزان بارندگی در مقایسه با معدل بارش در سال‌های گذشته به نصف تقلیل یافته است. حمزه شفیع‌خدایی در این ارتباط اظهار کرد: مجموع بارندگی امسال در شهرستان شوش تا پایان بهمن 7/2 میلیمتر بوده است که نسبت به میزان بارندگی سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است. وی عامل اصلی کاهش بارندگی را ریزگردها عنوان کرد و یادآور شد: سامانه بارشی اواسط آذر ماه و سامانه بارشی ششم بهمن به دلیل وجود ریزگردها طرد شد و به عبارتی ریزگردها مانع بارش باران در منطقه می‌شود. رئیس اداره هواشناسی شوش اظهار داشت: تا امروز 12 روز غبارآلود در منطقه رخ داده که 9 روز آن با دید معمولی و 3 روز با دید زیر 100 متر بوده است. شفیع‌خدایی در پایان افزود: دید افقی امروز در شرایط گردوخاک
100 متر ثبت شده که 33 برابر حد مجاز آلودگی هوا بوده است.
ورود گردوخاک به اندیمشک
همچنین با ورود ریز‌گردها به آسمان شهرهای اندیمشک و دزفول، میزان آلودگی هوا در شهرهای شمالی خوزستان به 7 برابر حد مجاز خود رسیده است. با ورود ریزگردها به آسمان شهرهای اندیمشک و دزفول، میزان آلودگی هوا در شهرهای شمالی خوزستان به 7 برابر حد مجاز رسید.  فرهاد قلی‌نژاد، رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان دزفول اظهار داشت: امروز میزان آلودگی هوای دزفول ناشی از ریزگردها در شهرستان دزفول و برخی شهرهای شمالی استان خوزستان به یکهزار و 62 میکروگرم بر متر مکعب رسیده است. رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان دزفول بیان کرد: وجود این میزان از آلاینده در هوای شهرستان دزفول، 7 برابر حد مجاز است و به همین جهت، تمام دستگاه‌های اجرایی و اداری دزفول آماده تأمین نیازهای شهروندان هستند.
 


Page Generated in 0/0057 sec